ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

نحوه اطلاع از ممنوع الخروج شدن

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

به گزارش خبرنگار مهر، سردار محمود صادقی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در 6 ماهه امسال یک میلیون و 400 هزار گذرنامه الکترونیک صادر شده است این در حالی است که از اسفند 89 که کار صدور این گذرنامه ها آغاز شد تاکنون 5 میلیون گذرنامه الکترونیک صادر شده است.

رئیس پلیس گذرنامه و مهاجرت در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد گذرنامه دیومتریک گفت: این گذرنامه در دستور کار نیروی انتظامی قرار دارد و در مرحله بعدی گذرنامه ها به صورت دیومتریک صادر می شود.

صادقی در خصوص اطلاع افراد از ممنوع الخروج شدنشان نیز به مهر افزود: افراد می توانند با در اختیار داشتن گذرنامه به مدیریت استان ها مراجعه و در مورد ممنوع الخروج بودن یا محدودیت های سفرشان استعلام بگیرند. بانک ها اداره مالیات و سایر دستگاه ها هر روز لیست افراد ممنوع الخروج را در اختیار پلیس قرار می دهند در حالیکه لیست رفع ممنوع الخروج نیز روزانه به روز می شود.

رئیس پلیس گذرنامه و مهاجرت با بیان اینکه هر فردی که قصد خروج از کشور را دارد، باید دارای گذرنامه باشد، تاکید کرد: با توجه به اینکه گذرنامه های الکترونیک به صورت فرضی صادر می شود هر فردی در هر سنی باید دارای گذرنامه همراه با تصویر باشد.

صادقی با اشاره به اینکه افرادی که در سن مشمولیت هستند و می خواهند از کشور خارج شوند، باید به سازمان وظیفه عمومی مراجعه کرده و مجوز خروج بگیرند تصریح کرد: این افراد در صورتیکه دارای مجوز هستند باید با کارت ملی، شناسنامه و مجوز خروج به مدیریت گذرنامه استان ها مراجعه کنند. اگر این افراد دارای گذرنامه نیستند باید به مراکز پلیس+10 برای دریافت گذرنامه مراجعه کنند.

وی در خصوص افرادی که گذرنامه یشان در خارج از کشور مفقود شده است، گفت: آنها می توانند با مراجعه به کنسولگری‌های ایران برگه عبور بگیرند، اما اگر قصد دارند مدت بیشتری را در خارج بمانند می توانند در کنسولگری ایران گذرنامه دریافت کنند، اما به محض ورود به کشور باید به پلیس گذرنامه مراجعه و مفقود شدن آن را اطلاع دهند.

وی در پایان افزود: هر تبعه ایرانی برای ورود به کشور مشکلی ندارند و می توانند با کارت ملی یا اسناد هویتی که نشان دهنده ایرانی بودن آن است وارد کشور شوند.

پرینت

مردم حکم مأموریت نیروهای پلیس را رؤیت کنند

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

به گزارش خبرنگار انتظامی فارس، سردار احمدرضا رادان در جمع خبرنگاران گفت: نیروی انتظامی برای مأموریت‌های خود چارچوب مشخص دارد که بر اساس آن عمل می‌کند.

وی ادامه داد: داشتن جرم مشهود یا جرم غیرمشهود از نظر پلیس باید با برخورد روبه‌رو شود اما این برخورد تماماً با حکم صورت گرفته و هیچ مأموری نیست که در مأموریت خود از حکم لازم برخوردار نباشد.

وی با اشاره به اینکه حقوق شهروندی ما را مکلف کرده است تا آنان را نسبت به حق خود آگاه سازیم، گفت: به مردم اعلام شده است که مأموران ما باید در هنگام اجرای مأموریت حکم داشته باشند و مردم باید پیگیر مشاهده این حکم باشند.

جانشین فرمانده ناجا اظهار داشت: کسانی که می‌خواهند جرمی را انجام دهند تمام ابزارهای لازم را برای ارتکاب جرم فراهم می‌کنند که جعل عنوان و استفاده از پوشش پلیس یکی از آنهاست اما این در شرایطی است که بر اساس آمار، ما هم اکنون کمترین میزان جعل عنوان پلیس را نسبت به سنوات قبل داریم چرا که مردم هوشیار شده‌اند و برخورد پلیس با مجرمان در حوزه کشف و مقابله افزایش یافته و دستگاه قضایی با این نوع جرم به شدت برخورد می‌کند.

وی ادامه داد: اینکه فردی بتواند لباس، خودرو و پلاک انتظامی را همزمان جعل کند اتفاقی بسیار نادر است لذا نباید روح و روان مردم را به پریشانی کشاند.

وی همچنین از انجام فعالیت در حوزه دلار و ارز گفت: هم اکنون پلیس در حال انجام اقدامات خود است که در موقع مقتضی اطلاعات لازم به رسانه‌ها داده خواهد شد.

پرینت

دیدگاه صالح نیکبخت در مورد جرم اسیدپاشی

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

يك وكيل دادگستري معتقد است كه جرم اسيدپاشي اوج كينه انسان در ارتكاب جرم است. او هم‌چنين تاكيد دارد كه در جهت پيشگيري از وقوع اين جرم در جامعه، دولت بايد اقدامات پيشگيرانه را براي جلوگيري از دسترسي آسان افراد به اسيد به عمل آورد.

صالح نيكبخت در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه متاسفانه در حال حاضر جرم اسيدپاشي در جامعه ما بسيار رواج يافته است، اظهاركرد: به نظر مي‌رسد دولت در معناي كلي يعني قواي سه‌گانه بايد اقدامات لازم را در رابطه با اين جرم هم در زمينه پيشگيري و هم در زمينه فرهنگ‌سازي با تدوين قانون مناسب به عمل آورد.

اين حقوقدان با اشاره به اينكه‌ دولت بايد در زمينه تعقيب و مجازات مجرمان اسيدپاشي هم اقدامات لازم را انجام دهد، تصريح كرد:‌ از آنجايي كه به موجب بند 14 اصل سوم قانون اساسي دولت وظيفه تامين امنيت قضايي عادلانه را بر عهده دارد لذا در مورد اسيدپاشي و مجازات مرتكبين اين جرم هم بايد به جاي شعار و راهكارهاي موردي و موقت، يك برنامه كلي را تدوين كند كه در اين زمينه رسانه‌هاي همگاني در فيلم‌ها، تئاترها و غيره مي‌توانند اثرات مخرب اين جرم را نشان دهند چرا كه اين رسانه‌ها، نقش ارزنده‌اي در اطلاع‌رساني به افكار عمومي دارند.

وي با بيان اينكه‌ قواي مجريه و قضاييه بايد به صورت مشترك راه‌هاي پيشگيري از ارتكاب اين جرم را شناسايي و اجرا كنند، ادامه داد: اگرچه مطابق قانون اساسي، پيشگيري از وقوع جرم از اختيارات و وظايف قوه قضاييه است ولي با اين وجود قوه قضاييه به تنهايي نمي‌تواند از عهده اين كار برآيد چرا كه اين كار نيازمند همكاري حقوقدانان، ‌روانشناسان و جامعه‌شناسان است.

نيكبخت با اشاره به اينكه از آنجايي كه ارتكاب اين جرم ساده بوده و مجرمان اين جرم كمتر در مظان اتهام قرار مي‌گيرند، گفت:  بايد در اين زمينه چاره‌جويي شود و اقداماتي به عمل آيد كه مانند اسلحه دسترسي به اسيد و استفاده از آن براي اعمال مجرمانه محدودتر و مشكل‌تر شود زيرا ارتكاب جرم با اسيدپاشي آثار و عواقب بسيار ناخوشايندي بر روي مجني‌عليه دارد.

اين وكيل دادگستري تصريح كرد: اسيدپاشي عملي است كه به طور دايم قرباني از آن زجر مي‌كشد و نوعي از مرگ است كه هر لحظه مجني‌عليه آن را لمس مي‌كند چرا كه ارتكاب اين جرم از  فاصله نزديك صورت مي‌گيرد و  اثر عميق جسمي بر روي قرباني مي‌گذارد.

اين حقوقدان با اشاره به اينكه در قانون مجازات اسلامي در مورد فردي كه بر اثر ارتكاب جرمي كشته نشود و حيات او باقي بماند مجازات قصاص تن پيش‌بيني نشده است، اظهار كرد: در واقع مجازات قصاص در مورد نقص عضو حاصل از پاشيدن اسيد به وجود مي‌آيد كه با توجه به اينكه اجراي قصاص در اينگونه موارد هم غالبا با اشكالات پزشكي روبرو مي‌باشد لذا عملا امكان قصاص حتي قصاص عضو هم وجود ندارد.

وي با اشاره به اينكه اكثر حقوقدانان با در نظر گرفتن مجازات اعدام براي جرم اسيدپاشي مخالفند، ادامه داد: به گفته اين جرم‌شناسان كه طرفدار مكتب فايده اجتماعي مجازات هستند مجرم آنقدر شرير نيست كه نتوان آن را اصلاح كرد و به دليل اينكه با مجازات اعدام غير از مجروح و مصدوم شدن يك انسان به نحو شريرانه، فرد ديگري هم بايد اعدام شود لذا اين مجازات نه مي‌تواند موجب از بين رفتن جرم اسيدپاشي شود و نه در زمينه پيشگيري از اين جرم كارساز است.

نيكبخت در پايان با اشاره به ماده 614 قانون مجازات اسلامي، اظهار كرد: مجازات دو تا پنج سال حبسي كه براي مجرمان در اين ماده لحاظ شده بسيار سبك است و بايد در اين مورد مجازات را تشديد كنيم و بهتر است كه مدت حبس را بيشتر كرده و مجازات‌هاي تتميمي را در نظر بگيريم.

پرینت

طرح جامع حدنگاري به جاي طرح كاداستر

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي پيش نويس «طرح جامع حدنگاري» را ارائه داد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مركز پژوهش‌هاي مجلس، با اعلام اين مطلب که طرح جامع کاداستر در مجلس هشتم و در تاريخ 1387.12.4 با قيد يک فوريت اعلام وصول شد، افزود: طرح مذکور در مرکز پژوهش هاي مجلس با حضور دستگاه ها و کارشناسان ذي‌ربط مفصلا مورد بررسي قرار گرفت که در نتيجه آن متن جديدي تدوين شد که در مقايسه با طرح اوليه از جامعيت و پختگي بيشتري برخوردار بود.

از آنجا که اين طرح در مجلس هشتم مراحل تصويب را طي نکرد و با عنايت به ضرورت تصويب آن، مجددا با امضاي برخي نمايندگان محترم مطرح شد و در دستور کار مجلس نهم قرار گرفت. از آنجا که متن جامعي در اين خصوص قبلا به وسيله مرکز پژوهش ها تدوين شده است، متن تدوين شده جهت بهره برداري نمايندگان محترم ارائه شده در متن تدوين شده به پيشنهاد فرهنگستان زبان و ادب فارسي واژه «حدنگار» به جاي واژه «کاداستر» و واژه «حدنگاري» به جاي واژه «عمليات کاداستر» استعمال شده است.

پرینت

پیگیری مدارک شناسایی مفقود شده از طریق خدمات الکترونیک ثبت احوال

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی سازمان ثبت احوال ، مدرک شناسایی( کارت شناسایی ملی و شناسنامه) پیدا شده توسط اشخاص، در صورتیکه امکان دسترسی به صاحب مدرک نباشد، بنا به توضیح پشت کارت ملی و صفحه اول شناسنامه به صندوق پست تحویل می‌ شود.

بر اساس این گزارش ،مدارک شناسایی پیدا شده که به صندوق‌های پستی سپرده می‌شود، توسط پست سازمان ثبت احوال تحویل می ‌شود.

این گزارش می افزاید: این  در قالب یک خدمت الکترونیکی امکان پیگیری مدارک شناسایی پیدا شده را فراهم کرده است.

بنا بر این گزارش ، هموطنان می‌توانید با ورود به سامانه ˈ شناسنامه و کارت شناسایی ملی پیدا شدهˈ در سایت ثبت احوال به نشانی www.sabteahval.ir با وارد کردن شماره ملی و کد امنیتی که تصویر آن در سایت ارائه می‌شود، مدارک مفقود شده خود را جست‌وجو کنید.

بنابر این گزارش ممکن است به هر دلیلی مدرک شناسایی  پیدا نشود. در صورتی که ظرف مدت یک‌ تا سه ماه از مفقود شدن، جست‌ و جوی افراد  در سامانه ثبت‌احوال بی‌نتیجه ماند، بلافاصله برای اعلام مفقودی و دریافت شناسنامه و کارت شناسایی ملی المثنی به نزدیکترین دفتر پیشخوان دولت یا  اداره ثبت‌احوال مراجعه شود.
پرینت

تلاش کمیته تخصصی حقوق جزا برای کاهش عناوین مجرمانه

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

محمد رزم در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به ارجاع لایحه قضازدایی و حذف برخی عناوین مجرمانه به کمیسیون قضایی و حقوقی تصریح کرد: لایحه کاهش عناوین مجرمانه توسط هیات رئیسه این کمیسیون به کمیته تخصصی حقوق جزا فرستاده شد تا اعضای این کمیته با برگزاری جلسات متعدد با حضور کارشناسان محیط زیست و کارشناسان معاونت اداره راهنمایی کشور و همچنین کارشناسان معاونت حقوقی قوه قضاییه، این مهم را مورد بررسی قرار دهند.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت فعلی این لایحه در کمیسیون قضایی و حقوقی اظهار داشت: ماده یک تا چهارم فصل اول لایحه کاهش عناوین مجرمانه، به بحث محیط زیست پرداخته که بر اساس آن مقرر شد، کارگروه تخصصی حقوق جزا مجددا جلساتی را با حضور کارشناسان دستگاه‌های ذی‌ربط، برگزار کنند تا عناوین بهتری جایگزین نام مجرمانه شود که پس از بررسی مفصل و گذراندن این مراحل به کمیسیون ارجاع داده شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، لایحه کاهش عناوین مجرمانه را مورد تایید اساتید برجسته حقوق جزا دانست و افزود: این لایحه ما را به سمت قضا زدایی راهنمایی کرده تا از بار تراکم‌کاری پرونده‌ها و مراجعات مردم به به دستگاه‌های قضایی کاسته شود.

وی یادآور شد: بنا نیست هرگونه حادثه‌ای  جرم و هر شخص متخلفی مجرم نامیده شود؛ چراکه ممکن است هیچ گونه سوء نیتی در کار نباشد و بتوان تحت تخلفات اداری، مدنی و یا انضباطی مورد بررسی قرار گیرد.

محمد رزم با ضروری خواندن این لایحه، در مورد دسته‌بندی جرایم یادآور شد: برای رسیدگی درست ودقیق، بهتر است جرایم را دسته‌بندی کنیم تا پرونده‌های سنگین و پیچیده به دادرس واگذار شود.

نایب رئیس دوم کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس بیان کرد: لازم است جرایم سبک و ساده در نهادهایی تحت عنوان انتظامی، مدنی و یا اداری رسیدگی شود تا بتوان از مجازاتی مانند حبس جلوگیری به عمل آید و بیشتر از شیوه جریمه و جزای نقدی برای مجازات‌ها بهره‌گیری کرد.

پرینت

تدوین طرح ممنوعیت به کارگیری سلاح سرد در مجلس شورای اسلامی

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

ابوالفضل ابوترابی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، از تدوین طرح  یک فوریتی ممنوعیت به کارگیری از سلاح سرد خبر داد و تصریح کرد: امروز حدود ۳۱ نفر از نمایندگان یک فوریت این طرح را امضاء کردند و هیأت رئیسه هم این طرح را به کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ابلاغ کرد، از این‌رو در هفته‌های آینده این طرح در کمیسیون مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نماینده مردم نجف‌آباد، تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه طرح ممنوعیت به کارگیری از سلاح سرد تنها برای جمع‌آوری انواع سلاح‌ سرد غیرمتعارف تدوین شده است، گفت: در دوره هشتم نیز طرحی با موضوع منع فروش سلاح سرد تدوین شد، اما به‌علت تغییر دوره مجلس این طرح مسکوت ماند.

وی با تأکید بر اینکه طرح ممنوعیت به کارگیری از سلاح سرد، طرحی ویژه و کاربردی برای جامعه کنونی است، یاد‌آور شد: در این طرح تغییرات بسیاری داده شده است، اما اصل این طرح با طرح قبلی یکسان است.

این نماینده مجلس نهم، با اشاره به وقوع ۶۰ درصد از قتل‌های خیابانی به‌وسیله سلاح‌های سرد، گفت: متأسفانه بسیاری از قتل‌ها، تجاوزات و زورگیری‌ها با سلاح سرد انجام می‌شود، که این آمار زنگ خطری برای جامعه قلمداد می‌شود.

ابوترابی با بیان اینکه هم‌اکنون بر اساس ضرورت جامعه باید ساخت، توزیع و فروش سلاح سرد در کشور کنترل شود، تصریح کرد: در قانون جدید تنها باید برای مصارف غیر جرم‌خیز مانند نمایش و صادرات اجازه توزیع و فروش داده می‌شود.

وی با اعلام اینکه در طرح ممنوعیت به کارگیری از سلاح سرد دو مجازات نیز در نظر گرفته شده است، افزود: حبس از ۹۶ روز تا ۶ ماه و جزای نقدی از یک میلیون تومان تا سه میلیون جزء مجازات‌های این قانون است، از طرف دیگر قضات می‌توانند در موارد نزاع‌های عمومی حکم به قصاص دهند.

دبیر دوم کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، خواستار بررسی هر چه سریع‌تر طرح ممنوعیت به کارگیری از سلاح سرد در این کمیسیون شد و گفت: به‌طور حتم تصویب و اجرای این طرح می‌تواند در کاهش میزان جرایم کشور نقش به‌سزایی داشته باشد.

در حالی که اکثر قریب به اتفاق این دسته از مجرمان مرد هستند، اخیراً شاهد هستیم مجرمان زن هم چاقو حمل کرده و از این سلاح استفاده می‌کنند. از سوی دیگر بررسی پرونده های جرایم بوقوع پیوسته با کارد نیز نشان می‌دهد مجرمان در شیوه رخداد جرم در چند مورد با هم مشترکاتی دارند. ضمن اینکه معمولاً افراد مزبور نیز سابقه‌دارند. اگرچه اخیراً زورگیرانی که دستگیر می‌شوند؛ بدون سابقه هستند.

پرینت

اجرای طرح های بزرگ برخورد با مالخران

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی


رئیس پلیس آگاهی تهران با اعلام تداوم طرح برخورد با مالخران گفت: به زودی طرح های برزگ برخورد با مالخران اجرایی می شود.

سرهنگ عباسعلی محمدیان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: پلیس طرح برخورد با مالخران و خریداران اموال مسروقه و مشکوک را متوقف نکرده است و این طرح در سطح پایتخت در حال اجرا است. برخورد با مالخران به عنوان یکی از سرحلقه های سرقت می تواند در کاهش وقوع این جرم موثر باشد.

وی ادامه داد: چندی قبل پلیس طرح های یکپارچه ای را در تهران اجرا کرد که به نتایج خوبی رسیدیم. در آینده نزدیک نیز طرح های دیگری همانند گذشته به صورت گسترده و هماهنگ اجرا می شود.

رئیس پلیس آگاهی تهران به شهروندان در مورد خرید اموال مسروقه هشدار داد و افزود: خرید مال سرقتی توسط مالخر و شهروندان جرم است و در صورتیکه شهروندی اینگونه اموال را خریداری کند به اتهام معاونت در جرم از سوی پلیس دستگیر می شود. ضمن اینکه باید جنس خریداری شده را نیز پس بدهد.

محمدیان تاکید کرد: اگر شهروندی مدعی شود که از سرقتی بودن این جنس خبر نداشته است باید آن را اثبات کند و مدارک قابل دفاعی ارائه کند. این موضوع نیز دردسرهای زیادی برای او به دنبال خواهد داشت.

به گفته رئیس پلیس آگاهی تهران، برخی مالخران اموال سرقتی را به عنوان استوک به شهروندان می فروشند که افراد باید با هوشیاری کامل اقدام به خرید اقلام دست دوم از فروشنده های مجاز کنند زیرا تا وقتی مالخران وجود داشته باشند سرقت نیز رخ می دهد.

پرینت

علل مخالفت با لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان از سوی مرکز پزوهش های مجلس اعلام شد

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

مرکز پژوهش‌های مجلس اظهارنظر کار‌شناسی خود را درباره «لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان» منتشر کرد.

به گزارش ایلنا، براساس این پژوهش اصل حمایت از کودکان و نوجوانان امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر قلمداد می‌شود. به همین ترتیب تعیین سازوکارهای حقوقی مناسب برای رسیدن به این هدف، بسیار مهم و حیاتی به‌نظر می‌رسد چه اینکه هرگونه تصمیم شتاب‌زده در این خصوص می‌تواند نه تنها حمایتی از کودک و نوجوان به عمل نیاورد، بلکه لطمات جبران‌ناپذیری را به این گروه وارد می‌آورد.

درحال حاضر نظام حقوقی ما در جهت حمایت از کودک و نوجوان از دو سازوکار غیرکیفری یا پیشگیرانه و همچنین سازوکار کیفری بهره می‌برد.

در پرتو سازوکار غیرکیفری یا پیشگیرانه می‌توان به پیشواز جرم رفت و با شناسایی وضعیت‌هایی که کودک را در معرض خطر و آسیب قرار می‌دهد، با اتخاذ تدابیر لازم از این امر پیشگیری کرد. ازجمله می‌توان ماده (۱۱۷۳) قانون مدنی را در این حوزه ذکر کرد.

براساس این ماده هرگاه در اثر عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادری که طفل تحت حضانت اوست، صحت جسمانی و یا تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر باشد، محکمه می‌تواند به تقاضای اقربای طفل یا به تقاضای قیم او یا به تقاضای رئیس حوزه قضایی هر تصمیمی را که برای حضانت طفل مقتضی بداند، اتخاذ کند. اعتیاد زیان‌آور به الکل، مواد مخدر و قمار، اشتهار به فساد اخلاق و فحشا، ابتلا به بیماری‌های روانی با تشخیص پزشکی قانونی، سوء‌استفاده از طفل یا اجبار او به ورود در مشاغل ضداخلاقی مانند فساد و فحشا، تکدیگری و قاچاق و تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف از مصادیق عدم مواظبت و یا انحطاط اخلاقی هر یک از والدین است.

علاوه‌بر این، سیاستگذاران کیفری نیز از یک‌سو با جرم‌انگاری برخی رفتار‌ها که بر جسم، روان، اخلاق و وضعیت اجتماعی کودک لطمه وارد می‌کند و ازسوی دیگر از طریق تشدید کیفر بزهکارانی که در مورد اطفال مرتکب جرم شده‌اند، سعی در اعمال حمایت کیفری از کودک و نوجوان داشته‌اند.

قانونگذار کیفری با همین رویکرد در ۲۵/۹/۱۳۸۱ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان را تصویب نمود. با تصویب این قانون، برای اولین بار اصطلاح «کودک آزاری» وارد ادبیات کیفری ایران شد و زمینه پرداختن رسانه‌ها به این موضوع بیشتر فراهم شد. این قانون که در ۹ ماده تصویب شده هر نوع اذیت و آزار کودکان و نوجوانان را که موجب صدمه‌ جسمانی یا روانی و اخلاقی کودکان شود و سلامت جسم یا روان آنان را به مخاطره اندازد، ممنوع و کودک آزاری را از جرائم عمومی می‌داند که احتیاج به شکایت شاکی خصوصی ‌ندارد.

لازم به ذکر است قانونگذار کیفری تا قبل از تصویب قانون حمایت از کودکان و نوجوان نیز به‌صورت پراکنده به حمایت از کودکان در برابر اعمال بزه نیز پرداخته است. برای مثال قانون مجازات اسلامی برای ربودن، قاچاق، به‌کارگیری کودکان جهت تکدی‌گری محکومیت در نظر گرفته است.

در هر صورت لایحه مورد بررسی با این استدلال که هنوز خلأهایی در حوزه حمایت از اطفال و نوجوانان وجود دارد، ارائه گردیده است. نقد و بررسی کلی و تفصیلی این لایحه که منتشر خواهد شد حاکی از عدم موفقیت کامل اهداف لایحه مزبور است.

ارزیابی کلی مواد لایحه

درخصوص مسئله حمایت از کودکان و نوجوانان علی‌القاعده با دو مسئله مهم مواجه هستیم. اولین مسئله راجع به تبیین مصادیق کودک‌آزاری و دومین مسئله راجع به تعیین نوع ضمانت اجراهای کیفری و غیرکیفری در برخورد با پدیده کودک آزاری است.

درصورتی که قانون در تفکیک و نحوه تعریف کودک‌آزاری و هرگونه سوء‌رفتار در رابطه با کودک به‌گونه‌ای عمل کند که امکان استفاده از روش‌های تنبیهی را از اصول تربیتی والدین سلب نماید، لطمات جبران‌ناپذیری بر ترتیبات نهادهای اجتماعی وارد می‌گردد. بی‌توجهی به اصول تربیتی که ریشه در فرهنگ هر جامعه دارد، می‌تواند پیامدهایی چون کاهش اقتدار سرپرست خانوار، فرزندسالاری، فقدان نظام کنترلی بر کودک و به تبع آن افزایش امکان بزهکاری او، سردرگمی والدین در اتخاذ اصول تربیتی و... را فراهم سازد.

به‌عبارت دیگر ممکن است بهای حمایت از کودکان و نوجوانان بزه‌دیده فراهم ساختن امکان افزایش کودکان بزهکار به‌دلیل حذف نظام‌های کنترلی خانواده‌ها گردد. چالشی که قانونگذار در این بخش با آن روبرو است کیفیت محدود کردن اختیارات والدین نسبت به کودک و دامنه آن است به شکلی که با سوء‌رفتار همپوشانی پیدا نکند و در عین حال مانع از پیاده کردن اصول تربیتی والدین نسبت به کودک نیز نگردد.

ازسوی دیگر در خصوص ضمانت اجراهای قابل پیش‌بینی برای مقابله با کودک‌آزاری، اینکه آیا نهادهای جایگزین می‌توانند محیط مناسبی جهت رشد عاطفی کودک بزه‌دیده باشند دومین مسئله و چالشی است که قانونگذار با آن روبرو است؛ با توجه به تجربیات سه دهه انقلاب اسلامی و سایر کشور‌ها در ایجاد چنین نهادهایی به‌نظر نمی‌رسد این نهاد‌ها ـ هرچند که وظایف خود را به‌درستی انجام دهند ـ بتوانند جایگزین مناسبی برای نهاد خانواده تلقی شوند و یا به‌عنوان نمونه راهبرد اصلی قانونگذار برای تصمیم درخصوص اینکه در چه مواردی باید حضانت طفل را از والدین سلب نمود و اینکه آیا سپردن کودک به سایر اشخاص و نهاد‌ها لزوماً به معنای بهبود شرایط کودک است معضل دیگری است که پیش روی قانونگذار جهت حمایت از کودکان و نوجوانان بزه‌دیده و در معرض خطر قرار دارد. در چنین شرایطی قانونگذار از یک‌سو با خانواده‌ای روبرو است که از انجام وظایف حمایتی خود نسبت به کودک خودداری یا کوتاهی نموده و ازسوی دیگر با نهادهایی که جایگزین واقعی برای نهاد خانواده نیستد؛ تصمیم اینکه کدام یک از این شرایط می‌تواند آینده‌ای بهتر را برای کودک رقم زند آسان نیست، همچنین در فرض اعمال ضمانت اجراهای کیفری بر رفتارهای والدین، چنانچه کودک بخواهد در نهاد خانواده پرورش یابد، نمی‌توان مطمئن بود والدین توجه عاطفی کافی را به کودک مبذول دارند، ازسوی دیگر سلب حق حضانت کودک از والدین و سپردن آن به نهادهای متولی نیز لزوماً منجر به تربیت انسانی خلاق و توانمند در اجتماع نخواهد شد.

با بررسی مقررات لایحه حاضر مشخص می‌گردد مقررات این لایحه در مرتفع نمودن چالش‌های مذکور موفق نبوده است.

نتیجه‌گیری

تقریباً همه مواردی که در این قانون جرم‌انگاری شده درحال حاضر به موجب قانون حمایت از کودکان و نوجوانان و همچنین قوانین جزایی دیگر جرم است لذا اصل جرم‌انگاری در این موارد فاقد سابقه و خلأ نیست. رویکرد کلی در لایحه مورد بحث، تشدید مجازات مرتکبین کودک‌آزاری می‌باشد که البته در مواردی خواسته یا ناخواسته به‌گونه‌ای عمل شده است که نه در جهت حمایت از کودکان و نوجوانان، بلکه در جهت عکس و به ضرر ایشان اقدام به جرم‌زدایی یا کیفرزدایی و یا مجرم تلقی کردن خود کودکان یا نوجوانان گردیده است. چنانچه این رویکرد کلی یعنی تشدید مجازات مرتکبین جرم علیه کودک یا نوجوان مورد تأیید باشد، می‌توان با تصویب یک ماده واحده مجازات مرتکبین جرائم علیه اطفال و نوجوانان را به نحو جامع و مانعی تشدید نمود. با عنایت به مطالب گفته شده پیشنهاد می‌شود کلیات این لایحه تصویب نشود.

پرینت

تشکیل شورای شناسایی مصادیق مجرمانه

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

سخنگوی کمیسیون قضائی مجلس از تشکیل شورای شناسایی مصادیق مجرمانه به خصوص برای جرایم فضای سایبری خبر داد.

محمدعلی اسفنانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: شورای شناسایی مصادیق مجرمانه بزودی با حضور نمایندگانی از مجلس، دادستانی کل کشور، نیروی انتظامی و دیگر دستگاههای مسئول تشکیل جلسه خواهد داد.

وی افزود: برای مقابله با جرایم رایانه ای در حال حاضر خلاء قانونی نداریم اما همزمان با پیشرفت تکنولوژی شاهد وقوع جرایم جدیدی در این حوزه هستیم که برای مقابله نیاز به قانونی روز آمد داریم. به همین خاطر باید با مصادیق جدید جرایم رایانه ای آشنا شد و قانون مناسب برای برخورد با این جرایم را تصویب کرد.

اسفنانی خاطر نشان کرد: تشکیل شورای شناسایی مصادیق مجرمانه تصویب شده اما هنوز تشکیل جلسه نداده است. از طرف مجلس بنده به عنوان نماینده به این شورا معرفی شده ام که پس از تشکیل جلسه ، بیشتر در مورد وظایف و تصمیمات این شورا اطلاع رسانی خواهد شد.

پرینت

اعلام جزييات آزمون‌هاي فراگير دانشگاه پيام نور

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

مشاور عالي سازمان سنجش آموزش كشور شرايط و ضوابط، تاريخ و نحوه ثبت‌نام در آزمون دوره‌هاي فراگير كارشناسي ناپيوسته، كارشناسي پيوسته و كارشناسي ارشد سال 1391 دانشگاه پيام نور را تشريح كرد.

 

دكتر حسين توكلي در گفت‌و‌گو با خبرنگار دانشگاهي ايسنا، در اين رابطه اظهار كرد:ثبت نام آزمون ‌فراگير كارشناسي ناپيوسته، كارشناسي پيوسته به صورت اينترنتي و از طريق سايت سازمان سنجش به نشاني www.sanjesh.org از ساعت 9 صبح روز يكشنبه 9 مهر آغاز و تا يكشنبه 16 مهر پايان مي‌پذيرد.

 

وي افزود: همچنين ثبت‌نام از داوطلبان متقاضي شركت در آزمون دوره‌هاي فراگير كارشناسي ارشد پيام نور از ساعت 9 صبح روز چهارشنبه 12 مهر آغاز و در پايان روز پنجشنبه 20 مهر پايان مي‌پذيرد.

 

دكتر توكلي تصريح كرد:‌ اطلاعيه سازمان سنجش حاوي شرايط و ضوابط،تاريخ و نحوه ثبت‌نام در دوره‌هاي مذكور بر روي سايت سازمان سنجش آموزش كشور به نشاني www.sanjesh.org قرار مي‌گيرد.

 

همچنين دكتر معتمدي معاون آموزشي دانشگاه پيام نور ب ابيان اينكه آزمون فراگير امسال دانشگاه پيام نور 24 آذر ماه برگزار مي‌شود، گفت: امسال از طريق آزمون فراگير هم براي بهمن و هم براي مهر ماه سال 92 دانشجو پذيرش خواهد شد.

 

وي افزود: دانشجوياني كه تحصيل آن‌ها در 31 دي ماه سال 91 تمام شود و در آزمون فراگير پذيرش شوند مي‌توانند از بهمن ماه به عنوان دانشجويان جديد فراگير پذيرش شوند. همچنين دانشجوياني كه درس آن‌ها تا 31 دي ماه سال 91 پايان نيابد در مهر ماه سال 92 به عنوان دانشجوي فراگير پذيرش خواهند شد.

 

معتمدي تاكيد كرد: بر اين اساس دانشجويان پيش‌دانشگاهي و همچنين دانشجويان شاغل در سال آخر نيز مي‌توانند در آزمون فراگير شركت كنند و پس از پايان درسشان و در صورت قبولي در مهر ماه سال 92 در دانشگاه پيام نور پذيرش خواهند شد.

 

معاون دانشگاه پيام نور در خاتمه با بيان اينكه پذيرش بر اساس ظرفيت است، در خصوص ظرفيت‌هاي آزمون امسال به ايسنا گفت: بر اين اساس در مقطع كارشناسي در هر رشته محل بين 30 تا 50 نفر پذيرش خواهند شد. همچنين در مقطع كارشناسي ارشد نيز 15 نفر به صورت آموزش محور و 15 نفر به شيوه آموزش و پژوهش‌ محور پذيرش خواهند شد.

ارسال به شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط