ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

نمونه رای ( درخواست تقسیم بخشی از ترکه )

در . ارسال به آرای منتخب

درخواست تقسیم بخشی از ترکه

مرجع صدور:شعبه 12 دادگاه تجدید نظر استان تهران

چکیده: - ماترک به مجموع اموال منقول و غیرمنقول باقی مانده از میت گفته می‌شود که تقسیم آنها همزمان باید مورد مطالبه قرار گیرد و اگر دادخواست تقسیم ترکه صرفاً درخصوص بخشی از ترکه ارائه گردد، با قرار رد دعوی مواجه می شود.

مستندات ماده 868 قانون مدنی - مواد 316 و 317 و 318 و 319 قانون امور حسبی

تاریخ رای نهایی: 1393/11/25

شماره رای نهایی: 9309970221201351

رای بدوی در خصوص دادخواست:

پ.و. با وکالت م.ح. به طرفیت خواندگان 1- ع.ب. و ... با وکالت ت.م. به خواسته تقسیم ماترک مرحوم پ.و. که عبارت هستند از شش‌دانگ دو دستگاه آپارتمان به پلاکهای ثبتی ... و ... بخش 2 تهران و در صورت عدم قابلیت تقسیم، فروش آن و تقسیم ثمن حاصل از فروش بین ورثه و مطالبه خسارات دادرسی به شرح دادخواست تقدیمی؛ دادگاه باتوجه به محتویات پرونده و مدارک استنادی خواهان و نیز استعلام بعمل آمده از اداره ثبت اسناد و املاک، مالکیت مورث طرفین پرونده بر ملک موضوع دادخواست و اینکه خواهان و خواندگان ورثه انحصاری متوفی( پ.و.) می‌باشند، محرز است و با توجه به اینکه حسب نظریه کارشناسی، ملک‌های موضوع دادخواست، قابل تقسیم نمی باشند. لذا دعوای خواهان را محرز دانسته و به استناد مواد 300 و 317 قانون امور حسبی حکم بر فروش آپارتمان‌های موضوع دادخواست از طریق مزایده و تقسیم وجه ناشی از آن بین ورثه به مقدار سهم‌الارث صادر می‌گردد و خواندگان به میزان سهم‌الارث به پرداخت خسارات دادرسی در حق خواهان محکوم می‌گردند. رأی صادره حضوری، ظرف بیست روز پس از ابلاغ، قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم محترم تجدیدنظر استان تهران است.

رئیس شعبه 2 دادگاه عمومی حقوقی تهران - میریان

رای دادگاه تجدید نظر :

تجدیدنظرخواهی خانم ع.ب. به طرفیت خانم پ.و. با وکالت خانم م.ح. نسبت به دادنامه شماره 930748 مورخ 4/8/1393 صادره از شعبه محترم دوم دادگاه عمومی حقوقی تهران که طی آن راجع به دعوای تجدیدنظرخوانده به خواسته تقسیم ماترک مرحوم پ.و. حکم بر فروش دو دستگاه آپارتمان تعرفه شده و تقسیم وجوه حاصله به نسبت سهم‌الارث وراث صادر شده مآلاً وارد و دادنامه تجدیدنظرخواسته مقتضی نقض است؛ چه اینکه اولاً: ماترک مورث طرفین و سایر افراد مذکور در دادنامه، علاوه بر دو دستگاه آپارتمان موضوع حکم، املاک دیگری نیز بوده که از ناحیه تجدیدنظرخوانده به عنوان ماترک معرفی نشده و تقاضای تقسیم آنها به‌عمل نیامده‌است و از لوایح تقدیمی وی و اظهارات وکیل تجدیدنظرخوانده در دادگاه بدوی نیز استنباط نمی‌شود که تقاضای تقسیم آنها را نیز مطرح کرده باشد. خاصه اینکه به نظر کارشناس منتخب دادگاه بدوی نیز که صرفاً دو باب آپارتمان از ماترک نامبرده را مورد کارشناسی قرار داده، معترض نگردیده است. فلذا و با التفات به اینکه ماترک به مجموع اموال منقول و غیرمنقول باقی مانده از میت گفته می‌شود که تقسیم آنها معاً بایستی مورد مطالبه قرار گیرد، که بدین ترتیب عمل نشده‌است، مستنداً به مواد 2 و 348 و بندهای ج و هـ و 358 از قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی و 316 و 317 و 318 و 319 از قانون امور حسبی و 868 از قانون مدنی، ضمن نقض رأی موصوفٌ‌عنه، قرار رد دعوای تجدیدنظرخوانده را صادر و اعلام می‌دارد. این رأی قطعی است.

مستشاران شعبه 12 دادگاه تجدیدنظر استان تهران قیصری - حاجی حسنی

ارسال به شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط