ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

نمونه رای (شرط صدور شناسنامه اشخاص متولد از اتباع خارجه در ایران)

در . ارسال به آرای منتخب

شرط صدور شناسنامه اشخاص متولد از اتباع خارجه در ایران


مرجع صدور: شعبه 12 دادگاه تجدید نظر استان تهران

چکیده:
مرجع تشخیص تابعیت اشخاص متولد شده در ایران از پدر و مادر با تابعیت خارجی، نیروی انتظامی است و تا زمانی که مرجع مذکور تابعیت را تأیید نکند دعوای الزام به صدور شناسنامه مسموع نیست.

مستندات ماده 3 آیین نامه اجرایی ثبت ولادت اطفال متولد از اتباع خارجی مقیم ایران مصوب 10/9/83، بند 5 ماده 976 قانون مدنی و ماده 13 قانون ثبت احوال

تاریخ رای نهایی: 1393/09/11 شماره رای نهایی: 9309970221201105

رای بدوی
دررخصوص دعوی آقای ع.م. فرزند س. با وکالت آقای ع.ص. به‌طرفیت ادراه کل ثبت احوال(امورخارجه) به‌خواسته صدور شناسنامه و اسناد سجلی با توجه به اینکه خواهان اعلام نموده است که درتاریخ 31/5/1372 در ایران متولد شده‌ام و پدر و مادرم از اتباع خارج بوده اند و گواهی نیز از اداره ثبت احوال مشهد اخذ کرده‌ام و تاکنون ازکشور خارج نشده ام، درخواست محکومیت خوانده به صدور اسناد سجلی و شناسنامه را دارم. خوانده در دفاع اعلام کرده است که خواهان عدم خروج ازکشور را دریافت کند و برای اخذ شناسنامه به محل تولد خود مراجعه کند. دادگاه با توجه به اینکه وفق مقررات ثبت احوال، خواهان می‌تواند ازطریق محاکم محل اقامت خود اقدام کند و با توجه به دعوی خواهان و اینکه دلیلی به عدم خروج خواهان از زمان تولد در قانون ارائه و اقامه نشده است، لذا بنظر دادگاه دعوی خواهان وارد و ثابت تشخیص و مستنداً به ماده 976 قانون مدنی و ماده 13 قانون ثبت احوال، حکم به محکومیت خوانده به تنظیم اسناد سجلی و شناسنامه وفق مقرارت در حق خواهان صادر و اعلام می‌نماید. رأی صادره حضوری و ظرف بیست روز، قابل تجدیدنظر در محاکم تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.
رئیس شعبه 146 دادگاه عمومی حقوقی تهران - رحیم

رای دادگاه تجدید نظر
تجدید‌نظر‌خواهی اداره کل امور هویتی ایرانیان خارج از کشور سازمان ثبت احوال به‌طرفیت آقای ع.م. با وکالت آقای ع.ص. نسبت به دادنامه شماره 333-23/4/93 شعبه 146 دادگاه عمومی حقوقی تهران، که به موجب آن حکم بر الزام به تنظیم اسناد سجلی شناسنامه در حق تجدید‌نظر‌خوانده که از پدر و مادری با تابعیت افغانستان، در ایران متولد شده است، وارد می‌باشد .به دلالت ماده 3 آیین نامه اجرایی ثبت ولادت اطفال متولد از اتباع خارجی مقیم ایران مصوب 10/9/83،‌ مرجع تشخیص تابعیت ایرانی اشخاص مشمول بند 5 ماده 976 قانون مدنی، نیروی انتظامی تعیین گردیده‌اند و تا زمانیکه مرجع مذکور بر تأیید تابعیت صحه نگذاشته، تکلیفی متوجه تجدید‌نظر‌خواه در صدور شناسنامه نمی‌گردد و تجدید‌نظرخوانده دلیلی بر جریان امور وفق مقررات مذکور، ارائه نداده و دعوی با این کیفیت قابلیت استماع نداشته است. دادگاه به استناد مواد 2 و 358 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی، دادنامه تجدید‌نظر‌خواسته را نقض و قرار رد دعوی نخستین را صادر و اعلام می‌دارد. این رأی قطعی است.
رئیس شعبه 12 دادگاه تجدید‌نظر‌ استان تهران- مستشار دادگاه
دوبحری - قیصری

ارسال به شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط