ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

نمونه رای (مصادیق تعمیرات جزئی در عین مستأجره)

در . ارسال به آرای منتخب

مصادیق تعمیرات جزئی در عین مستأجره

مرجع صدور: شعبه 10 دادگاه تجدید نظر استان تهران

چکیده:
اگر عین مستأجره داروخانه باشد، به‌سازی و اصلاح دکوراسیون و شرایط بهداشتی و ایجاد تهویه از مصادیق تعمیرات جزیی و مخارج آن بر عهده مستأجر است نه موجر.

مستندات ماده 20 قانون روابط موجر و مستأجر مصوب 1356
تاریخ رای نهایی: 1393/08/05 شماره رای نهایی: 9309970221000977
رای بدوی
در خصوص دادخواست آقایان 1-م.ق. فرزند ق. 2-ح.پ. فرزند ع. با وکالت آقای م.ب. به طرفیت آقای ج.م. با وکالت آقای الف.ک. به خواسته تجویز و اجازه تعمیرات در عین مستأجره یک باب مغازه به پلاک ثبتی 2009/45 و 44 واقع در بخش 11 تهران با احتساب خسارات دادرسی به این شرح که وکیل خواهان‬ها بیان داشته خوانده مالک ملک فوق‬الذکر بوده که به‬موجب توافقنامه مورخ 26/4/91 منافع شش‬دانگ ملک مذکور و سرقفلی آن به خواهان‬ها برای هر یک سه‬دانگ منتقل شده است که به‬موجب احکام قطعی دادگاه تأیید شده است و به جهت اینکه ملک مذکور برای شغل داروخانه توافق شده و با وصف مذکور جهت داروخانه قابل استفاده نیست و نیاز به تعمبر جهت استفاده شغل داروخانه دارد بنابراین تقاضای محکومیت خوانده به شرح فوق را دارد. با عنایت به محتوای پرونده از جمله نظر کارشناس که تصریح داشته (محل مورد دعوا فاقد شرایط بهداشتی لازم در زمینه دکوراسیون و تهویه بوده و نیازمند بهسازی و اصلاح دکوراسیون و شرایط بهداشتی کنونی و ایجاد تهویه مناسب می‌باشد.) که پس از ابلاغ نظر کارشناسی به طرفین در مهلت مقرر قانونی از اعتراضی که کارشناسی مجدد را ایجاب نماید مصون بوده و با توجه به عدم ارائه دلیل و دفاعی از سوی خوانده و وکیل وی که بطلان دعوی خواهان‬ها را اثبات نماید بنابراین دادگاه دعوی خواهان‬ها را ثابت تشخیص داده و مستنداً به مواد 20 الی 22 قانون روابط موجر و مستأجر مصوب 1356 و مواد 198 و 515 قانون آئین دادرسی مدنی ضمن حکم به تجویز تعمیرات برابر نظر کارشناس در عین مستأجره یک باب مغازه به پلاک ثبتی 2009/45 و 44 واقع در بخش 11 تهران جهت انتفاع در خصوص داروخانه، حکم به محکومیت خوانده به پرداخت مبلغ 000/126 ریال بابت هزینه دادرسی و مبلغ 000/300 ریال بابت حق‬الوکاله وکیل در حق خواهان‬ها صادر و اعلام می‌دارد. رأی صادره حضوری و ظرف 20 روز پس از ابلاغ قابل اعتراض در دادگاه محترم تجدیدنظر استان تهران است.
رئیس شعبه 119 دادگاه عمومی حقوقی تهران - نجفی

رای دادگاه تجدید نظر
دادنامه تجدیدنظرخواسته تحت شماره 585-5/5/93 صادره ازشعبه 119 دادگاه عمومی حقوقی تهران که به‬موجب آن حکم به تجویز تعمیرات در عین مستأجره و محکومیت موجر به پرداخت خسارت دادرسی صادرگردیده موافق مقررات و اصول دادرسی نمی‌باشد. زیرا مطابق مقررات ماده 20 قانون روابط موجر و مستأجر مصوب 56 تعمیرات اساسی و کلی مورد اجاره بر عهده موجر می‬باشد و تعمیرات جزئی و تزئینی و تعمیری که مربوط به استفاده بهتر از مورد اجاره باشد بر عهده مستأجر می‬باشد در مانحن‬فیه با توجه به نظریه کارشناسی مأخوذه به توسط محکمه بدوی، آنچه کارشناس در نظریه خویش آورده در ردیف تعمیرات اساسی و کلی نمی‬باشد و تعمیرات جزئی هست که مربوط به استفاده بهتر از مورد اجاره می‬باشدکه مخارج و انجام آن به دستور ماده 20 قانون مرقوم بر عهده مستأجر خواهد بود. در پرونده دلیلی بر ممانعت موجر نیز ابراز نگردیده و با لحاظ مجوز قانونی مذکور و عدم ابراز دلیل یا مدرکی که ممانعت موجر را اثبات نماید، اقامه دعوا برای تجویز تعمیرات جزئی موصوف مبنای حقوقی و قانونی ندارد. به‬علاوه محکومیت موجر به پرداخت خسارت دادرسی نیز فاقد توجیه قانونی بوده، دادگاه دعوای خواهان را قابل طرح و استماع نمی‌داند، مستنداً به ماده 358 قانون آئین دادرسی مدنی و ماده 2 قانون مرقوم، ضمن نقض دادنامه تجدیدنظرخواسته، قرار رد دعوای خواهان صادر و اعلام می‌گردد. رأی صادره قطعی است.
رئیس شعبه 10 دادگاه تجدیدنظر استان تهران - مستشار دادگاه
امی – کریمی

ارسال به شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط