ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

نمونه رای (عوامل مؤثر در تعیین میزان حق کسب و پیشه و تجارت)

در . ارسال به آرای منتخب

عوامل مؤثر در تعیین میزان حق کسب و پیشه و تجارت

مرجع صدور: شعبه 51 دادگاه تجدید نظر استان تهران

چکیده:
حق کسب و پیشه و تجارت صرفاً به‌واسطه موقعیت مکانی املاک مشابه تعیین نمی‌شود بلکه حقی است که مستأجر به‌مرور زمان و به‌واسطه عملکرد اختصاصی خود کسب می‌کند.

مستندات
تاریخ رای نهایی: 1393/02/30 شماره رای نهایی: 9309970269400229
رای بدوی
دعوی آقای الف.ک. و خانم ع.ن. به وکالت از خواهان‌ها م.ت. و ن.م. به‌طرفیت خواندگان 1- ع.ت. 2- الف.ت. به خواسته صدور حکم تخلیه مغازه واقع در پلاک‌های ثبتی 109 و 73 و 44/4409 به لحاظ تخریب و نوسازی مطابق بند اول ماده 15 قانون روابط موجر و مستأجر 1356 می‌باشد، حسب محتویات پرونده دادگاه موضوع را به کارشناس ارجاع و کارشناس اولیه حق کسب و پیشه و تجارت خواندگان را به مبلغ 000/000/4400 ریال اعلام نموده است نظریه کارشناسی به‌ طرفین ابلاغ که وکیل خواندگان اعتراض خود به نظریه را تقدیم و دادگاه موضوع را به هیئت سه‌نفره کارشناسی ارجاع و امضای هیئت مجدداً همان مبلغ اعلامی از ناحیه کارشناس اولیه به میزان 000/000/400/4 ریال را اعلام نموده‌اند نظریه هیئت به ‌طرفین ابلاغ که مجدداً وکیل خواندگان اعتراض خود را تقدیم نموده است و اشاره به تورم شاخص بانک مرکزی نموده و اینکه قیمت سرقفلی نیز به همان شاخص می‌بایست افزایش پیدا می‌نمود، با توجه به اینکه اعضای هیئت ممکن است به این نتیجه رسیده باشند که قیمت تعیین توسط کارشناس اولیه بالاتر از قیمت واقعی در زمان کارشناس است فلذا الزاماً نبایست در زمان کارشناسی بالاتر حتماً به قیمت اولیه مبلغی اضافه شود فلذا دادگاه اعتراض وکیل خواندگان را از عداد دلایل خارج و دعوی مطروحه را وارد و ثابت تشخیص و به استناد بند اول ماده 15 قانون روابط موجر و مستأجر و مصوب 1356 و رعایت ماده 28 قانون مذکور حکم بر الزام خواندگان به تخلیه مورد اجاره و تحویل آن به خواهان‌ها صادر و اعلام می‌دارد لازم به ذکر است که خواهان‌ها مکلف به پرداخت مبلغ 000/000/400/4 ریال بابت حق سرقفلی و کسب و پیشه و تجارت به خواندگان بوده که ظرف سه ماه پس از قطعیت دادنامه می‌بایست به صندوق دادگستری واریز یا ترتیب پرداخت آن به خواندگان را داده واِلا حکم مزبور ملغی‌الاثر خواهد بود رأی صادره حضوری است و ظرف بیست روز پس از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظر در محاکم تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.
رئیس شعبه 150 دادگاه عمومی حقوقی تهران ـ شریفی

رای دادگاه تجدید نظر
تجدیدنظرخواهی آقای ح.ک. به وکالت از آقای ع.ت. به‌طرفیت آقای م.ت. و خانم ن.م. با وکالت آقای الف.ک. نسبت به دادنامه شماره 920405 مورخ 9/5/1392 صادرشده از سوی شعبه 150 دادگاه عمومی حقوقی تهران که طی آن تجدیدنظرخواه به‌اتفاق آقای الف.ت. محکوم به تخلیه مورد اجاره مغازه واقع در پلاک‌های ثبتی 109 و 72 و 42/4409 به لحاظ لزوم تخریب و نوسازی آن با دریافت 000/000/400/4 ریال بابت حق سرقفلی و کسب و پیشه شده‌اند خلاصتاً این است که رقم تعیین‌شده توسط هیئت کارشناسان بابت حق سرقفلی و . . . بسیار کمتر از ارزش واقعی حقوق تجدیدنظرخواه است و لذا تقاضای جلب نظر هیئت هفت‌نفره کارشناسان را نموده است به اعتقاد این دادگاه تجدیدنظرخواهی به‌گونه‌ای نیست که موجبات نقض دادنامه تجدیدنظر خواسته را فراهم آورد و با هیچ‌یک از جهات موضوع ماده 348 از قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی مطابقت ندارد چراکه به موارد اعتراض وی نسبت به نظر کارشناس توسط هیئت کارشناسی منتخب دادگاه بدوی رسیدگی شده و به‌علاوه حق کسب و پیشه حقی نیست که به‌صرف موقعیت مکانی مشابه در ملک آن‌گونه که وکیل تجدیدنظرخواه نوشته، قابل‌تشخیص باشد بلکه حقی است که واحد کسب و پیشه به‌مرور زمان و به‌واسطه عملکرد اختصاصی خود کسب می‌کند بنابراین دادگاه ضمن ردّ تجدیدنظرخواهی دادنامه تجدیدنظر خواسته را که از حیث رعایت مقررات و تشریفات دادرسی ایرادی متوجه آن نیست به استناد ماده 358 همان قانون تأیید می‌نماید. این رأی قطعی است.
رئیس شعبه 51 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه
حضرتی ـ حاجی‌حسنی

ارسال به شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط