ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

نمونه رای (پرداخت وجه نقد به‌عنوان نفقه)

در . ارسال به آرای منتخب

عنوان: پرداخت وجه نقد به‌عنوان نفقه
پیام: ازآنجاکه نفقه عبارت است از مسکن،البسه، غذا و اثاث البیت که به طور متعارف با وضعیت زن متناسب باشد، لذا صرف پرداخت وجه نقد مصداق تأمین نفقه محسوب نمی شود.

شماره دادنامه قطعی : 9309970

رأی دادگاه بدوی
در خصوص اتهام آقای ر.، دایر بر ترک انفاق نسبت به همسرش خانم س.؛ جمیع اوراق و محتویات پرونده مورد بررسی واقع شد. صرف نظر از این که متهم ماهیانه حدود دویست هزار تومان به حساب شاکیه واریز نموده است، از مداقه در مندرجات پرونده سوءنیت متهم برای ارتکاب جرم احراز نمی شود. طرفین در منزل متعلق به پدر زوجه زندگی می کرده اند و پس از به وجود آمدن مشاجره متهم آنجا را ترک نموده و توانایی مالی برای تهیه مسکن جداگانه نداشته و شاکیه نیز حاضر به زندگی در منزل پدری متهم نبوده است، لذا تحقق رکن مادی بزه نیز اثبات نمی شود و دادگاه با استناد به ماده 120 قانون مجازات اسلامی 1392 حکم بر برائت صادر و اعلام می دارد. رأی صادره حضوری و ظرف مهلت بیست روز از تاریخ ابلاغ، قابل تجدیدنظرخواهی در دادگاه محترم تجدیدنظر استان تهران است.

رئیس شعبه 1163 دادگاه عمومی جزایی تهران- معصومی

رأی دادگاه تجدیدنظر استان
در خصوص تجدیدنظرخواهی خانم س. نسبت به دادنامه شماره 920753 مورخ 26/08/1393 صادره از شعبه 1163 دادگاه عمومی جزایی تهران که به موجب آن در مورد شکایت تجدیدنظرخواه علیه آقای ر.، دایر به ترک انفاق حکم برائت صادر گردیده است؛ نظر به این که متهم در توجه اتهام ترک انفاق اعلام نموده است که ماهیانه مبلغ دویست هزار تومان به حساب تجدیدنظرخواه پرداخت می نموده است که این دفاع مؤثر در اثبات بی گناهی نیست. زیرا مطابق ماده 1107 قانون مدنی نفقه عبارت است از مسکن، البسه، غذا و اثاث البیت که به طور متعارف با وضعیت زن متناسب باشد و پرداخت وجه نقد از مصادیق نفقه نیست و علاوه بر این حسب دفاعیات تجدیدنظرخواه تجدیدنظرخوانده مبلغ یارانه و حق تأهل را که به زوجه تعلق می گیرد دریافت می کند و هم چنین تجدیدنظرخوانده دلیل یا مدرکی که دلالت بر تهیه مسکن و البسه و غذا و اثاث البیت نماید ارائه ننموده است. بنابراین حکم دادگاه مخدوش است، لذا به استناد جزء 4 بند ب ماده 257 قانون آئین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری دادنامه تجدیدنظرخواسته را نقض و با احراز بزهکاری متهم و مستند به ماده 53 قانون حمایت خانواده 1392 ناظر به 19 قانون مجازات اسلامی 1392 حکم به محکومیت تجدیدنظرخوانده (آقای ر.) به تحمل هفت ماه حبس تعزیری صادر و اعلام می گردد. رأی صادره قطعی است.

شعبه 22 دادگاه تجدیدنظر استان تهران - رئیس و مستشار

خلیل حیات مقدم - عبدالرضا مرادی

ارسال به شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط