ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

شهروندان خریدار اموال مسروقه مجرمند

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

رئیس پلیس آگاهی تهران گفت: شهروندان خریدار اموال
مسروقه از مالخران به عنوان معاون در جرم دستگیر می شوند.

سرهنگ عباسعلی محمدیان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: خرید مال سرقتی توسط
مالخر و شهروندان جرم است و در صورتیکه شهروندی اینگونه اموال را خریداری کند به
اتهام معاونت در جرم از سوی پلیس دستگیر می شود. ضمن اینکه باید جنس خریداری شده را
نیز پس بدهد.

وی ادامه داد: اگر شهروندی مدعی شود که از سرقتی بودن این جنس خبر نداشته است
باید آن را اثبات کند و مدارک قابل دفاعی ارائه کند. این موضوع نیز دردسرهای زیادی
برای او به دنبال خواهد داشت.

به گفته رئیس پلیس آگاهی تهران، برخی مالخران اموال سرقتی را به عنوان استوک به
شهروندان می فروشند که افراد باید با هوشیاری کامل اقدام به خرید اقلام دست دوم از
فروشنده های مجاز کنند زیرا تا وقتی مالخران وجود داشته باشند سرقت نیز رخ می دهد.

به نقل از خبرگزاری مهر

پرینت

تشکیل دفاتر خدمات قضایی در استان البرز

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

دادستان عمومی و انقلاب كرج از راه‌اندازی دفاتر خدمات قضایی مشابه کارکرد دفاتر پیشخوان دولت در استان البرز خبر داد.

علی فرهادی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره برنامه‌های آتی قوه قضاییه در استان‌ها اظهاركرد: برای رسیدگی هرچه سریع‌تر درخواست‌های مردمی درصدد ایجاد دفاتر خدمات قضایی هستیم تا مردم بدون مراجعه به دادگستری، درخواست‌های خود را از طریق این دفاتر پیگیری کنند.

وی افزود: این اقدام موجب کاهش رفت و آمدها به دادگاه قضایی خواهد شد وتنها در هنگام صدور احکام این مراجعات صورت خواهد گرفت.

فرهادی خاطر نشان کرد: اعتمادبخشی، جلوگیری از ازدحام در دادگاه ها، اطمینان رسیدگی هرچه سریع‌تر به پرونده‌های قضایی بخشی از اهداف تشکیل دفاتر قضایی در سطح استان است.

دادستان عمومی و انقلاب كرج در بخش دیگری به اجرای طرح مدیریت پرونده‌های قضایی خبر داد و گفت: این طرح که از زمان تشکیل اداره کل دادگستری اجرایی شده و این امکان را برای مردم فراهم ساخته است که بدون نیاز به دادگستری از طریق رایانه پرونده خود را ثبت برسانند و تا حصول نتیجه نیز به همین شیوه پرونده های قضایی خود را پیگیری كنند.

وی افزود: افراد از این طریق حتی در جریان روند و صدور رای خود نیز قرار خواهند گرفت.

فرهادی در پايان بااشاره به  مزیت‌های این طرح گفت: جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی سودجویان، کاهش مراجعات و رسیدگی سریع تر به پرونده ها از جمله رویکردهای مثبت این طرح محسوب می شود.

پرینت

رئیس قوه قضاییه: اینکه برخی از افراد در پایان ساعت اداری بازداشت می‌شوند نوعی کج سلیقگی است.

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

به گزارش خبرنگار قضایی فارس، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در ادامه گفت‌وگوی تلویزیونی خود درباره موضوع اعسار از پرداخت‌ها در محاکم که از سوی برخی از افراد مطرح می‌شود که بعضاً از سوی برخی از قضات مورد موافقت قرار نمی‌گیرد، اظهار داشت: بحث کلاهبرداران از بحث معسران جداست در قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی مواد 1 و 2 روشن کرده‌اند که افراد معسر نه از لحاظ شرعی و نه از لحاظ قانونی نباید در زندان حضور داشته باشند.
وی ادامه داد: مشکل اصلی این است که کسی غیر از موضوع کلاهبرداری محکوم شود و قاضی اموال او را پیدا نکند و به خود فرد واگذار شود که اموالش را معرفی کند در حال حاضر رویه این است که فرد در حبس قرار می‌گیرد تا مشخص شود معسر است یا نه.
رئیس قوه قضاییه گفت: به عنوان مثال در مهریه که در حال حاضر معمولاً با مبالغ بالا در نظر گرفته می‌شود و می‌گویند چه کسی داده و چه کسی گرفته دردسرهایی را هم برای خانواده‌ها و هم برای دستگاه قضایی ایجاد می‌شود و تا زمانی که مشخص شود این فرد معسر است یا خیر ممکن است مدت‌زمانی بگذرد و وی در حبس بماند.
لاریجانی ادامه داد: نظر من این است که شرعاً و قانوناً نمی‌توانیم درباره اینکه این فرد معسر است یا نه او را به حبس بیندازیم. فتوای بسیاری از مراجع مخصوصاً امام خمینی (ره) نیز این است که نمی‌توان این افراد را حبس کرد.
رئیس قوه قضاییه گفت: در قانون تعبیر این است که اگر فرد امتناع کرد قاضی با درخواست شاکی می‌تواند او را به زندان بفرستد اما موضوع امتناع مربوط به زمانی است که فرد اموالی داشته باشد و نخواهد بدهد در این باره با مسئولان عالی قضایی جلساتی گذاشتیم و تقریباً همه مسئولان به این نتیجه رسیدند که معنی مفاد قانون این نیست که شخص به زندان برود.
وی با بیان اینکه بعضاً افراد محترمی هم به خاطر مسائل مهریه به زندان می‌روند، گفت: متأسفانه برخی وکلا به خانم‌ها یاد می‌دهند چگونه شکایت و مهریه را مطالبه کنند. قضات باید در اجرای این قانون توجه بیشتری داشته باشند و به نظر مراجع نیز بیشتر دقت کنند.
لاریجانی با بیان اینکه تأکید می‌کنم این قانون مربوط به کلاهبرداران نیست، گفت: اخیراً به ما گزارش شده خانمی که جزو هیئت علمی بوده به دلیلی محکوم شده اما با وجود اینکه ادعای اعسار کرده و افراد متدینی هم به این موضوع شهادت داده‌اند قاضی پرونده به علم این ادعا نرسیده است و همچنان این فرد در زندان است. شنیدم که این خانم در حبس به سایر زندانیان درس اخلاق می‌دهد اما واقعاً درست نیست این افراد در زندان باشند.
رئیس قوه قضاییه درباره مباحث مطرح شده در زمینه برخوردهای سلیقه‌ای پیرامون بازداشت‌های موقت و اینکه گفته می‌شود قضات برای کنترل دادگاه یا اعمال سلیقه شخصی در پایان ساعات اداری اقدام به بازداشت افراد می‌کنند و دستگاه قضایی برای نظارت بر این امر چه اقدامی خواهد کرد، گفت: شاید به غلظتی که شما گفتید نباشد اما ممکن است مواردی رخ دهد که تخلف قاضی است و رسیدگی خواهد شد.
وی با بیان اینکه بازداشت غیر از موارد مطرح شده در قانون نداریم، افزود: برخی موارد مطرح شده مانند بازداشت در آخرین وقت ساعت اداری ناشی از بدسلیقگی است و دستور دادیم از این نحوه عمل‌ها اجتناب شود زیرا دلیلی برای این کار نیست این اقدام در دستگاه قضایی رویه نیست و ممکن است در مواردی جزیی رخ دهد.
رئیس قوه قضاییه درباره اینکه گفته می‌شود آرای صادره از اتقان و جامعیت کافی برخوردار نیست، گفت: نمی‌توانم این موضوع را به طور کلی انکار کنم اما آن طور که در پرونده‌های بسیاری مشاهده کردم معمولاً‌ اینگونه نیست اما ملاک این نیست که حکم صادره متناسب با تعداد صفحات پرونده باشد و نمی‌توان به حکم مثلاً 15 خطی پرونده چند هزار صفحه‌ای ایراد گرفت زیرا ممکن است جامعیت لازم را داشته باشد.
لاریجانی در پاسخ به این سؤال که آیا اعمال ماده 18 حق همه افراد است یا خیر و اگر حق همه است چگونه و اگر نیست نیز چگونه اعمال می‌شود، خاطرنشان کرد: رویه‌ای قبل از مدیریت بنده بود که هرکس بعد از قطعیت حکم ادعا می‌کرد حکم صادره خلاف بیّن شرع است حتی با استلال‌های عجیب درخواست اعمال ماده 18 می‌کرد و به نظر من حق غیر صحیحی برای همه محکومان تلقی شده بود هرچند که اگر قانون اجازه می‌داد و فرصت رسیدگی بود بارها رسیدگی تجدید می‌شد اما باید طبق داشته‌ها و توانمندی‌های موجود بررسی کرد به عنوان مثال فردی بعد از 10 سال موفق به اخذ حکمی به نفع خود شده است اما با یک درخواست اعمال ماده 18 صدور حکم دوباره به تعویق می‌افتاد.
وی با بیان اینکه اگر این امر باب شود باعث اطاله دادرسی خواهد شد، افزود: آنگاه هرکس که محکوم می‌شود درخواست اعمال ماده 18 می‌کند با تدبیر در قانون به نظر می‌رسید قانون قبلی درست نیست و حقی برای محکوم نیست که دوباره اعاده دادرسی کند جز اینکه رئیس قوه قضاییه حکم صادره را خلاف بیّن شرعی تشخیص دهد.
لاریجانی با تأکید براینکه اعمال ماده 18 یکی از روش‌های اعاده دادرسی در محوری خاص و نه در همه پرونده‌هاست، افزود: متأسفانه برخی از وکلا هم به این موضوع دامن می‌زنند و هر طرف تلاش می‌کند اعمال ماده 18 را اجرا کند.
رئیس قوه قضاییه در پاسخ به این سؤال که اگر در فرآیند تحقیقات و رسیدگی به پرونده خسارتی متوجه متهم شد چگونه این خسارت جبران می‌شود، گفت: معلوم نیست مفاد قاعده «لاضرر» مسائل فنی اینگونه باشد برخی می‌گویند جبران ضرر هم در آن است و برخی هم آن را قبول ندارند در قانون ما باید ضرر را تقسیم کنیم که اگر تقصیر قاضی باشد خودش باید جبران کند اما اگر قصور باشد حکومت خسارت مادی و معنوی را جبران خواهد کرد.
لاریجانی درباره اینکه در برخی‌ کشورها عدم وکالت صحیح یا عدم تنظیم دقیق لایحه را به عنوان خسارت در نظر گرفته و آن را مطالبه می‌کنند، گفت:‌ این موضوع به دستگاه قضایی مربوط نمی‌شود و مربوط به شخص شاکی است اما جدای از مسئولیت‌های ذاتی در بحث پیشگیری به دنبال کمک کردن به فرهنگ مردم در کاهش مراجعه به دستگاه قضایی هستیم و مکانیزمی تنظیم خواهد شد که متن صحیح شکواییه را در اختیار افراد قرار دهیم.
وی در پاسخ به سؤال که در دادگاههای انتظامی قضات بیشتر طرف مردم را می‌گیرید یا قضات را خاطرنشان کرد:‌ این ادعا بعید است و قضات تحت سیطره این اوهام نیستند اما وقتی از بیرون دیده می‌شود ممکن است کسی این ادعا را داشته باشد در دادسرای انتظامی قضات که قبل از دادگاه است بسیاری از شکایات رد می‌شوند به طور کلی ممکن است همه افرادی که علیه آنها حکم صادر شده وسوسه شوند علیه قاضی شکایت کنند اما این بدان معنا نیست که حتماً قاضی تعلیق شود.
رئیس قوه قضاییه افزود: چنین انحرافی را در این دادسرا نمی‌بینیم زیرا برای نظارت بر دستگاه قضایی کار زیادی انجام می‌دهد.
لاریجانی درباره نحوه برخورد با تخلف قضات و کارکنان خاطرنشان کرد: گزارش‌هایی می‌رسد و ما هم برخورد می‌کنیم در این سه سال‌ هم برخوردهای خود را شدت بخشیدیم در دستگاه وسیعی مانند قوه قضاییه قضات و کارمندان بسیار شریفی داریم که با کمترین امکانات کار می‌کنند اما ضربه این افراد متخلف نه تنها به خودشان بلکه به جامعه بزرگ دستگاه قضایی آسیب وارد می‌کند.
وی ادامه داد:‌ توقع داریم یک مورد هم در دستگاه قضایی تخلف نباشد اما متأسفانه این موضوع وجود دارد زیرا وسوسه سراغ همه می‌آید. در روایات داریم که قضای بر خطر عظیم است و باید اوصاف خاصی داشته باشد.
رئیس قوه قضاییه با تأکید بر برخورد جدی با قضات متخلف گفت:‌ بدنه دستگاه قضایی بدنه سالمی است و نباید شایعات را درباره آن پذیرفت هرچند اصل بروز تخلفات را قبول داریم و به تخلفات هم رسیدگی می‌شود اما برای حفظ حرمت‌ها موارد را مطرح نمی‌کنیم.
لاریجانی در پاسخ به این سؤال که آیا قضات ما به طور کامل استقلال دارند یا خیر، گفت: نمی‌توانم آمار دقیقی بگویم اما قضات زیادی که با آنها برخورد داشته‌ام افراد شریفی هستند و در استقلال خود پایداری می‌کنند. به عنوان مثال قاضی داریم که 60 سال سابقه کار دارد و بعد از این همه سال هنوز در یک خانه 70 متری زندگی می‌کند خوب این نشان دهنده سلامت کار اوست بسیاری از قضات ما اینچنین هستند مستقل بوده و توصیه‌پذیر نیستند.
رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه اطاله دادرسی مشکلی مربوط به سال‌های دور است، گفت: برحسب گزارش سیستم CMS میانگین رسیدگی‌ها بین100 تا 120 روز است اما ممکن است تعدادی از رسیدگی‌ها سالها طول بکشد تا به سرانجام بکشد ولی درصد آنها زیاد نیست.
وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم همین پرونده‌های اندک هم سریع‌تر رسیدگی شوند، گفت: سعی می‌کنیم نیروی انسانی را افزایش داده و در این زمینه مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه، طرح‌ها و پیشنهادات خوبی دارد که به زودی کلید خواهد خورد برای این مرکز تسهیلات زیادی در نظر گرفته شد تا اقدامات خود را اجرایی کند و به عنوان نمونه در حال حاضر حدود 98 درصد مجموعه‌های قضایی سراسر کشور به صورت شبکه به هم متصل هستند.
به نقل از خبرگزاری فارس
پرینت

متن کامل آیین نامه ارائه خدمات الکترونیک قضایی

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

در اجرای بند 6 سیاست های کلی قضایی پنج ساله ابلاغی 1/9/1388 و بند ج ماده 48 قانون برنامه پنجم توسعه کشور و تبصره بند ج ماده 11 قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد، مصوب 1390 و در راستای رفع اطاله دادرسی، تسریع در امور جاری محاکم و پیشگیری از وقوع جرم و با عنایت به اینکه در کلیه مراحل تحقیق و رسیدگی مدنی و جزایی و ارائه خدمات الکترونیک قضایی، داده پیام مطمئن برحسب نوع و محتوا در حکم نوشته، امضاء و اصل می باشد و نمی توان صرفاً به لحاظ شکل یا نحوه تبادل اطلاعات از اعتبار بخشیدن به محتوا و آثار قانونی آن خودداری نمود، خدمات قضایی در فضای مجازی به شرح مواد آتی ارائه می گردد.


 ماده1ـ اشخاص حقیقی یا حقوقی جهت طرح و پیگیری دعاوی و شکایات و سایر امور قضایی، از طریق «دفاتر خدمات قضایی» یا «درگاه خدمات قضایی» و با استفاده از سامانه های الکترونیکی و مخابراتی اقدام نمایند.


 ماده2ـ دفاتر خدمات قضایی که در این آیین نامه به اختصار «دفتر» خوانده می شوند، دفاتری برای طرح و پیگیری امور قضایی مراجعان در فضای مجازی می باشند و می توانند از میان دفاتر اسناد رسمی یا غیر آن برگزیده یا تأسیس شوند؛ ضوابط و شرایط مربوط به تأسیس، فعالیت، و انحلال این دفاتر به تصویب رئیس قوه قضاییه می رسد.


 ماده3ـ درگاه خدمات قضایی که در این آیین نامه به اختصار «درگاه» خوانده می شود، مدخلی برای شروع و پیگیری امور قضایی در فضای مجازی است که توسط مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه ایجاد می شود.


 ماده4ـ در روش اقدام از طریق درگاه، خواهان یا شاکی دادخواست یا درخواست یا شکایت خود را به همراه مستندات مربوطه، به صورت سند الکترونیکی تبدیل نموده و پس از محاسبه هزینه دادرسی توسط سامانه و پرداخت الکترونیک آن، کد رهگیری را اخذ و با همراه داشتن اصل مستندات، به دفتر خدمات قضایی مراجعه می  نماید. دفتر خدمات قضایی پس از تائید مطابقت اسناد الکترونیکی تهیه شده با اوراق ابرازی از سوی متقاضی، آن را از طریق سامانه خدمات قضایی به مرجع ذی ربط ارسال می نماید.


 ماده5 ـ در روش اقدام از طریق دفتر، خواهان یا شاکی دادخواست یا درخواست یا شکایت خود را به همراه مستندات آن به دفتر خدمات قضایی تحویل می دهد. دفتر مذکور پس از احراز هویت و محاسبه هزینه دادرسی از طریق سامانه و پرداخت الکترونیک آن، اسناد یادشده را به سند الکترونیکی تبدیل کرده و به رؤیت متقاضی می رساند و پس از تائید مطابقت اسناد الکترونیکی تهیه شده با اوراق ابرازی از سوی وی، آن را از طریق سامانه خدمات قضایی به مرجع ذی ربط ارسال می نماید.


 ماده6 ـ دفتر خدمات قضایی تحویل گیرنده اسناد، پس از اخذ نشانی الکترونیکی و شماره تلفن همراه خواهان یا شاکی، شماره رهگیری مربوط به پرونده را به همراه تأییدیه دفتر خدمات به وی تحویل می نماید و به او کتباً ابلاغ می کند که هرگونه اطلاع رسانی راجع به پرونده مذکور طبق قوانین تا آخرین مرحله رسیدگی، تنها از طرق مذکور انجام خواهد شد. همچنین خواهان یا شاکی متعهد می شود هرگونه تغییر در نشانی الکترونیکی یا شماره تلفن همراه خود را با ورود به پایگاه مربوط ثبت نماید در غیر این صورت داده پیام های ارسالی، ابلاغ شده محسوب می شود.


 ماده7ـ ابلاغ دادخواست و ضمایم آن به خوانده و احضار مشتکی عنه و ابلاغ هرگونه قرار و دستور قضایی به مخاطبان ذی ربط، به صورت الکترونیکی انجام می پذیرد.
تبصره1ـ در صورت عدم دسترسی به نشانی الکترونیکی و شماره تلفن همراه، ابلاغ و احضار به صورت فیزیکی انجام خواهد شد. مرجع قضایی مکلف است خوانده یا مشتکی عنه را کتباً به استفاده از سامانه خدمات قضایی دلالت نماید.
تبصره2ـ در صورتی که خوانده یا مشتکی عنه یا مخاطب در بازداشتگاه یا زندان باشد اوراق به آدرس الکترونیکی یا ارتباطی اداره زندان یا بازداشتگاه ارسال می شود تا به وسیله اداره زندان کتباً به نامبرده ابلاغ گردد.


 ماده8 ـ پس از ابلاغ الکترونیکی اوراق قضایی به خوانده یا مشتکی عنه، در صورتی که وی از طریق ورود به پایگاه مربوط و پس از احراز هویت از طریق امضای دیجیتال در جریان ابلاغ قرار گیرد، ابلاغ به وی واقعی می باشد و در غیر این صورت، ابلاغ قانونی خواهد بود.


 ماده9ـ کفیل و وثیقه گذار نیز مشمول مقررات مربوط به ابلاغ الکترونیک اوراق قضایی هستند و این امر در هنگام تنظیم اوراق مربوط، کتباً به ایشان متذکر می گردد که هرگونه ابلاغ در حدود تعهدات آنان از طریق سامانه خدمات الکترونیک به اطلاع ایشان خواهد رسید.


 ماده10ـ از تاریخ تصویب این آیین نامه،ضابطان دادگستری، کارشناسان رسمی، وکلای دادگستری، سازمان های پزشـکی قانونی و زندان ها و سایر اشخاص و نهادهای مرتبط با دادرسی، مکلفند نتیجه اقدامات و گزارش ها و اجرای دستورات قضایی را پس از ثبت نام و اخذ کد رهگیری از طریق سامانه خدمات قضایی به طریق الکترونیک ارسال نمایند.


 ماده11ـ ضابطان دادگستری مکلفند در جرایم مشهود و امور فوری پس از انجام اقدامات اولیه و ضروری و تشکیل پرونده مقدماتی به صورت غیرالکترونیکی، متعاقباً نسبت به ثبت پرونده و انعکاس نتیجه اقدامات در درگاه خدمات قضایی قوه قضاییه و ارسال الکترونیکی آن به مقام قضایی ذی صلاح و پیگیری و انجام دستورات مقام قضایی از طریق سامانه اقدام نمایند.


 ماده12ـ در امور کیفری در صورتی که اقدام اولیه به صورت الکترونیکی ممکن نباشد، پس از تقدیم شکایت به صورت غیرالکترونیکی به ضابطان یا مقامات قضایی و انجام اقدامات فوری، پیگیری پرونده و تقدیم لوایح دفاعی و اسناد و مدارک استنادی طرفین و وکلای آنها به طریق الکترونیک ادامه خواهد یافت.


 ماده13ـ رؤسای واحدهای ذیربط، مسئول اجرای مفاد این آیین نامه در حوزه تحت مدیریت خود می باشند و مرکز آمار و فناوری اطلاعات، متولی تأمین امنیت و سطوح دسترسی به سامانه و ایجاد تمهیدات لازم جهت اجرای این آیین نامه و نظارت بر حُسن اجرای آن و ارائه گزارش مستمر از میزان پیشرفت امور به رئیس قوه قضاییه می باشد.


 ماده14ـ مرکز آمار و فناوری اطلاعات موظف است با هماهنگی مراجع قضایی و شوراهای حل اختلاف و سایر مراجع ذیربط امکانات لازم را برای ارائه خدمات الکترونیکی حداکثر تا پایان سال جاری فراهم آورد. زمان بندی، نوع دعاوی و حوزه های قضایی که خدمات قضایی آن از طریق سامانه های الکترونیکی انجام می شود، به موجب دستورالعملی است که توسط مرکز آمار و فناوری اطلاعات تهیه و به تصویب رییس قوه قضاییه می رسد.


این آییـن نامه در 14 ماده و 2 تبصره در تاریخ 22/3/1391 به تصویب رییس قوه قضاییه رسید.

رئیس قوه قضائیه ـ صادق لاریجانی

پرینت

اجرايي شدن مصوبه‌ي مهريه ۱۱۰ سكه‌اي در شهرستان كرج برگزاري آزمون جذب قضات در 25 آبان ماه سال جاري

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

دکتر عالي پناه با بيان اينکه ثبت نام داوطلبان منصب قضاوت از تاريخ 3 تا 10 مهر
ماه جاري به عمل مي آيد، گفت: اين آزمون در روز جمعه 25 آبان ماه جاري برگزار
مي شود.
به گزارش مأوي، دکتر عليرضا عالي پناه رئيس مرکز جذب و آزمون قضات
معاونت آموزش و تحقيقات قوه قضائيه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: آزمون جذب
قضات طبق آيين نامه جذب دواطلبان قضاوت مصوب رئيس قوه قضائيه در سال جاري تجميع شده
و طلاب و فضلاي حوزوي و دانشگاهي در يک آزمون شرکت مي کنند.
وي افزود: مرکز جذب
و آزمون قضات معاونت آموزش و تحقيقات اين آزمون را با استفاده از امکانات سخت
افزاري و نرم افزاري اين مرکز برگزار مي کند.
عالي پناه از استقرار سامانه ثبت
نام داوطلبان قضاوت معاف از آزمون خبر داد و گفت: داوطلبان داراي شرط معدل از 10
تيرماه سال جاري مي توانند به سامانه ثبت نام معاونت آموزش و تحقيقات قوه قضائيه
مراجعه نموده و در اين آزمون ثبت نام کنند. داوطلبان پس از دارا شدن شرايط براي
مصاحبه دعوت خواهند شد.
وي همچنين از جذب زنان براي منصب قضاوت خبر داد و افزود:
آزمون جذب قاضي در 6 يا 7 شهر شامل تهران، قم، تبريز، شيراز، مشهد، اهواز و اصفهان
برگزار مي شود.
به نقل از  سایت ماوی

پرینت

اجرايي شدن مصوبه‌ي مهريه ۱۱۰ سكه‌اي در شهرستان كرج

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

با دستور دادستان كرج، مصوبه مجلس شوراي اسلامي در خصوص مهريه ۱۱۰ سكه‌اي در اين  شهرستان اجرايي شد.

به گزارش ايسنا، دادسراي عمومي و انقلاب كرج اعلام كرد  كه در راستاي اجرايي كردن مصوبه مجلس شوراي اسلامي در خصوص مهريه، «فرهادي»،  دادستان عمومي و انقلاب كرج در ۲۸ فروردين ۹۱ دستوري به شعب ناظر بر زندان صادر  كرده است كه طبق اين دستور، در كليه سوابق و پرونده‌هاي داراي محكوميت به پرداخت  مهريه، ملاك محاسبه وثيقه توديعي ۱۱۰ سكه بوده و مازاد بر آن قانوني نيست. 


به نوشته‌ي پايگاه اطلاع‌رساني دادستاني كرج، اين اقدام تاثير فراواني  در رفع مشكلات محكومين به پرداخت مهريه هاي سنگين و بيشتر از ۱۱۰ سكه داشته و در  كليه سوابق از جمله تقسيط و ساير شروط ديگر بر مبناي آن اقدام خواهد شد.

پرینت

آیین نامه ارایه خدمات الكترونیكی قضایی تصویب شد

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی


آیین نامه ارایه خدمات الكترونیكی قضایی بیست و دوم خرداد ماه جاری از سوی آیت الله صادق آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه تصویب شد كه بر اساس این آیین نامه مركز آمار قوه قضاییه موظف است امكانات لازم را برای ارائه خدمات الكترونیكی حداكثر تا پایان امسال فراهم كند.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه اطلاع رسانی روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران، آیین نامه ارائه خدمات الكترونیك قضایی در اجرای بند ششم سیاست ‌های كلی قضایی پنج ساله ابلاغی، بند ج ماده 48 قانون برنامه پنجم توسعه كشور،  تبصره بند ج ماده 11 قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد و در راستای رفع اطاله دادرسی و تسریع در امور جاری محاكم و پیشگیری از وقوع جرم تهیه و تدوین شده است.
بر اساس این گزارش آیین نامه یاد شده در 14 ماده و دو تبصره از سوی رییس قوه قضاییه به تصویب رسیده است.
بر اساس ماده چهاردهم آیین نامه خدمات الكترونیكی قضایی، مركز آمار و فناوری اطلاعات موظف است با هماهنگی مراجع قضایی و شوراهای حل‌اختلاف و سایر مراجع ذیربط امكانات لازم را برای ارائه خدمات الكترونیكی حداكثر تا پایان سـال جاری فراهم آورد.
زمان‌بنـدی، نوع دعاوی و حوزه‌های قضایی كه خدمـات قضایی آن از طریق سامـانه‌های الكترونیكی انجام می‌شـود، به مـوجب دستورالعملی است كه توسط مركز آمار و فناوری اطلاعات تهیه و به تصویب رییس قوه قضاییه می‌رسد.
همچنین بر اساس ماده 10 آیین نامه خدمات الكترونیكی قضایی، از تاریخ تصویب این آیین‌نامه، ضابطان دادگستری، كارشناسان رسمی، وكلای دادگستری، سازمان‌های پزشـكی قانونی و زندان‌ها و سایر اشخاص و نهادهای مرتبط با دادرسی، مكلفند نتیجه اقدامات و گزارش‌ها و اجرای دستورات قضایی را پس از ثبت‌نام و اخذ كد رهگیری از طریق سامانه خدمات قضایی به طریق الكترونیك ارسال كنند.
در ماده یازدهم نیز آمده است: ضابطان دادگستری مكلفند در جرایم مشهود و امور فوری پس از انجام اقدامات اولیه و ضروری و تشكیل پرونده مقدماتی به صورت غیرالكترونیكی، متعاقباً نسبت به ثبت پرونده و انعكاس نتیجه اقدامات در درگاه خدمات قضایی قوه قضاییه و ارسال الكترونیكی آن به مقام قضایی ذی‌صلاح و پیگیری و انجام دستورات مقام قضایی از طریق سامانه اقدام كنند.
طبق ماده دوازدهم آیین نامه یاد شده در امور كیفری در صورتی كه اقدام اولیه به صورت الكترونیكی ممكن نباشد، پس از تقدیم شكایت به صورت غیرالكترونیكی به ضابطان یا مقامات قضایی و انجام اقدامات فوری، پیگیری پرونده و تقدیم لوایح دفاعی و اسناد و مدارك استنادی طرفین و وكلای آنها به طریق الكترونیك ادامه خواهد یافت.
همچنین بر اساس ماده 13 این آیین نامه روسای واحدهای ذیربط، مسئول اجرای مفاد این آیین‌نامه در حوزه تحت مدیریت خود هستند و مركز آمار و فناوری اطلاعات، متولی تأمین امنیت و سطوح دسترسی به سامانه و ایجاد تمهیدات لازم جهت اجرای این آیین‌نامه و نظارت بر حُسن اجرای آن و ارائه گزارش مستمر از میزان پیشرفت امور به رئیس قوه قضاییه است.

به نقل از ایرنا

پرینت

راه‌اندازی فاز اول نرم افزار سیستم جامع اجرای مفاد اسناد رسمی تا مهرماه 91 در کشور

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

مدیرکل دفتر نظارت و هماهنگی اجرای اسناد رسمی گفت: فاز اول نرم افزار سیستم مدیریت پرونده‌های اجرای اسناد رسمی تا مهرماه در کشور اجرایی می شود.

به گزارش ايسنا، محمدجعفر باقرزاده با اشاره به راه اندازی فاز اول نرم افزار سیستم مدیریت پرونده های اجرای اسناد رسمی تا مهرماه امسال در سراسر کشور، گفت: پایلوت این طرح سال گذشته در استان اصفهان آغاز شده و نتایج خوبی را به همراه داشته است. نرم افزار اجرا حاصل کار، کارگروه تخصصی دفتر نظارت و هماهنگی اجرای اسناد رسمی است که با استاندارد سازی فرآیندهای مختلف و با همکاری دفتر توسعه فن آوری اطلاعات سازمان تهیه شده است.

 

وی گفت: در راستای اهدافی که از تولید این نرم افزار و مکانیزه نمودن فرآیندهای اجرا مدنظر بود، شاهد شفافیت بیشتر و سرعت در حیطه اجرای اسناد رسمی در کشور خواهیم بود.

باقرزاده افزود: با امکاناتی که در این نرم افزار پیش بینی شده است، این امکان برای مردم وجود دارد تا با داشتن شناسه و رمز عبور به سیستم مذکور وارد شده یا از طریق درخواست سرویس پیام کوتاه، پرونده های خود را پیگیری و از مراحل مختلف آن اطلاع حاصل نمایند.

 

وی همچنین به قابلیت گزارش گیری آنی در این سیستم اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه این  نرم افزار به مرکز داده های سازمان متصل است، این امکان نیز مهیا است تا تمامی عملیات اجرا در سراسر کشور نظارت شده و اقدامات واحدهای اجرا مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد.

 

مدیرکل دفتر نظارت و هماهنگی اجرای اسناد رسمی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه پاسخگویی مناسب و کیفی به مراجعین ثبتی با شیوه سنتی امکان پذیر نیست و سیاست سازمان ثبت اسناد و املاک بر مکانیزه نمودن تمامی فرآیندهای ثبتی است، افزود: حجم بالای کار ادارات اجرا و مشکلاتی که ناشی از سیستم سنتی بوده است، این ضرورت را ایجاب می کرد تا از شیوه های نوین و فن آوری روز جهت سهولت در کار استفاده شود.

وی افزود: زیرساخت های اجرایی فاز اول این نرم افزار در واحدهای اجرای مراکز استانهای تهران، کردستان، هرمزگان، چهارمحال و بختیاری، فارس، خراسان رضوی، گلستان و خراسان شمالی نصب و راه اندازی شده؛ و در اکثر واحدهای اجرای تابعه استان تهران نیز مراحل نصب و راه اندازی این نرم افزار به پایان رسیده است.

 

باقرزاده یادآور شد: پیگیری نصب زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری در مابقی استانها نیز با جدیت و مطابق با برنامه عملیاتی زمانبدی شده که در آن ملاک اولویت بندی، نتیجه بخشی و اتمام پروژه نرم افزار پاسخ استعلامات املاک از نظر زیرساخت بوده، در حال انجام است و روند این اقدامات به طور خاص در حال پیگیری و ارزیابی است. مفاد اسناد رسمی برابر قانون قابلیت اجرایی در واحدهای اجرای ادارات ثبت اسناد و املاک را داشته و نیاز به طرح دعوی و مراجعه به محاکم قضايی برای استیفای حقوق و اجرای مفاد مصرح در اسناد رسمی نیست. استفاده از فن آوری های نوین و سیستمهای مکانیزه در حوزه اجرای اسناد رسمی، بی شک زمینه فراگیری بیشتر اجرای مفاد اسناد رسمی در جامعه و کاهش مشکلات مردم و مراجعه به محاکم قضائی را در پی خواهد داشت.

پرینت

نظر شوراي نگهبان درباره لايحه حمايت از خانواده اعلام شد

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

شوراي نگهبان نظر خود را در مورد لايحه حمايت از خانواده اعلام كرد.

به گزارش اداره كل روابط عمومي شوراي نگهبان، لايحه حمايت خانواده كه با اصلاحاتي در جلسه مورخ بيستم ارديبهشت ‌ماه يكهزار و سيصد و نود و يك به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيده است؛ در جلسات شوراي نگهبان مورد بحث و بررسي قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده نظر شورا به شرح زير اعلام مي‌گردد:


1_ در ماده 30، اثبات اينكه قصد تبرع بر عهده زوج باشد در صورتي كه هزينه
نمودن به اذن يا امر وي نبوده باشد، خلاف موازين شرع است.


2_ در ماده 49، تعيين مدت با توجه به اين شرايط بايد توسط قاضي باشد و گرنه اشكال دارد. همچنين ماده 1206 قانون مدني در خصوص مقدم بودن طلب زوجه بر طلب ساير غرما، خلاف موازين شرع است. (به مسأله 7 تحريرالوسيله در خصوص مفلس مراجعه شود)

 

پرینت

اعلام نتايج نهايي آزمون دكتري در 20 شهريور/ نحوه گزينش داوطلبان دكتري

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

مشاور عالي سازمان سنجش با اشاره به اعلام نتايج نهايي آزمون دكتري در 20
شهريور، نحوه گزينش نهايي داوطلبان در دوره دكتري دانشگاه‌ها را تشريح كرد.

دكتر حسين توكلي در گفت‌و‌گو با خبرنگار دانشگاهي خبرگزاري دانشجويان
ايران(ايسنا)،
با اشاره به اعلام نتايج اوليه داوطلبان آزمون دكتري، گفت:
نتايج اوليه به صورت چند برابر ظرفيت پذيرش در هر كد رشته امتحاني و بر اساس
نمره كل حاصل از 80 درصد نمره آزمون و 20 درصد معدل چون معدل كارشناسي،
‌كارشناسي ارشد و يا دكتراي حرفه‌اي و با توجه به كد رشته امتحاني كه داوطلب
در آزمون آن شركت كرده است، اعلام شد.

جزييات گزينش نهايي داوطلبان دكتري

وي در خصوص نحوه پذيرش نهايي داوطلبان دكتري، تصريح كرد: گزينش نهايي در
هر يك از كد رشته‌هاي دوره دكتري ph.D (نيمه متمركز) سال 1391 از بين
داوطلباني كه بر اساس اعلام نتيجه مرحله اول حدنصاب نمره علمي لازم را كسب
نموده و مجاز به انتخاب رشته مي‌باشند، پس از معرفي به عنوان چند برابر ظرفيت
در كد رشته و يا كد رشته‌ محل‌هاي انتخابي (حداكثر تا 3 كد رشته محل) با توجه
به نتيجه مصاحبه آنان و منحصرا بر اساس اولويت كد رشته‌ محل‌هاي انتخابي هر
داوطلب و ظرفيت اعلام شده صورت خواهد گرفت. ضمنا لازم به توضيح است در گزينش
نهايي، مطابق ضوابط مصوب و دستور العمل ابلاغي از سوي وزارت علوم با توجه به
سهميه ثبت‌نامي، نمره اوليه آزمون (80 درصد كل آزمون و 20 درصد معدل تراز شده
مقاطع كارشناسي و كارشناسي ارشد) با ضريب يك و نمره مصاحبه اعلام شده از سوي
دانشگاه‌ها با ضريب 2 تاثير خواهد داشت.

 معرفي پذيرفته‌شدگان به دانشگاه‌ها براي مصاحبه تا دهه
سوم خرداد

به گفته وي، داوطلبان معرفي شده بايد بر اساس دستور العمل مربوطه و
همچنين برنامه زمان‌بندي كه در اوايل دهه سوم خردادماه سال جاري اعلام
مي‌گردد مدارك و مستندات مورد نياز را تهيه و در زمان مقرر به دانشگاه‌هاي
مربوطه مراجعه كنند. عدم شركت در مصاحبه به منزله انصراف از آزمون تلقي
گرديده و داوطلب غايب از گزينش حذف خواهد شد.

سهميه‌هاي آزمون دكتري

دكتر توكلي در رابطه با سهميه‌هاي اين آزمون، گفت:‌ مطابق مصوبات مربوط 20
درصد ظرفيت در هر رشته محل به رزمندگان و ايثارگارن واجد شرايط كه حداقل 80
درصد نمره آخرين فرد پذيرفته در سهميه آزاد را احراز كرده باشند، اختصاص
مي‌يابد. همچنين بر اساس مصوبات معاونت آموزشي وزارت علوم 30 درصد از ظرفيت
پذيرش دانشجو به شرط كسب 80 درصد نمره آخرين فرد قبولي در سهميه آزاد در هر
رشته محل، به مربيان آموزش رسمي قطعي و يا رسمي آزمايشي دانشگاه‌ها و موسسات
آموزش عالي وابسته به وزارت علوم كه پذيرش دانشجوي آنها از طريق آزمون سازمان
سنجش آموزش كشور صورت مي‌پذيرد،  اختصاص دارد.

معاون سازمان سنجش ادامه داد: از آنجاكه پذيرش نهايي بر اساس نمره علمي،
مصاحبه و نتيجه بررسي صلاحيتهاي عمومي صورت مي‌گيرد لذا كليه داوطلبان مجاز
به انتخاب رشته كه پس از انتخاب رشته براي مصاحبه در كد رشته‌ محل يا رشته
محل‌هاي مربوط معرفي مي‌‌شوند، لازم است براي انجام بررسي‌ صلاحيت‌هاي عمومي
نسبت به واريز مبلغ 170 هزار ريال از طريق پرداخت الكترونيك در سايت سازمان
عمل نموده و سپس نسبت به تكميل فرم مشخصات بررسي صلاحيت‌هاي عمومي مندرج در
سايت اطلاع رساني اين سازمان اقدام و آن را از طريق سيستم اينترنتي به سازمان
ارسال و كد رهگيري مربوط را دريافت نمايند. بديهي است داوطلباني كه در اين
خصوص اقدام نكنند در مرحله گزينش نهايي حذف خواهند شد.

 سقف شهريه دوره دكتري دانشگاه‌ها

توكلي با اشاره به ميزان شهريه دوره‌هاي دكتري، افزود: از كليه پذيرفته
شدگان نهايي كدرشته محل‌هاي دوره‌هاي غير روزانه شامل دوره‌هاي شبانه، پيام
نور، غير انتفاعي و بين الملل در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي طبق
تعرفه‌هاي مصوب شهريه اخذ خواهد شد و بر اساس اعلام نظر دفتر گسترش و برنامه
ريزي آموزش عالي ميزان شهريه رشته‌هاي مازاد بر ظرفيت در دوره نوبت دوم
(شبانه) گروه آزمايشي علوم انساني تا سقف چهار صد و پنجاه ميليون ريال  و در
ساير گروه‌هاي آزمايشي تا سقف پانصد و پنجاه ميليون ريال اعلام مي‌‌شود.
بديهي است ميزان شهريه هر دانشگاه تا سقف اعلام شده باتوجه به اختيارات هيات
امناي دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي تعيين مي‌گردد.

ظرفيت پذيرش دوره دكتري دانشگاه‌ها در سال91

به گزارش ايسنا پيش از اين دكتر نادري منش معاون اموزشي وزارت علوم از
پذيرش حدود10 هزار تن در آزمون دكتري سال 90 دانشگاهها خبر داده بود.

پرینت

دستورالعمل ساماندهي واحدهاي اجراي احكام كيفري

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

نظر به تراكم غيرمتعارف پرونده ها در برخي از واحدهاي اجراي احكام كيفري و در راستاي ساماندهي و كارايي بيشتر اين واحدها مقرر مي دارد:

ماده ۱) دادستان ها مكلفند حداكثر ظرف يك ماه نسبت به با زشماري، تطبيق و تصحيح آمار پرونده هاي موجود با همكاري مركز آمار و فن آوري اطلاعات اقدام و گزارش آن را به روساي كل دادگستري ارائه نمايند و پس از اولين اقدام، اين فرآيند هر ۶ ماه يكبار تكرار خواهد شد.

تبصره- دادگاه هاي عمومي بخش از حيث وظيفه مربوط به اجراي احكام كيفري و ساير موضوعات مربوط، مشمول احكام مواد اين دستورالعمل خواهند بود.

ماده ۲) به منظور پيشگيري از وقفه در امور مربوط به اجراي احكام، با پيگيري و نظارت دادستان ها، كليه ضابطين و كاركنان واحدهاي قضايي حسب مورد موظف به قيد مشخصات دقيق طرفين، كفيل و وثيقه گذار و نشاني كامل محل اقامت آنان و كدملي و كدپستي و ساير مشخصات هويتي آنها مطابق قانون آيين دادرسي كيفري و ماده ۲ قانون الزام اختصاص شماره ملي و كدپستي براي كليه اتباع ايراني شناسايي اشخاص مصوب ۱۷ ارديبهشت ۱۳۷۶ مجلس شوراي اسلامي، در اوراق قضايي مي باشند.

ماده ۳) به منظور پيشگيري از بروز هرگونه ابهام و اجمال در مرحله اجراي حكم، قضات دادسراها و محاكم حسب مورد مكلف به قيد دقيق و صريح محكوم به و تعيين مشخصات اموال مورد شكايت مي باشند.

ماده ۴) لازم است دادستان ها، حداكثر ظرف ۳ ماه، گزارش تحليلي دقيقي از نوع و علت تاخير در اجراي حكم را از واحدهاي اجراي احكام مطالبه و در همين مدت راهكار عملي و اجرايي مناسب درجهت رفع موانع اجرايي در هر مورد اتخاذ و نتيجه را به رئيس كل دادگستري استان اعلام نمايند.

تبصره- چنانچه رفع موانع توقف و تاخير در اجراي احكام، مستلزم اتخاذ تدابير ضروري از ناحيه رئيس كل دادگستري استان باشد مراتب به رئيس كل گزارش مي شود و رئيس كل دادگستري استان تدابير لازم اتخاذ و مراتب نيز به مراجع مربوط ابلاغ مي گردد.در صورت ضرورت يك نسخه از آن را جهت اطلاع به معاونت نظارت دادستاني كل كشور (موضوع ماده ۲۰ اين دستورالعمل) ارسال مي نمايد.

ماده ۵) قضات دادسراها و دادگاه ها مي بايستي در اخذ قرارهاي تامين مواردي ازجمله تناسب قرار صادره با اهميت و نوع جرم و ميزان ضرر و زيان شاكي خصوصي (موضوع ماده ۱۳۴ و ۱۳۶ قانون آيين دادرسي كيفري) و ملائت كفيل را مدنظر داشته باشند.همچنين از طريق نظام جامع املاك كشور نسبت به احراز هويت وثيقه گذار و بررسي دقيق و كامل صحت و اصالت سند ابرازي جهت وثيقه اقدام نمايند.

تبصره ۱- قضات صادركننده قرار تامين ضمن احراز اصالت اسناد موضوع وثيقه، كارشناسان را مكلف نمايند تا ضمن تعريف و تطريق دقيق ملك، كروكي و نشاني محل را در نظريه اعلام نمايند.
تبصره ۲- سازمان ثبت اسناد و املاك كشور با همكاري مركز آمار و فن آوري اطلاعات قوه قضاييه تدابير و اقدامات لازم جهت اجراي مفاد اين ماده و مكانيزه كردن مكاتبات با مراجع قضايي را فراهم نموده و مراتب را طي بخشنامه اي به واحدهاي ثبتي ابلاغ نمايد.

ماده ۶) مطابق قانون اجراي احكام مدني و ماده ۳۵ اصلاحي آيين نامه اجرايي قانون اصلاح قانون تشكيل دادگاه هايه عمومي و انقلاب، اجراي احكام صادره راجع به ضرر و زيان ناشي از جرم و همچنين قرارهاي تامين خواسته كيفري و دستور اخذ وجه التزام، وجه الكفاله و ضبط وثيقه برعهده واحدهاي اجراي احكام كيفري مي باشد.

ماده ۷) دادستان عمومي و انقلاب هر شهرستان به طور مستمر و مرتب نحوه اجراي دستورات قضايي توسط ضابطين اجراي احكام را كنترل نموده و چنانچه با ناهماهنگي يا تخلف مواجه شود، وفق مواد ۱۶ و ۲۰ قانون آيين دادرسي كيفري اقدام مقتضي جهت رفع مشكل به عمل آورده و در صورتي كه موضوع عموميت داشته باشد، مراتب را به رئيس كل دادگستري استان گزارش نمايد و رئيس كل استان ضمن اتخاذ تدابير مناسب در صورت ضرورت، مراتب را به معاونت نظارت دادستاني كل كشور گزارش خواهد كرد.

ماده ۸) در پرونده هايي كه محكوم عليه توسط مقام قضايي شناسايي نشود و موضوع حكم از مواردي باشد كه با گذشت شاكي خصوصي مختومه مي شود، در صورتي كه محكوم له پس از يك بار ابلاغ، براي پيگيري مراجع ننمايد، از آمار پرونده هاي جاري كسر و به صورت موقت بايگاني مي شود.

تبصره- مركز آمار موظف است سامانه مطمئني را جهت درج مشخصات محكومين متواري و مجهول المكان ايجاد تا به محض شناسايي و اعلام واحدهاي ذيربط در سامانه قرار گيرد.

ماده ۹) در كليه پرونده هاي منتهي به محكوميت مالي و پرداخت ديه كه حكم به تقسيط صادر شده و از تاريخ پرداخت آخرين قسط معوقه بيش از دو سال گذشته و محكوم له نيز براي پيگيري مراجعه نكرده است مستند به ماده ۲۸۳ قانون آيين دادرسي كيفري با اجازه دادگاه، از آمار پرونده هاي جاري كسر و به صورت موقت بايگاني مي شود.بديهي است به محض مراجعه محكوم له مطابق مقررات، اقدامات اجرايي پيگيري خواهد شد.

تبصره- در صورت تمايل طرفين، واحد اجراي احكام مطابق بخشنامه شماره ۹۰۵۷/۸۶/۱ مورخ ۲۹/۸/۸۶ رئيس قوه قضاييه اقدام مي نمايد.

ماده ۱۰) با توجه به مقررات قانون اصلاح بيمه اجباري مسئوليت مدني دارندگان وسايل نقليه موتوري زميني در مقابل شخص ثالث (مصوب ۱۶/۵/۸۷ مجلس شوراي اسلامي)، لازم است دادستانها شركتهاي بيمه گر و يا صندوق تامين خسارات بدني را به موجب ماده ۱۶ قانون مزبور مكلف نمايند در حوادث رانندگي منجر به صدمات بدني (غير از فوت)، پس از دريافت گزارش كارشناس راهنمايي و رانندگي و در صورت لزوم گ زارش ساير مقامات انتظامي و پزشكي قانوني، بلافاصله حداقل ۵۰ درصد از ديه تقريبي را به اشخاص ثالث زيان ديده پرداخت نموده و باقي مانده را پس از معين شدن ميزان قطعي ديه بپردازند.شركت هاي ياد شده حق امتناع پرداخت ديه به علت عدم انقضاي مهلت مقرر در ماده ۳۰۲ قانون مجازات اسلامي را ندارند.

ماده ۱۱) وزارت دادگستري موظف است از طريق تعامل مناسب با شركت هاي بيمه گر و صندوق تامين خسارات بدني، اقدامات لازم را به منظور اجراي تعهدات آنها در قبال پرداخت به موقع ديه و خسارات معمول نمايند.همچنين لازم است در جهت اجراي دقيق و سريع احكام دادگاهها ترتيبي اتخاذ گردد تا ضمن بهره گيري از ظرفيت هاي موجود در ماده ۴۶ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه كشور از تمامي دستگاههاي اجرايي كه به نحوي داراي سامانه هاي اطلاعاتي از اموال منقول و غيرمنقول و اشخاص مي باشند از قبيل؛ وزارت امور اقتصادي و دارايي، سازمان ثبت احوال كشور و ...استفاده شود.

تبصره- مركز آمار و فناوري اطلاعات قوه قضاييه موظف است سامانه مطمئني جهت ارتباط با سامانه هاي اطلاعاتي مذكور براي بهره برداري در قوه قضاييه ايجاد نمايد.

ماده ۱۲) قضات دادگاه ها نسبت به عملكرد مديران دفاتر به ابلاغ دادنامه و قطعيت حكم، نظارت نموده و قضات اجراي احكام نيز مي بايستي قبل از شروع به اجراي حكم از صحت ابلاغ و قطعيت حكم اطمينان حاصل نمايند.

ماده ۱۳) روساي واحدهاي اجراي احكام بايد اسامي زندانيان محكوم را در دفتر مخصوص ثبت و به طور مستمر بررسي نمايند؛ به نحوي كه هيچ يك از محكومان بيش از حداكثر مجازات تعيين شده، متحمل حبس نشوند.

تبصره- مركز آمار و فن آوري اطلاعات موظف است در اجراي اين ماده، سامانه مطمئني جهت ارتباط مراجع قضايي با سازمان زندانها ايجاد نمايد.

ماده ۱۴) دادياران ناظر زندان (تحت نظارت دادستان هر حوزه قضايي) بايد هماهنگي و همكاري هاي لازم را به طور مستمر با واحدهاي اجراي احكام كيفري در جهت حسن اجراي احكام زندانيان داشته باشند.
ماده ۱۵) روساي زندانهاي مكلفند بلافاصله پس از اجراي حكم محكوم عليه، مراتب آزادي وي را به قاضي مجري حكم اعلام نمايند.

ماده ۱۶) با توجه به اهميت جايگاه واحدهاي اجراي احكام، لازم است در تامين و تعيين قضات و كاركنان اجراي احكام به تجارب و سوابق قضايي و اداري و علاقه مندي آنان توجه كافي معمول گردد.همچنين به منظور ايجاد انگيزه جهت حضور قضات در واحدهاي اجراي احكام كيفري، تا زمان حضور از امتياز يك گروه بالاتر بهره مند مي گردند.كاركنان اداري نيز متناسب به حجم كار از اضافه كاري مناسب برخوردار خواهند شد.

تبصره- معاونت اداري و مالي قوه قضاييه بر اساس ضوابط ابلاغي دادستاني كل كشور، بودجه لازم و نيروي انساني موردنياز (از جمله مامور اجرا) را براي اجراي مفاد اين دستورالعمل اختصاص خواهد داد.

ماده ۱۷) مركز آمار و فناوري اطلاعات قوه قضاييه با پيش بيني سطوح دسترسي و رعايت نكات امنيتي و حفاظتي، از طريق قضات و كاركنان اجراي احكام هر حوزه، امكان ارتباطات و تبادل اطلاعات مورد نياز درون قوه قضاييه از قبيل امكان خلاصه برداري پرونده هاي موجود در اجراي احكام را در سامانه مديريت پرونده هاي قضايي (CMS) فراهم نمايد.

ماده ۱۸) جهت تسريع در ابلاغ اوراق قضايي و اجراي سريع احكام به تعداد لازم كامند و مامور انتظامي آموزش ديده (پليس ويژه اجراي احكام و ابلاغ) در محل دادسرا مستقر تا تحت نظارت و تعليمات دادستان نسبت به انجام امور محوله اقدام نمايند.

ماده ۱۹) روساي كل دادگستري ها نسبت به اجراي دقيق مفاد اين دستورالعمل و سياست ها و برنامه هاي اجرايي ابلاغي ازسوي دادستاني كل كشور، اقدامات لازم را به عمل آورده و موظفند هر سه ماه يك بار گزارش جامع و مستند از پيشرفت اجراي احكام را به معاونت نظارت دادستاني كل كشور ارائه نمايند.

ماده ۲۰) معاونت نظارت دادستاني كل كشور مسئوليت پيگيري، هماهنگي و رفع مشكلات عملي واحدهاي اجراي احكام كيفري را بر عهده دارد.در همين راستا جلساتي، هر ماه يكبار باعضويت مسئولين ذيربط در محل معاونت مزبور تشكيل و نسبت به گزارش ها و مشكلات مطروحه تصميمات لازم اتخاذ مي گردد.

ماده ۲۱) دادستان كل كشور موظف است نسبت به مفاد اين دستورالعمل نظارت كافي به عمل آورده و گزارش اقدامات بعمل آمده را هر ۶ ماه يكبار به رئيس قوه قضاييه اعلام نمايد.

ماده ۲۲) اين دستورالعمل در ۲۲ ماده و ۹ تبصره درتاريخ ۶/۳/۹۱ به تصويب رئيس قوه قضاييه رسيد.

صادق لاريجاني
رئيس قوه قضاييه

ارسال به شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط