ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

نمونه رای (مرجع رسیدگی به دعاوی ابطال عملیات اجرایی و سندانتقال)

در . ارسال به آرای منتخب

مرجع رسیدگی به دعاوی ابطال عملیات اجرایی و سندانتقال
کلمات کلیدی:
مرجع صدور: شعبه 61 دادگاه تجدید نظر استان تهران
چکیده:
در صورت طرح توأمان دعاوی ابطال عملیات اجرایی و ابطال سند انتقال اجرایی، مرجع صلاحیت‬دار دادگاه عمومی بوده و اداره ثبت محل صالح به رسیدگی نیست.

مستندات ماده 172 آیین‬نامه اجرایی مفاد اسناد رسمی لازم‬الاجرا- اصل 159 قانون اساسی
تاریخ رای نهایی: 1393/08/28 شماره رای نهایی: 9309972130601072
رای بدوی
در خصوص دعوی ع. و الف. جملگی ف. با وکالت ی.ک. به طرفیت م.ص. و اداره ثبت اسناد و املاک به خواسته ابطال عملیات اجرایی و سند انتقال پلاک ثبتی ... مقوم به 000/000/51 ریال دادگاه با توجه به دادخواست تقدیمی خواهان بدین شرح که به عنوان مالک مورخ 25/12/1352 در دفترخانه ... تهران برابر سند شماره 21222 شش دانگ پلاک ثبتی ... شناخته شده است لیکن به دلیل عدم ارسال خلاصه معاملات از دفترخانه فوق اداره ثبت در جریان معامله قرار نگرفته است لذا با عدم ثبت معامله به‬نام خواهان در راستای عملیات اجرایی ثبت ملک خواهان مورد معرفی و توقیف و اجرا واقع شده لذا به شرح خواسته تقاضای صدور حکم نموده است لذا به شرح محتویات پرونده دادگاه با توجه به اینکه خواهان حسب موازین قانونی به عنوان شاکی ثالث به عملیات بعد از اجراییه معترض است باید شکایت را به اداره ثبت اسناد و املاک محل صدور اجراییه تقدیم نماید و تصمیم اداره موصوف قابل اعتراض در هیئت نظارت اداره ثبت اسناد و املاک می‌باشد لذا مستنداً به ماده 2 قانون آیین دادرسی مدنی و مواد 169 و 170 آیین‬نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم‬الاجرا و طرز رسیدگی و شکایت از عملیات اجرایی مصوب 11/6/1387 رییس قوه قضاییه قرار رد دعوی خواهان به طریقه مطروحه صادر و اعلام می‌نماید؛ رأی صادره حضوری و ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در دادگاه محترم تجدیدنظر استان تهران است.
رئیس شعبه 8 دادگاه عمومی حقوقی شهریار - کریم نژاد

رای دادگاه تجدید نظر
در خصوص تجدیدنظرخواهی ی.ک. به وکالت از 1 - ع.ف.2 - الف. ف. به طرفیت 1- م.ص.2 – اداره ثبت اسناد و املاک شهریار نسبت به دادنامه شماره 23 مورخ 27/5/1393 صادره از شعبه هشتم دادگاه عمومی حقوقی شهریار که به‬موجب آن دعوی تجدیدنظرخواه به خواسته ابطال عملیات اجرایی و سند انتقال 541/12 به لحاظ اینکه برابر ماده 169 و 170 آئین‬نامه اجرایی مفاد اسناد رسمی لازم‬الاجرا و طرز رسیدگی و شکایت از عملیات اجرایی مصوب 11/6/87 رئیس قوه قضائیه رسیدگی به شکایت نسبت به عملیات بعد از اجرائیه در صلاحیت اداره ثبت اسناد و املاک محل صدور اجرائیه است دعوی را قابل استماع ندانسته و به استناد ماده 2 قانون آئین دادرسی مدنی قرار رد آن صادر گردیده است. نظر به اینکه برابر ماده 172 آئین‬نامه فوق‬الاشاره پس از تنظیم و امضاء صورت‬مجلس مزایده شکایت از عمل اجرا از کسی مسموع نیست. بنابراین اداره ثبت صلاحیت رسیدگی به موضوع را ندارد. نظر به اینکه خواهان علاوه بر ابطال عملیات اجرایی درخواست ابطال سند رسمی انتقال اجرایی را نیز کرده است و رسیدگی به این موضوع در صلاحیت محاکم دادگستری است نظر به اینکه برابر اصل 159 قانون اساسی مرجع رسمی رسیدگی تظلمات و شکایات دادگستری است بنابراین دعوی مطابق مقررات قانونی اقامه گردیده است. بنابراین تجدیدنظرخواهی وارد تشخیص و به تجویز ماده 353 قانون آئین دادرسی مدنی دادنامه تجدیدنظر خواسته نقض و پرونده جهت رسیدگی ماهوی به دادگاه محترم بدوی اعاده می‌گردد. این رأی قطعی است.
رئیس شعبه 61 دادگاه تجدیدنظر استان تهران – مستشار دادگاه
نورزاد – جلالوند

ارسال به شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط