ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

نمونه رای (مطالبه اجرت‌المثل مال مشاعی از شریک)

در . ارسال به آرای منتخب

عنوان: مطالبه اجرت‌المثل مال مشاعی از شریک

پیام: اگر شریک مال مشاعی اذن در اداره مال به شریک دیگر داده باشد، صرف تصرف شریک مأذون موجب پرداخت اجرت المثل نیست و فقط حق مطالبه عوائد حاصله به میزان سهم خویش دارد.

مستندات: ماده 577 قانون مدنی-

شماره دادنامه قطعی : 9309982164600551

تاریخ دادنامه قطعی : 1394/01/31

گروه رأی: حقوقی

آراء منتخب پرونده:  دادگاه تجدیدنظر استان

 

رأی دادگاه بدوی

در خصوص دعوی خانم س. ت. به طرفیت آقای ع. خ. به خواسته مطالبه اجرت‌المثل اموال (یک دستگاه خودروی کامیون به شماره شهربانی ... و شماره کشنده ...) با جلب نظر کارشناس و مطالبه خسارات دادرسی، با عنایت به مفاد دادخواست تقدیمی و استماع اظهارات خواهان و مستندات دعوی، قطع نظر از وضعیت و ماهیت رابطه حقوقی طرفین و آثار و التزامات ناشی از آن، نظر به اینکه مطابق ماده 577 قانون مدنی اگر مالی مشترک بین عده‌ای باشد شریکی که در ضمن عقد به اداره کردن اموال مشترک مأذون شده است می‌تواند هر عملی را که لازمه اداره اموال مشترک است انجام دهد و صرف تصرف شریک مال مشاع کافی برای مطالبه اجرت‌المثل از ناحیه شریک نیست و شریک فقط حق مطالبه عوائد حاصله به میزان سهم خویش پس از محاسبه سود و زیان و هزینه‌ها را دارد،‌ دعوی مطروحه با کیفیت توافق و مراضات ایشان منافات داشته و قابلیت رسیدگی را ندارد. لهذا بنا به مراتب فوق به استناد ماده 2 قانون آئین دادرسی مدنی دادگاه‌های عمومی و انقلاب، ‌قرار عدم استماع دعوی خواهان را در وضعیت حاضر صادر و اعلام می‌نماید. رأی صادره ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در دادگاه محترم تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.

رئیس شعبه 221 دادگاه عمومی حقوقی تهران - احمدوند

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

دادخواست تجدیدنظرخواهی تقدیمی به‌وسیله خانم س. ت. به طرفیت آقای ع. خ. در اعتراض به قرار عدم استماع صادره از شعبه محترم 221 دادگاه عمومی حقوقی تهران ضمن دادنامه شماره 641 مورخ 1393/8/21 پس از بررسی آن در این مرجع واجد توجیه نیست زیرا هر چند مستند او در چند ماه قبل از طرح دعوی (1393/3/05) قطعیت یافته و اساس مالکیت وی از مسیر قانونی به اثبات رسیده و تصرف قبلی خوانده دعوی با منشأ مالکانه صورت گرفته است لکن با توجه به شرکت طرفین در مال مشاع و نیز اذن حاصل از عقد اولیه آنان، مبانی و استدلال دادنامه اصداری منطبق با موازین حقوقی بوده و بر این اساس دادگاه در راستای ماده 353 از قانون آئین دادرسی مدنی آن را تائید و استوار می‌نماید. این رأی قطعی است.

رئیس و مستشار شعبه 49 دادگاه تجدیدنظر استان تهران

علیرضا صداقتی - حمیدرضا زجاجی

ارسال به شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط