ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

نمونه رای (خواهان دعوای مطالبه نفقه فرزند بالغ)

در . ارسال به آرای منتخب

عنوان: خواهان دعوای مطالبه نفقه فرزند بالغ

پیام: از آنجا که فرزند بالغ، رشید محسوب است، مگر عدم رشد وی ثابت شده باشد؛ اقامه دعوای مطالبه نفقه به نمایندگی از وی پذیرفته نیست.

مستندات: ماده 1210 قانون مدنی-

شماره دادنامه قطعی : 9309982208000872

تاریخ دادنامه قطعی : 1394/02/05

 

رأی دادگاه بدوی

در خصوص دادخواست ه. س. با وکالت س. ح.د.الف. به طرفیت الف. س. به خواسته مطالبه نفقه فرزند افزایش آن با جلب نظر کارشناسی و مطالبه خسارات دادرسی با توجه به شرح دادخواست و با توجه به اینکه وکیل خواهان در جلسه رسیدگی حاضر شده و جهت اثبات ادعای خود دلیل موجهی به دادگاه ارائه نداده است مبنی بر اینکه زوج از لحاظ مالی افزایش تمکن مالی ولی بوده لذا با توجه به عدم اثبات افزایش تمکن مالی زوج دادگاه به استناد ماده 1257/ 197 قانون آیین دادرسی مدنی حکم به رد دعوی خواهان را صادر و اعلام می‌نماید. رای صادره حضوری و ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظر خواهی در دادگاههای محترم تجدید نظر استان تهران می باشد.

رئیس شعبه 259دادگاه عمومی خانواده ‌تهران - رمضان حسینی سعیداوی

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

در خصوص تجدیدنظرخواهی خانم س. ح.د.الف. به نمایندگی از طرف دوشیزه ه. س. به طرفیت آقای الف. س. نسبت به دادنامه شماره 1182 مورخ 1393/9/3 صادره از شعبه 259 دادگاه عمومی تهران که به موجب آن حکم به رد دعوی تجدیدنظرخواه به خواسته تعدیل و افزایش میزان نفقه فرزندش (دوشیزه ه. س.) صادر شده است، نظر به اینکه دوشیزه موصوف متولد 1381/8/13 شمسی و بالغ است و دیگر طفل نیست که تحت حضانت و سرپرستی تجدیدنظرخواه باشد و مطابق ماده 1210 قانون مدنی رشید محسوب می‌گردد و عدم رشد او نیز ثابت نشده است. با این وصف تجدیدنظرخواه که به نمایندگی از طرف وی اقامه دعوا کرده است فاقد سمت قانونی است، پروانه وکالت هم ندارد که به وکالت از طرف ایشان اقامه دعوا کرده باشد. لذا دادنامه تجدیدنظرخواسته که بدون توجه به این امر در ماهیت دعوا صادر شده است مغایر با قانون می‌باشد. به همین سبب با استناد به ماده 358 قانون آیین دادرسی مدنی دادنامه مذکور نقض می‌شود و با استناد به ماده 89 ناظر به بند 5 ماده 84 قانون مزبور قرار رد دعوا صادر می‌گردد. این رأی قطعی است.

رئیس و مستشار شعبه 30 دادگاه تجدیدنظر استان تهران

محرمعلی بیگدلی - محمدباقر غفاری

ارسال به شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط