ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

نمونه رای (مطالبه توأمان وجه التزام عدم تخلیه و اجرت‌المثل ایام تصرف)

در . ارسال به آرای منتخب

مطالبه توأمان وجه التزام عدم تخلیه و اجرت‌المثل ایام تصرف

مرجع صدور: شعبه 12 دادگاه تجدید نظر استان تهران

چکیده:
اگر طرفین قرارداد اجاره، برای هرروز تأخیر در تخلیه عین مستأجره، مبلغ معینی خسارت تعیین کرده باشند، مستأجر صرفاً مکلف به پرداخت همان خسارت می‌باشد و محکومیت مضاعف وی به پرداخت اجرت‌المثل ایام تصرف بعد از انقضاء مدت اجاره، فاقد وجاهت قانونی است.

مستندات ماده 230 قانون مدنی

تاریخ رای نهایی: 1393/06/30 شماره رای نهایی: 9309970221200788

رای بدوی
در خصوص دعوی آقای م.ح. به‌طرفیت آقای ح.ص. به خواسته مطالبه اجور معوقه از تاریخ 4/12/90 تا زمان صورت‌جلسه تخلیه 21/8/91 ماهیانه مبلغ سیصد و هفتاد هزار تومان و مطالبه وجه التزام عدم تخلیه روزانه دویست هزار ریال از 3/10/90 تا زمان تخلیه و تسویه‌حساب قبوض مصرفی و شارژ به انضمام خسارت تأخیر تأدیه از 1/10/91 و خسارات دادرسی و هزینه‌های مربوطه دادگاه با توجه به دادخواست تقدیمی و اظهارات خواهان در جلسه رسیدگی و ملاحظه فتوکپی مصدق قرارداد اجاره که میزان اجاره‌بها ماهیانه در آن مبلغ سیصد و هفتاد هزار تومان تعیین شده بود و ایضاً توافق شد که درصورت درخواست تخلیه از سوی موجر و امتناع مستأجر از تخلیه روزانه مبلغ بیست هزار تومان از سوی مستأجر پرداخت شود و با عنایت به اینکه خوانده در قبال دعوی مطروحه از سوی خواهان و مستند منسوب به خویش هیچ‌گونه ایراد و دفاع مؤثری ارائه نکرده است و دلیل و مدرکی که مشعر بر پرداخت دین یا برائت ذمه وی باشد اقامه نکرده است لذا دادگاه دعوی خواهان را مقرون به صحت تلقی نموده و مستنداً به مواد 231 و 490 قانون مدنی و مواد 198 و 519 قانون آیین دادرسی مدنی حکم به محکومیت خوانده به پرداخت مبلغ سه میلیون و دویست هزار تومان از بابت اجور معوقه و مبلغ شش میلیون و سیصد هزار تومان از بابت تأخیر تأدیه در تخلیه و پرداخت مبلغ دو میلیون ریال از بابت هزینه دادرسی در حق خواهان صادر و اعلام می‌گردد و در خصوص مطالبه خسارت تأخیر تأدیه نظر به اینکه طرفین در ضمن قرارداد مبلغ خسارت تأخیر تأدیه در تخلیه را به توافق تعیین نمودند دیگر مطالبه خسارت تأخیر تأدیه وجاهتی ندارد و در خصوص خواسته دیگر خواهان مبنی بر تسویه‌حساب قبوض آب و برق و گاز و شارژ ارائه نداده است لذا دادگاه دعوی خواهان را غیر ثابت تشخیص داده و مستنداً به ماده 197 قانون آیین دادرسی مدنی حکم به بطلان دعوی خواهان صادر و اعلام می‌گردد رأی صادره حضوری است ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل درخواست تجدیدنظر خواهی در محاکم محترم تجدیدنظر مرکز استان تهران می‌باشد.
رئیس شعبه اول دادگاه عمومی حقوقی ملارد ـ محمودی

رای دادگاه تجدید نظر
در خصوص تجدیدنظرخواهی آقای ح.ص. با وکالت آقایان ح. و م. م. به‌طرفیت آقای م.ح. نسبت به دادنامه شماره 335 -14/4/93 شعبه اول دادگاه عمومی حقوقی ملارد که به‌موجب آن تجدیدنظرخواه به پرداخت مبلغ سه میلیون و دویست هزار تومان از بابت اجور معوقه یک واحد آپارتمان از تاریخ 90/12/4 تا 91/8/21 و مبلغ شش میلیون و سیصد هزار تومان از بابت وجه التزام قراردادی عدم تخلیه از قرار روزانه دویست هزار ریال از 3/10/90 تا 21/8/91 و دو میلیون ریال هزینه دادرسی محکومیت حاصل نموده است. دادگاه نظر به اینکه طرفین به شرح توافق حاصله در قرارداد اجاره برای عدم تخلیه روزانه دویست هزار ریال خسارت تعیین نموده‌اند به دلالت ماده 230 قانون مدنی مطالبه اجور معوقه یا اجرت‌المثل بابت مدت زمان تصرف مستأجر بعد از انقضاء دوره اجاره فاقد وجاهت قانونی و محکومیت تجدیدنظرخواه به پرداخت اجور بلاوجه می‌باشد بنابراین دادگاه به استناد ماده 358 قانون آیین دادرسی مدنی دادنامه تجدیدنظر خواسته را نسبت به مبلغ سه میلیون و دویست هزار تومان بابت اجور معوقه را نقض و حکم به بطلان دعوی در این بخش صادر و اعلام می‌دارد و راجع به وجه التزام نیز تجدیدنظرخواهی مؤثر در نقض نبوده و باوجود تودیع وجهالودیعه به حساب سپرده موجبی برای تهاتر وجود ندارد و دادنامه در مورد وجه التزام ضمن ردّ تجدیدنظرخواهی تأیید می‌گردد. این رأی قطعی است.
رئیس شعبه 12 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه
دوبحری ـ قیصری

ارسال به شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط