ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

لایحه تغییر قوانین ثبت شركت ها بزودی به مجلس ارایه می شود

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

تهران - معاون اول قوه قضاییه با بیان اینكه هویت شركت ها از نظر واقعی یا صوری بودن باید پیش از ثبت احراز شود گفت: در همین رابطه لایحه تغییر مقررات مربوط به ثبت شركت‌ها تهیه شده و به زودی به مجلس ارایه می‌شود.
 
به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رییسی صبح امروز - شنبه - درحاشیه گردهمایی مدیران استانی و ستادی سازمان ثبت اسناد و املاك كشور در جمع خبرنگاران افزود: هم اكنون اداره كل ثبت شركت ها بر اساس قوانین موجود عمل می كند اما اتفاقات رخ داده در چند سال گذشته حاكی از آن است كه این قوانین هر چه قدر هم كه درست اجرا شود به دلیل داشتن برخی ضعف ها و نواقص نمی تواند مفید واقع شود.
این مقام مسوول در دستگاه قضایی گفت: همان گونه كه سازمان ثبت احوال برای صدور یك شناسنامه، درباره هویت افراد استعلام می كند باید مقررات مربوط به ثبت شركت‌ها نیز به گونه‌ای تغییر یابد كه واقعی یا صوری بودن شركت ها قبل از ثبت به صورت قطعی مشخص شود.
رییسی ابراز امیدواری كرد با تغییر، تصویب و اجرای قانون جدید، جلوی حركت‌ قانون‌شكنان و متخلفان گرفته شود.
معاون اول قوه قضاییه به نامگذاری سال 91 با عنوان سال تولید ملی و حمایت از سرمایه و كار ایرانی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره كرد و گفت: بهترین راه مبارزه با فساد اقتصادی و حمایت از تولید ملی، حفظ امنیت سرمایه‌گذاری است.
وی گفت: اگر یك فضای كسب و كار با روابط نادرست و قانون‌گریزی آلوده شود امكان بهره‌برداری سالم اقتصادی و تثبیت سرمایه و كار بوجود نمی آید.
معاون اول قوه قضاییه مهم ترین نكته در بحث تولید ملی و حمایت از كار و سرمایه ایرانی را مبارزه قاطعانه با قاچاق كالا و ارز عنوان كرد.
پرینت

هيات عمومي ديوان عدالت اداري اعلام كرد که آن مرجع نمي‌تواند در ماهيت موضوع تشخيص مشاغل سخت و زيان‌آور ورود كند

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

هيات عمومي ديوان عدالت اداري با رفع يك مورد تعارض آرا اعلام كرد كه تشخيص مشاغل سخت و زيان‌آور از وظايف كميته‌هاي بدوي و تجديدنظر استاني موضوع مصوبه سال 1380 هيات وزيران است و ديوان عدالت اداري نمي‌تواند در ماهيت اين امر ورود كند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، متن راي شماره 523 هيات عمومي ديوان عدالت اداري در اين زمينه به شرح زير است: «اولا: نظر به اين‌كه شعبه نوزدهم ديوان عدالت اداري به موجب آراي مذكور در گردش كار، پس از نقض آراي كميته‌هاي بدوي و تجديدنظر استاني در ماهيت امر، اتخاذ تصميم كرده و شغل شاكي را در زمره مشاغل سخت و زيان‌آور قلمداد كرده است و شعبه بيستم ديوان عدالت اداري به شرح مندرج در گردش كار، آراي مورد اعتراض را صحيح تشخيص داده، تعارض محرز است.

ثانيا: مطابق بند 2 ماده 13 قانون ديوان عدالت اداري، رسيدگي به اعتراضات و شكايات از آرا و تصميمات قطعي دادگاه‌هاي اداري، هيات‌هاي بازرسي و كميسيون‌هايي مانند كميسيون‌هاي مالياتي، شوراي كارگاه، هيات حل اختلاف كارگر و كارفرما و ... منحصرا از حيث نقض قوانين و مقررات يا مخالفت با آنها در صلاحيت و حدود اختيارات ديوان عدالت اداري است و شعب ديوان صرفا مي‌توانند تصميمات مراجع مذكور را از حيث انطباق يا عدم انطباق با قوانين و مقررات مربوط بررسي و مورد حكم قرار دهند و نمي‌توانند در ماهيت اموري كه در صلاحيت مراجع مزبور است ورود كنند. هم‌چنين مطابق مواد 8 و 9 آيين‌نامه اجرايي بند 5 جزء "ب" «قانون ماده واحده قانون اصلاح تبصره 2 الحاقي ماده 76 قانون اصلاح مواد 72 و 77 و تبصره ماده 76 قانون تامين اجتماعي مصوب 1354 و الحاق دو تبصره به ماده 76 مصوب 1371» مصوب سال 1380 هيات وزيران، بررسي و تطبيق و تشخيص مشاغل سخت و زيان‌آور بر اساس ضوابط و سياست‌گذاري‌هاي شوراي عالي حفاظت فني و مقررات مربوط، از وظايف كميته‌هاي بدوي و تجديدنظر استاني است. با توجه به مراتب مذكور، راي شعبه بيستم ديوان عدالت اداري به شماره دادنامه 3856-1388/11/1 در حدي كه آراي كميته‌هاي بدوي و تجديدنظر استاني تشخيص مشاغل سخت و زيان‌آور را منطبق با مقررات دانسته و در ماهيت امر اتخاذ تصميم نكرده است صحيح و موافق مقررات است. اين راي به استناد بند 2 ماده 19 و ماده 43 قانون ديوان عدالت اداري براي شعب ديوان و ساير مراجع اداري مربوط در موارد مشابه لازم‌الاتباع است.»

پرینت

ابطال آیین نامه داخلی کتابخانه ملی

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

دیوان عدالت اداری آیین‌نامه داخلی کتابخانه ملی را باطل کرد
دوشنبه 14 فروردین 1391 - 22:39:38 |  کتاب  > کتابخانه‌ملی


به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر هیأت عمومی دیوان عدالت اداری پیرو شکایت شخصی حقیقی به نام هانی حاجیان برای «ابطال بندهای 9 و 8 از قسمت دوم و بندهای 1، 3 و 6 و بندهای 6-3-1-1 از قسمت 6 ضوابط مربوط به چگونگی عضویت و استفاده از کتابخانه ملی ایران» رای نهایی خود را به شرح زیر صادر کرد:

نظر به این که مطابق بند (ز) ماده 7 قانون اساسنامه کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران مصوب 3/8/1369، تصویب آیین نامه‌های داخلی مورد نیاز کتابخانه ملی از جمله وظایف هیأت امناء کتابخانه ملی احصاء شده است و دستورالعمل مورد اعتراض در سال 1387 توسط مرجعی غیر از هیأت امناء تصویب شده است، بنابراین خارج از حدود اختیارات مرجع صادر کننده بوده است و به استناد بند یک ماده 19 و ماده 42 قانون دیوان عدالت اداری حکم به ابطال آن صادر و اعلام می‌شود.

علی مبشری، معاون قضایی دیوان عدالت اداری هم پای حکم صادره از هیأت عمومی دیوان عدالت اداری را امضا کرده است.

 

بر اساس این گزارش در گردش کار این پرونده آمده است: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به تازگی اقدام به تصویب آیین‌نامه یا دستورالعمل از طریق نهادی به نام «شورای سیاستگذاری کتابخانه ملی» کرده است.

این آئین‌نامه به افراد دارای مدرک کارشناسی و مدرک حوزوی سطح 2 اجازه استفاده از سالن‌های تخصصی علوم انسانی و هنر، علوم و فنون، منابع، مرجع و پایان‌نامه‌ها را نمی‌دهد و فقط افراد دارای مدرک کارشناسی را مجاز به استفاده از قسمت عمومی دانسته است.

همچنین این آئین‌نامه افرادی را که دانشجوی مقطع کارشناسی یا دیپلم هستند و به طور کلی افراد عادی را مجاز به استفاده از منابع و امکانات کتابخانه ملی  نمی‌داند و برای هر سال عضویت از هر فرد، دریافت مبلغ 100 هزار ریال را مجاز شمرده است.

پرینت

قانون معاهده بين جمهوري اسلامي ايران و پادشاهي تايلند در مورد انتقال محكومين به حبس و همكاري در زمينه اجراي احكام كيفري

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

معاهده بين جمهوري اسلامي ايران و پادشاهي تايلند
در مورد انتقال محكومين به حبس و همكاري در زمينه اجراي احكام كيفري
جـمهوري اسـلامي ايـران و پـادشاهـي تايلـند، كـه از اين پـس «طرفـين» ناميده مي‌شوند؛
با عنايت به قوانين و مقررات لازم‌الاجراء طرفين راجع به اجراي احكام كيفري؛
با تمايل به همكاري در زمينه اجراي احكام كيفري؛
با عنايت به اين كه همكاري مزبور بايد در راستاي اجراي عدالت باشد؛
با تمايل به تسهيل بازگرداندن موفقيت‌آميز محكومان به جامعه؛
با عنايت به اين كه اهداف مزبور هنگامي به بهترين وجه محقق مي‌شود كه به خارجياني كه به واسطه ارتكاب جرم كيفري از آزادي خويش محروم هستند، فرصت تحمل مجازات در كشور متبوع آنها داده شود؛ به شرح زير توافق نمودند:
ماده1ـ تعاريف
از نظر اين معاهده:
الف ـ «كشور انتقال‌دهنده» به طرفي اطلاق مي‌شود كه محكوم از آن ممكن است انتقال يابد يا انتقال يافته است.
ب ـ «كشور دريافت‌كننده» به طرفي اطلاق مي‌شود كه محكوم ممكن است به آن انتقال يابد يا انتقال يافته است.
پ ـ «محكوم» به شخصي اطلاق مي‌شود كه به موجب حكم صادره از سوي دادگاه كشور انتقال‌دهنده به دليل جرم كيفري بايد در زندان يا هر مؤسسه قانوني ديگر در آن كشور بازداشت شود.
ت ـ «محكوميت» به هر مجازات يا اقدام متضمن محروميت از آزادي اطلاق مي‌شود كه از سوي دادگاه كشور انتقال‌دهنده در نتيجه ارتكاب جرم كيفري براي مدت زماني محدود يا نامحدود تعيين شده است.
ماده2ـ اصول كلي
فردي كه در قلمرو يك طرف محكوم شده است، مي‌تواند طبق مفاد اين معاهده به منظور سپري نمودن مدت باقيمانده محكوميت صادره عليه وي به قلمرو طرف ديگر انتقال يابد.
ماده3ـ مراجع مركزي
1ـ به منظور اجراي اين معاهده، هر طرف يك مرجع مركزي را تعيين خواهد نمود.
2ـ مرجع مركزي جمهوري اسلامي ايران قوه قضائيه خواهد بود. مرجع مركزي پادشاهي تايلند، كميته بررسي انتقال زندانيان خواهد بود.
3ـ درخواست و پاسخ رسمي براي انتقال توسط مرجع مركزي يك طرف از طريق مجاري ديپلماتيك به مرجع مركزي طرف ديگر ارسال خواهد شد.
ماده4ـ شرايط انتقال
انتقال محكوم به موجب اين معاهده صرفاً در شرايط زير مي‌تواند صورت گيرد:
1ـ فعل يا ترك فعلي كه حكم بر مبناء آنها صادر شده است طبق قانون كشور دريافت‌كننده جرم كيفري باشد.
2ـ شخص مزبور تبعه كشور دريافت‌كننده باشد و تبعه كشور انتقال‌دهنده نباشد.
3ـ حكم صادره در مورد محكوم، مبني بر حبس، توقيف يا هر شكل ديگر محروميت از آزادي باشد.
4ـ چنانچه قانون كشور انتقال‌دهنده حداقل مدت حبس، توقيف يا هر شكل ديگر محروميت از آزادي را مقرر نمايد، محكوم در كشور انتقال‌دهنده اين مدت حداقل مقرر شده را گذرانده باشد.
5 ـ در زمان دريافت درخواست انتقال، حداقل يك سال از مدت زمان محكوميت محكوم باقي مانده باشد؛ در موارد استثنائي، كشور انتقال‌دهنده بنا به صلاحديد خود و تا آنجا كه قانون آن اجازه مي‌دهد، مي‌تواند نسبت به انتقال محكومي كه مدت زمان باقيمانده از محكوميت وي كمتر از يك سال است يا الزامات بند (4) اين ماده را محقق ننموده است موافقت نمايد.
6 ـ كشورهاي انتقال‌دهنده و دريافت‌كننده و محكوم همگي در مورد انتقال توافق كنند؛ چنانچه هر يك از طرفين از نظر سن يا شرايط جسمي يا رواني محكوم ضروري بداند، رضايت محكوم مي‌تواند توسط شخصي كه مجاز به اقدام از جانب وي است اعلام شود.
ماده5 ـ امتناع از انتقال
درخواست انتقال محكوم به موجب اين معاهده در شرايط زير رد خواهد شد:
1ـ چنانچه محكوم به دليل جرمي به موجب قوانين كشور انتقال‌دهنده، در موارد زير محكوم شده باشد:
ـ اقدام عليه امنيت داخلي يا خارجي كشور
ـ اقدام عليه رئيس كشور يا هر يك از اعضاء خانواده وي
ـ اقدام عليه قوانين حافظ گنجينه‌هاي هنري ملي
2ـ چنانچه حكم، نهائي نباشد و ساير جريانات رسيدگي قانوني مربوط به جرم يا ساير جرائم در كشور انتقال‌دهنده در حال انجام باشد.
3ـ چنانچه انتقال محكوم به حاكميت، امنيت، نظم عمومي يا ساير منافع اساسي هر يك از طرفين خدشه وارد نمايد يا مغاير با قانون اساسي هر يك از طرفين باشد.
ماده6 ـ تشريفات انتقال
1ـ هر دو طرف، محكومين مشمول اين معاهده را از موضوع معاهده آگاه خواهند نمود.
2ـ هر انتقال به موجب اين معاهده از طريق مجاري ديپلماتيك به وسيله ارائه درخواست كتبي از جانب كشور دريافت‌كننده به كشور انتقال‌دهنده آغاز خواهد شد. كشور انتقال‌دهنده از طريق همان مجاري و بدون تأخير، تصميم خود در ارتباط با پذيرش يا عدم پذيرش درخواست انتقال را به اطلاع كشور دريافت‌كننده خواهد رساند. در صورت پذيرش درخواست از سوي كشور انتقال‌دهنده، طرفين كليه اقدامات ضروري براي تحقق انتقال محكوم را انجام خواهند داد.
3ـ كشور انتقال‌دهنده اطلاعات زير را براي كشور دريافت‌كننده فراهم خواهد نمود:
الف) مشخصات محكوم از جمله نام، نام خانوادگي، نام پدر، محل و تاريخ تولد وي، در صورت امكان
ب) اسناد تابعيت محكوم، در صورت وجود
پ) بيان حقايقي كه محكوميت بر مبناء آنها صادر شده است.
ت) تاريخ پايان محكوميت، مدت زمان سپري شده از محكوميت توسط محكوم و هرگونه گواهي كه وي به واسطه فعاليتهاي انجام داده، رفتار مناسب، بازداشت پيش از محاكمه يا ساير دلايل استحقاق دريافت آن را دارد.
ث) نسخه مصدق كليه آراء و احكام در ارتباط با محكوم و قانوني كه موارد مزبور بر مبناء آن صادر شده‌اند.
ج) هرگونه اطلاعات اضافي درخواستي از سوي كشور دريافت‌كننده تا جايي كه چنين اطلاعاتي براي انتقال محكوم و اجراي محكوميت وي اهميت داشته باشد.
4ـ هريك از طرفين درصورت درخواست، تا حد امكان، هرگونه اطلاعات، اسناد يا اظهارات مربوط را پيش از انجام درخواست انتقال يا اتخاد تصميم در ارتباط با پذيرش يا عدم پذيرش انتقال براي طرف ديگر فراهم خواهد نمود.
5 ـ كشور انتقال‌دهنده، در صورت تمايل كشور دريافت‌كننده، فرصتي را به كشورمزبور خواهد داد تا قبل از انتقال، تأييد نمايد رضايت محكوم يا شخص مجاز براي اقدام از سوي وي براي انتقال طبق بند (6) ماده (4) اين معاهده به صورت داوطلبانه و با آگاهي كامل از پيامدهاي قانوني آن ابراز شده است.
6 ـ تحويل محكوم توسط مراجع كشور انتقا‌ل‌دهنده به مراجع كشور دريافت‌كننده در تاريخ و محلي واقع در داخل كشور انتقال‌دهنده كه مورد توافق طرفين باشد صورت خواهد گرفت.
ماده7ـ صلاحيت انحصاري
كشور انتقال‌دهنده درخصوص آراء دادگاههاي خود، محكوميتهاي صادره از سوي آنها و هرگونه تشريفات تجديدنظر، اصلاح يا ابطال آراء و محكوميتهاي مزبور صلاحيت انحصاري خواهد داشت.
ماده8 ـ تشريفات اجراي حكم
1ـ اجراي پيوسته محكوميت پس از انتقال، تابع قوانين و رويه‌هاي كشور دريافت‌كننده از جمله موارد ناظر بر شرايط حبس، توقيف يا هر شكل ديگر محروميت از آزادي، و موارد پيش‌بيني‌كننده كاهش مدت حبس، توقيف يا هر شكل ديگر محروميت از آزادي به موجب، آزادي مشروط، عفو يا ساير موارد خواهد بود.
2ـ با رعايت بند (3) اين ماده، كشور دريافت‌كننده به ماهيت قانوني و مدت محكوميت به نحوي كه از سوي كشور انتقال‌دهنده تعيين شده است ملتزم خواهد بود. مرجع صلاحيتدار كشـور دريافت‌كننده دستور اجراي حكم را صادر خواهد نمود. چنانچه حداكثر مجـازات براي جرم ارتكابي در كشـور دريافت‌كـننده كمتر از مدت باقيمـانده از مجـازات باشد، موضوع پيـش از انـتقال به اطلاع كشـور انتـقال‌دهنده خواهد رسيد.
3ـ حـكم محروميت از آزادي توسـط كشور دريافـت‌كننـده به گونه‌اي اجراء خواهد شـد تـا از مدت زمان منـدرج در حكـم دادگاه كـشور انتقال‌دهنـده فراتر نرود. اجراي محكـوميت تا حد امكان طبق حـكم صادره در كشـور انـتقال‌دهنده صورت خواهد گرفت.
4ـ چنانچه كشور انتقال‌دهنده به موجب ماده (7) اين معاهده، حكم يا محكوميت را مورد تجديدنظر، اصلاح يا ابطال قرار دهد يا به گونه ديگري نسبت به تعديل، تخفيف يا فسخ آن اقدام نمايد، كشور دريافت‌كننده به محض آگاهي از چنين تصميمي طبق اين ماده آن را اجراء خواهد كرد.
5 ـ كشور دريافت‌كننده مي‌تواند با هر محكومي كه به موجب قانون خود در رده سني نوجوانان قرار مي‌گيرد، بدون در نظر گرفتن وضعيت وي به موجب قوانين كشور انتقال‌دهنده، طبق قوانين مربوط خود در مورد نوجوانان رفتار نمايد.
6 ـ كشور دريافت‌كننده درموارد زير اطلاعاتي را در ارتباط با اجراي حكم براي كشور انتقال‌دهنده فراهم خواهد كرد:
الف) چنانچه محكوم مشمول آزادي مشروط شود و چنانچه پس از تكميل مدت محكوميت، آزاد شود.
ب) چنانچه محكوم پيش از تكميل مدت محكوميت از زندان بگريزد؛ يا
پ) چنانچه كشور انتقال‌دهنده خواستار ارائه گزارش شود.
ماده 9ـ عبور محكومين
1ـ چنانچه هريك از طرفين نسبت به انتقال محكومي از هر كشور ثالث اقدام نمايد، طرف ديگر براي تسهيل عبور اين محكوم از طريق قلمرو خود همكاري خواهد نمود. طرفي كه در نظر دارد انتقال مزبور را انجام دهد، طرف ديگر را پيشاپيش از انتقال مذكور آگاه خواهد نمود.
2ـ هريك از طرفين در موارد زير مي‌تواند از دادن اجازه عبور امتناع نمايد:
الف) چنانچه محكوم از اتباع آن باشد؛ يا
ب) چنانچه فعلي كه حكم بر مبناء آن صادر شده است به موجب قوانين آن جرم كيفري تلقي نشود.
ماده 10ـ هزينه‌ها
هزينه‌هاي ناشي از انتقال محكوم يا اجراي حكم پس از انتقال به عهده كشور دريافت‌كننده خواهد بود. در هر حال كشور دريافت‌كننده مي‌تواند خواستار پرداخت تمام يا بخشي از هزينه‌هاي انتقال از سوي محكوم شود.
ماده 11ـ زبان
درخواستهاي انتقال و همچنين اسناد و اظهارات به موجب بندهاي (3) و (4) ماده (6) و بند (4) ماده (8)، به زبان كشور انتقال‌دهنده يا به زبان انگليسي تنظيم خواهد شد.
ماده 12ـ اجراي موقت
اين معاهده در ارتباط با اجراي احكام صادره قبل يا بعد از لازم‌الاجراءشدن آن، قابل اعمال خواهد بود.
ماده 13ـ رايزني
طرفين بنا به درخواست هريك از آنها در ارتباط با تفسير و اجراي اين معاهده رايزني خواهند كرد.
ماده 14ـ مقررات نهائي
1ـ هريك از طرفين از طريق مجاري ديپلماتيك به طرف ديگر اطلاع خواهد داد كه اقدامات لازم را مطابق با قانون خود براي لازم‌الاجراءشدن اين معاهده انجام داده است. اين معاهده در سي‌اُمين روز از تاريخ دريافت آخرين اطلاعيه، لازم‌الاجراء خواهد شد.
2ـ اين معاهده مي‌تواند با توافق كتبي دوجانبه طرفين اصلاح شود. اصلاحات مزبور به موجب مفاد بند (1) اين ماده لازم‌الاجراء خواهد شد.
3ـ هريك از طرفين مي‌تواند در هر زمان با ارائه يادداشت كتبي به طرف ديگر، اين معاهده را فسخ نمايد. چنين فسخي شش ماه پس از تاريخ دريافت يادداشت نافذ خواهد شد.
4ـ خاتمه يافتن اين معاهده بر اعتبار درخواستهاي ارائه‌شده به طرف ديگر پيش از خاتمه آن تأثيري نخواهد داشت.
با تأييد مراتب فوق، امضاءكنندگان زير كه به طور مقتضي داراي اختيار مي‌باشند، اين معاهده را امضاء نمودند.
اين معاهده در شهر بانكوك در تاريخ 5 اسفند 1389 هجري شمسي، برابر با 24 فوريه 2554 بودايي و 24 فوريه 2011 ميلادي، در دو نسخه به زبانهاي فارسي، تايلندي و انگليسي تنظيم گرديد، كه تمامي متون معتبر مي‌باشند. درصورت اختلاف در تفسير متون فارسي و تايلندي، متن انگليسي ملاك خواهد بود.
                   از طرف                                       از طرف
          جمهوري اسلامي ايران                         پادشاهي تايلند
              مهدي غضنفري                             كاسيت پيروميا
                وزير بازرگاني                               وزير امورخارجه
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده منضم به متن معاهده شامل مقدمه و چهارده ماده در جلسه علني روز چهارشنبه مورخ دوازدهم بهمن ماه يكهزار و سيصد و نود مجلس شوراي اسلامي تصويب شد و در تاريخ 3/12/1390 به تأييد شوراي نگهبان رسيد.

رئيس مجلس شوراي اسلامي ـ علي لاريجاني

 به نقل از سایت روزنامه رسمی

پرینت

نودمين شماره ماهنامه «دادرسی» منتشر شد

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

نودمين شماره ماهنامه «دادرسی»، نشريه حقوقی، فرهنگی و اجتماعی سازمان قضایی نیروهای مسلح منتشر شد.

به گزارش ايسنا،‌ دراین شماره مطالبي با موضوعات «حق وتو، شورای امنیت و نقش آن از منظر حقوق بین المللی کیفری»، «نقد و بررسی سن مسؤولیت کیفری کودک از دیدگاه قوانین ایران و کنوانسیون حقوق کودک»، «بررسی جرم اخذ پورسانت در قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح»، «جرایم انتخاباتی»،فساد اداری و روش های اصلاح آن»، و تحلیل یک رأی؛ آمده است.

پدر! مادر! شما متهمید! (مسؤولیت والدین در جرایم اطفال) ـ آیات الاحکام - آشنایی با اصطلاحات حقوقی با بازخوانی پرونده های واقعی - آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور - دیدگاه های مشورتی اداره حقوقی قوه قضائیه. - دیدگاه های مشورتی اداره حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح - نشست های قضایی - استفتائات فقهی- قضایی- وکیل الرعایا - آشنایی با حقوق شهروندی - بایدها و نبایدهای اخلاق و رفتار قضایی - آموزه ها - اگر شما قاضی این پرونده چگونه رأی می دادید؟ - با داوطلبان آزمون های حقوقی- قضایي،- جدول و داستان از ديگر مطالب اين شماره نشريه دادرسي است.

پرینت

آزمون وكالت در گيلان ۳۱ فروردين ۹۱ برگزار مي‌شود

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

آزمون اخذ پروانه كارآموزي كانون وكلاي دادگستري گيلان روز پنجشنبه ۳۱ فروردين‌ماه سال آينده برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي مندني‌پور ـ رييس اتحاديه سراسري كانون‌هاي وكلاي دادگستري ايران ـ با اعلام اين خبر، علت تغيير زمان برگزاري آزمون كانون گيلان را از اول ارديبهشت‌ماه به تاريخ اعلام شده، عدم امكان برگزاري آزمون توسط سازمان سنجش عنوان كرد.

وي با بيان اينكه تنها افرادي مي‌توانند در اين آزمون شركت كنند كه قبلا از طريق سايت سازمان سنجش ثبت نام كرده‌اند، يادآور شد: حسب تصميم شوراي اجرايي اسكودا چنانچه ثبت نام‌كنندگان در مرحله قبل با وجود شرايط جوي در آزمون شركت كرده باشند، جهت حفظ حقوق آنان سازمان سنجش بالاترين نمره معدل كسب شده را در اعلام نمرات ملحوظ خواهد كرد.

رييس اسكودا در خصوص ساير شرايط برگزاري آزمون و نحوه اطلاع‌رساني آن نيز اظهار كرد: محل و ساير شرايط برگزاري آزمون متعاقبا در سايت اسكودا و روزنامه‌هاي كثيرالانتشار به اطلاع شركت‌كنندگان خواهد رسيد.

پرینت

در صورت تاييد مجمع تشخيص مصلحت نظام، از سال آينده ابلاغ الکترونيکي احکام ديوان عدالت اداري ، قانوني مي شود.

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

رئيس ديوان عدالت اداري گفت: در صورت تاييد مجمع تشخيص مصلحت نظام، از سال آينده ابلاغ الکترونيکي احکام ديوان عدالت اداري ، قانوني مي شود.
به گزارش روابط عمومي دادگستري استان گلستان، حجت الاسلام والمسلمين منتظري در حاشيه افتتاح دومين دفتر اين ديوان در گرگان گفت: از دبيرخانه مجمع تشخيص مصلحت نظام درخواست کرديم بررسي اين طرح را در اولويت کاري خود قرار دهد که در صورت تاييد طي يکي دو ماه آينده ، بستر ابلاغ الکترونيکي فراهم مي شود. وي افزود : با اجرايي شدن اين طرح ، علاوه بر کاهش کار شعب در دادسراها ، دادگاه ها و ديوان عدالت اداري و تسريع در روند پرونده ها ، بخشي از مشکلات مردم نيز رفع مي شود.
وي در ادامه از راه اندازي دفاتر ديوان عدالت اداري ، تا پايان سال آينده در همه استان هاي کشور خبر داد و گفت : با راه اندازي اين دفاتر ، ديگر مردم براي ارائه شکايات و دادخواست هاي خود نياز به مراجعه مستقيم به تهران ندارند. منتظري افزود : با ثبت دادخواست در دفاتر استاني که مستقيما با سيستم ديوان در تهران لينک هستند يک کد 16 رقمي و رمز پرونده براي افراد صادر مي شود که امکان پيگيري پرونده به صورت الکترونيکي را براي افراد فراهم مي کند. وي در بخش ديگري از سخنان خود از افزايش 15 درصدي پرونده هاي ارجاعي به ديوان عدالت اداري خبر داد و گفت : اين درحاليست که حدود 55 درصد پرونده ها در ديوان پذيرفته نمي شود . رئيس ديوان عدالت اداري کشور با بيان اين که هيئت عمومي ديوان عدالت در سال به بيش از يک هزار و 200 پرونده رسيدگي مي کند، افزود : استخدام ، بيمه و مسائل کار و کارگري بيشترين موضوع شکايات مردم از دستگاه هاي اجرايي را تشکيل مي دهند. منتظري گفت: افزايش حجم پرونده هاي ورودي ، فشار سنگيني به لحاظ تعداد پرونده روي قضات ديوان عدالت اداري وارد کرده است. وي ادامه داد: يکي از راه هاي حل مشکل ميزان بالاي شکايات آسيب شناسي آنها است و بايد بررسي کرد که چطور مي توان تعداد شکايات را کمتر کرد. منتظري با بيان اين که گاهي مشاهده مي شود که پاسخ لايحه هاي شکايت ارسالي به ادارات و وزارتخانه ها به موقع ارسال نمي شود افزود : اين موضوع سبب گرفتاري مردم و قاضي و در مواردي نيز سبب تضييع بيت المال مي شود. وي از ادارات دولتي و وزارتخانه ها خواست با تقويت بخش حقوقي خود ، تنها به تبادل لايحه ها اکتفا نکنند. رئيس ديوان عدالت اداري گفت : آسيب در نظام اداري ما جدي است و اگر اين آسيب ها را شناسايي و رفع نکنيم نمي توانيم به پيشگاه خداوند پاسخگو باشيم. وي افزود: از ابتداي سال جاري مقرر شد بر طبق برنامه پنجم در کليه استان ها ديوان عدالت اداري راه اندازي شود تا با افتتاح اين دفاتر ، دسترسي مردم به ديوان عدالت اداري فراهم شود. منتظري از افتتاح دفتر سوم ديوان عدالت اداري در يزد در هفته آينده خبر داد واظهارداشت: ما سيستم اينترنتي را به نوعي آماده سازي کرده ايم که مردم بدون مراجعه به تهران مي توانند از تمام خدمات ديوان عدالت اداري استفاده کنند.

 به نقل از ماوی

پرینت

کانون وکلاي استان البرز تشکيل شد.

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

با حضور رئيس کل دادگستري استان البرز و جمعي از مسئولان قضايي و استاني و وکلاي اين کانون، کانون وکلاي استان البرز تشکيل شد.
به گزارش روابط عمومي دادگستري استان البرز، مهدوي راد در اين مراسم ضمن قدردانی از کلیه ی افراد و نهادهای ذی ربط در تشکیل و استقرار کانون وکلای استان البرز ابراز امیدواری کرد تا دستگاه قضایی، قضات و وکلا در جهت استیفای حقوق مراجعان از هیچ کوششی فروگذاری ننمایند.
وي گفت: وقتی انسان موفق می شود، این موفقیت خوشحالی در پی دارد و ممکن است گاهی فقط خوشحالی مادی باشد و گاهی نیز خوشحالی معنوی به همراه بیاورد، مثلاً گاهی وکیلی حکم به نفع موکل خود گرفته است اما به حق نبوده است یعنی؛ به صورت واقعی برنده نشده است زیرا حق به حق دار نرسیده است، پس خوش به حال کسانی که به صورت واقعی برنده می شود و حق را به حق دار می رسانند.
رئیس کل دادگستری استان البرز افزود: هیچ سازمان نظام مند و دارای برنامه شکست نمی خورد، در بین شما افراد دانشمند و متدین زیاد است، باید از وجود این عزیزان استفاده شود تا ان شاء الله کانون وکلایی داشته باشیم که از لحاظ شخصیت و اعتبار به بلندای البرز باشد زیرا اعتماد و اعتبار بزرگترین سرمایه است سپس سعی نمایید در بین مردم طوری رفتار کنید که این انعکاس رفتارها، سرمایه بزرگی برای شما باشد.
وی خطاب به وکلای حاضر در این مراسم گفت: در جهت استیفای حقوق به حق موکلینتان از هیچ تلاشی، دریغ نفرمایید.

 

 

پرینت

عدم امكان گردش چك های برگشتی از سال آینده

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

' محمود احمدی' روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص اقدام های جدید بانك مركزی در خصوص چك های برگشتی، اظهار داشت: این بانك سخت افزاری را برای تولید دسته چك ها تهیه كرده است.
وی با بیان اینكه از این پس امكان كنترل چك های برگشتی برای بانك مركزی فراهم می شود، تصریح كرد: با راه اندازی این سخت افزار مردم می توانند از جهت دریافت وجوه چك های برگشتی اطمینان داشته باشند و بر همین اساس دیگر مشكلی در این خصوص وجود نخواهد داشت.
گفتنی است، همواره بخشی از اسناد مبادله شده در نظام بانكی ایران با برگشت مواجه می شود كه این امر شاخص اعتماد و اعتبار در بازار ایران را بامشكل مواجه می كند.

پرینت

نتيجه بیست و هفتمین دوره انتخابات هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

در بیست و هفتمین دوره انتخابات کانون مرکز تعداد 116 نفر کاندید شدند که دادگاه عالی انتظامی قضات پس از دو ماه بررسی صلاحیت 91 نفر را تایید نمود پس از تایید تعداد 15 نفر از کاندیدها اعلام انصراف کردند ورقابت بین 76 نفر در روز 18 اسفند ماه نود از ساعت 8 صبح تا ساعت 20 انجام گردید و تعداد 4062 وکیل دادگستری در این انتخابات شرکت کردند و به کاندیداهای مورد نظر خود رای دادند شمارش آرا با حضور هیئت نظارت بر انتخابات و نمایندگان تشکل ها از ساعت 8 صبح مورخ 19/12/90 در محل کانون وکلای مرکز شروع و درساعت 23 پایان پذیرفت و نتایج آراء بدست آمده به شرح ذیل می باشد .

 

1

جناب آقای دکتر گودرز افتخار جهرمی

2545

2

جناب آقای دکتر عباس کریمی

2307

3

جناب آقای محمد فرض پور ماچیانی

2053

4

جناب آقای شاپور منوچهری

1907

5

سرکار خانم دکتر بهشید ارفع نیا

1770

6

جناب آقای دکتر عیسی امینی

1641

7

جناب آقای دکتر مرتضی شهبازی نیا

1568

8

جناب آقای دکتر مهدی شهلا

1559

9

جناب آقای حمید جنتی

1452

10

جناب آقای سید ابراهیم  ثابت قدم

1356

11

جناب آقای کامران آقایی

1339

12

جناب آقای دکتر محمدرضا پاسبان

1251

13

جناب آقای نادر دیوسالار

1192

14

سرکار خانم صدیقه حجت پناه

1062

15

جناب آقای دکتر محمد جواد  صفار

981

16

جناب آقای کامبیز زندیه

964

17

جناب آقای علی صابری

938

18

جناب آقای حسین احمدی لاکلایه

893

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کانون وکلای دادگستری مرکز
پرینت

پنج هزار حقوقدان دردستگاههای دولتی فعالیت دارند

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

سید مهدی احمدی روز پنجشنبه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا، اظهارداشت: 60 درصد از آنان لیسانس، 35 درصد كارشناسی ارشد و مابقی دارای مدرك دكترای تخصصی هستند.
وی با اشاره به اهمیت كاركرد دفاتر حقوقی در دستگاههای اجرایی بیان داشت: با هدف وحدت رویه و هماهنگی بیشتر معاونت حقوقی نهاد رییس جمهوری اقدام به تشكیل شوراهای هماهنگی امور حقوقی دستگاههای اجرایی در سطح استانها كرده است.
این مقام مسوول با بیان اینكه در تلاش هستیم تا از این طریق دفاتر حقوقی را به صورت مجازی به هم متصل كنیم، اضافه كرد:هرچه این حلقه ها به هم پیوند بخورد هماهنگی بیشتری حاصل می شود و در نتیجه خیلی از مباحثی كه موجب اختلاف مدیران می شود با مذاكره مسوولان دفاتر حقوقی حل شدنی است.
مشاور معاون حقوقی رییس جمهوری تصریح كرد: هماهنگی بسیار خوبی بین ستادهای استانی ( شورای هماهنگی امور حقوقی دستگاههای اجرایی) و ستاد عالی برقرار است كه منجر به برگزاری 30 جلسه كشوری شده است.
احمدی یادآورشد: دراجرای نظام تشخیص صلاحیت كه دو سال از آن می گذرد معاونت حقوقی رییس جمهوری تببین كرده كسانی كه می خواهند در دفاتر حقوقی فعالیت داشته باشند باید اول از سوی كارگروه بر اساس معیارها رتبه بندی شوند.
به گفته وی در كارگروه تشخیص شش گروه تخصصی وجود دارد كه صلاحیت افراد را با توجه به تخصص آنان وكلاسهای آموزشی كه تشكیل می شود تایید می كنند كه درنتیجه آن یك حقوقدان كشاورزی نمی تواند در زمینه مسائل صنعتی نیز دخالت و یا اعلام نظر كند.

ارسال به شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط