ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

نمونه رای (مسئولِ پرداختِ هزینه پایانکارِ عین مستأجره)

در . ارسال به آرای منتخب

مسئولِ پرداختِ هزینه پایانکارِ عین مستأجره

مرجع صدور: شعبه 61 دادگاه تجدید نظر استان تهران

چکیده:
درج شرط در قرارداد اجاره مبنی بر تعهد مستأجر به تأدیه کلیه دیون دولتی، شامل پرداختِ هزینه پایانکار نمی‌شود مگر اینکه تصریحاً ذکر شده باشد زیرا پرداخت هزینه پایانکار بر عهده مالک است نه مستأجر.

مستندات
تاریخ رای نهایی: 1393/06/16 شماره رای نهایی: 9309972130600688
رای بدوی
در خصوص دعوی الف.ر. فرزند س. با وکالت ح.م. به‌طرفیت 1- م. [و غیره] به خواسته الزام خواندگان به تنظیم سند اجاره مورخه 29/03/59 یک باب مغازه جزء پلاک ثبتی 1375 فرعی از 4730 اصلی پلاک آبی 12/55 را جهت کسب‌وکار اجاره نموده و سالیان متمادی درآن محل مشغول کسب می‌باشد متأسفانه ورثه موجر مرحوم غ.ن. از تنظیم سند اجاره‌نامه رسمی استنکاف می‌نمایند با عنایت به اینکه اجاره‌نامه رسمی برای موکل ضروریست لذا مستنداً به مواد 7 و 8 و 9 قانون روابط موجر و مستأجر مصوب 56 و ماده 198 قانون آیین دادرسی مدنی و ماده 232 قانون امور حسبی صدور حکم بر الزام خواندگان به تنظیم سند اجاره و پرداخت هزینه دادرسی موضوع ماده 519 قانون آ.د.م مورد استدعاست. نظر به اینکه خواندگان با وکالت آقای م.د. دادخواستی با موضوع رفع تعدی و تفریط از قرارداد در مورد اجاره - اعاده وضع سابق- تعدیل اجاره‌بها اخذ پایان‌کار و پرداخت دیون دولتی تحت عنوان دعوی تقابل به‌طرفیت خواهان تقدیم نموده است در اثنای رسیدگی کلیه دعاوی به‌جز اخذ پایان کار و تعدیل نسبت به بقیه موضوعات را درخواست استرداد نموده .دادگاه با ملاحظه اظهارات و لوایح طرفین موضوع را به کارشناس ارجاع.کارشناس میزان تعدیل را با بررسی شرایط لازم به دادگاه اعلام نموده نظریه کارشناس مورد اعتراض وکیل خواهان‌های تقابل قرار گرفته است و تقاضای نظریه تکمیلی از کارشناس را نموده کارشناس با بررسی مجدد. نظریه اولیه خود را تأیید و اعلام داشته نظریه تکمیلی مصون از اعتراض طرفین قرارگرفته لذا مستنداً به مواد 7 و 8 و 9 قانون روابط موجر مستأجر مصوب سال 56 و ماده 519 قانون آ.د.م خواندگان دعوی اصلی را به تنظیم سند اجاره نسبت به مغازه موضوع قرارداد اجاره مورخ 29/03/59 و پرداخت هزینه دادرسی و حق‌الوکاله مطابق تعرفه قانونی در حق خواهان محکوم می‌نماید و در خصوص دادخواست خواندگان دعوی تقابل با وکالت وکیل نامبرده مبنی بر اخذ پایان‌کار و تعدیل اجاره‌بها با توجه به نظریه کارشناس منتخب و با استناد به ماده 4 قانون مارالذکر و ماده 519 قانون آ.د.م حکم بر تعدیل و افزایش مندرج در اجاره‌نامه استنادی از مبلغ مذکور به مبلغ 000/650 هزار ریال در نظریه کارشناسی و همچنین پرداخت هزینه دادرسی و اخذ پایان‌کار و کارشناسی و حق‌الوکاله در حق خواهان‌های دعوی تقابل صادر می‌نماید و در خصوص دادخواست وکیل خواهان‌های دعوی تقابل مبنی بر رفع تعدی و تفریط و تخلف از قرارداد در مورد اجاره و اعاده به وضع سابق نظر به اینکه قبل از حلول وقت رسیدگی عناوین نامبرده را به‌موجب لایحه تقدیمی از سوی وکیل نامبرده مسترد گردیده لذا دادگاه با استناد به ماده 107 قانون آ.د.م قرار ابطال دادخواست خواهان‌های دعوی تقابل را صادر می‌نماید .رأی صادره حضوری ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم محترم تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.
رئیس شعبه 181 دادگاه عمومی حقوقی تهران - خدایاری

رای دادگاه تجدید نظر
در خصوص تجدیدنظر خواهی آقای الف.ر. با وکالت آقای ح.م. به‌طرفیت آقای م.ن. با وکالت آقای م.د.(ط.) نسبت به دادنامه شماره 161 مورخ 21/3/1393 شعبه 189 دادگاه عمومی حقوقی تهران که به‌موجب دادنامه یادشده حکم به محکومیت تجدیدنظرخواه به اخذ پایان‌کار ملک مورد ترافع محکوم گردیده است. دادگاه با بررسی محتویات و مستندات پرونده و مطالعه لوایح ابرازی از ناحیه طرفین، نظر به اینکه قرارداد اجاره مورخ 29/3/135929 دلالتی بر تعهد تجدیدنظر خواه به اخذ پایانکار ندارد و تعهد نامبرده به پرداخت کلیه دیون دولتی (بیمه و مالیات بردرآمد و مالیات سرقفلی و عوارض و ...) ملازمه با تعهد وی به اخذ پایانکار ندارد. نظر به اینکه از ناحیه تجدیدنظر خوانده دلیلی که نشان دهد تجدیدنظر خواه متعهد به اخذ پایان‌کار برای مغازه مورد ترافع نموده ارائه نگردیده است ازاین‌رو تجدیدنظر خواهی وارد تشخیص داده می‌شود و به تجویز ماده 358 قانون آیین دادرسی مدنی، دادنامه تجدیدنظر خواسته نقض می‌گردد. و حکم به بطلان دعوی خواهان تقابل صادر می‌گردد. این رأی قطعی است.
رئیس شعبه 61 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه
نورزاد ـ جلالوند

ارسال به شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط