ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

نمونه رای (عدم تمکین به دلیل محکومیت کیفری زوج)

در . ارسال به آرای منتخب

عنوان: عدم تمکین به دلیل محکومیت کیفری زوج

پیام: در دعوای الزام به تمکین، محکومیت کیفری زوج در مقابل زوجه دلالت بر عدم امنیت جانی زوجه دارد؛ بنابراین دعوای تمکین محکوم به بطلان است.

مستندات: ماده 1115 قانون مدنی-

شماره دادنامه قطعی : 9309980202701287

تاریخ دادنامه قطعی : 1394/02/08

گروه رأی: حقوقی

آراء منتخب پرونده:  دادگاه تجدیدنظر استان

 

رأی دادگاه بدوی

در خصوص دعوی آقای و. ص. با وکالت آقای ع. ب. به طرفیت خانم ل. ص.پ. به خواسته الزام به تمکین با عنایت به محتویات پرونده از جمله کپی مصدق رونوشت سند نکاحیه شماره 8329 صادره از دفتر رسمی ثبت ازدواج شماره ... حوزه ثبتی شهرری، وجود رابطه زوجیت فیمابین طرفین محرز است و در خصوص خواسته نظر به اینکه زوجه اظهار داشته در سکونت با زوج در یک منزل، امنیت جانی ندارد و با توجه به اینکه دادنامه شماره 1101 صادره از شعبه محترم 1148 دادگاه عمومی جزایی تهران که متضمن محکومیت خواهان به پرداخت دیه در حق خوانده بوده و مؤید ادعای خوانده در مورد عدم امنیت جانی می‌باشد و نظر به اینکه مطابق ماده 1115 قانون مدنی در صورت ثبوت مظنه ضرر بدنی زوجه، دادگاه حکم به بازگشت زوجه به منزل زوج را نخواهد داد، لذا در مجموع دادگاه به لحاظ ثبوت مظنه ضرر بدنی به زوجه، دعوی خواهان را وارد ندانسته و به استناد ماده مذکور حکم به بطلان دعوی خواهان صادر و اعلام می‌نماید. این رأی حضوری و ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل اعتراض در دادگاه تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.

شعبه 257 دادگاه خانواده مجتمع قضایی خانواده یک تهران - عباس مختاری

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

تجدیدنظرخواهی آقای و. ص. با وکالت آقای ع. ب. به طرفیت خانم ل. ص.پ. از دادنامه شماره 9301691-1393/12/2 صادره از شعبه محترم 257 دادگاه خانواده تهران که به موجب آن حکم به بطلان دعوی خواهان بدوی تجدیدنظرخواه در مورد تمکین زوجه فوق الاشعار از وی، زوج به لحاظ ثبوت مظنه ضرر بدنی زوجه در اجرای ماده 1115 قانون مدنی به شرح توضیحات داده شده در دادنامه موصوف صادر گردیده است وارد نمی‌باشد؛ زیرا رأی بر اساس مقررات و موازین قانونی صادر شده و ایرادی از حیث ماهوی یا شکلی به آن وارد نیست و استدلال محکمه محترم بدوی و نیز مستندات آن صحیح می‌باشد و وکیل تجدیدنظرخواه دلیلی که موجبات نقض یا بی‌اعتباری دادنامه را فراهم نماید ارایه ننموده، لذا بنا به مراتب دادگاه مستنداً به قسمت اخیر ماده 358 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی 1379/1/21 ضمن رد اعتراض معترض دادنامه معترض‌عنه را عیناً تأیید می‌نماید. این رأی به موجب ماده 365 قانون فوق‌الذکر قطعی است.

رئیس و مستشار شعبه 26 دادگاه تجدیدنظر استان تهران

قربانعلی احمدی - قربانعلی میرزائی

ارسال به شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط