مقالات حقوقی کاربردی

چگونه به‌عنوان وکیل دادگستری دفاع مؤثری داشته باشیم؟

سایت حقوقی دادآور

عبدا… سمامی / استاد دانشگاه – حقوقدان

پس از انتخاب وکیل و سپردن سیر اداره‌ پرونده به وی، وظیفه وکیل آغاز می‌شود. از این لحظه است که باید مقتدرانه و با علم و آگاهی و دانش حقوقی و اعتماد به نفس کافی وارد موضوع شده و تمام هنر و مهارت خویش را در این راه به کار بندد.
بعد از قبول پرونده و قبل از هر اقدامی بهتر است نمایی کلی از آن را در ذهن ترسیم کند. وقایع و مستندات پرونده را کنار هم بگذارد. چنانچه پرونده قبلاً در محاکم طرح شده باشد، آن را به دقت مطالعه و مدارک و مستنداتش را جمع‌‌آوری کند. قوانین، آرای وحدت رویه و نظرات مشورتی مرتبط با موضوع را بیابد. یک وکیل باید بتواند مناسب‌ترین روش اقامه دعوا از حیث کیفری یا حقوقی بودن و همچنین عنوان شکایت و یا خواسته را با درایت کامل برگزیند. غفلت، ناآگاهی و تعلل در انتخاب روش صحیح طرح دعوا و عنوان و یا عدم رعایت شرایط شکلی آن می‌تواند منجر به رد دعوا یا دادخواست شود که خود، نشان‌دهنده‌ کم تجربگی و ضعف وکیل است. به علاوه موکلِ محکوم، نیز همواره وکیل خود را فردی نالایق و فاقد استعداد و مهارت و درایت کافی می‌خواند. برای اجتناب از این امر است که باید کوشید تا در کمترین زمان ممکن به دانش و تجربه کافی در دفاع دست یافت.
بدین منظور لازم است قطعات این پازل، به دقت و با زیرکی در کنار هم چیده شوند. یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین قطعات، همانگونه که پیش از این نیز اشاره شد، یافتن قوانین و آرای مرتبط با موضوع و انطباق جزء به جزء مواد قانونی و نقاط افتراق و اشتراک آن، با شرایط حاکم بر پرونده و کشف کلید طلاییِ دفاعیات و بهترین راه حل از لابه‌لای این اجزاست. وکیل باید درک درست و قدرت استدلال و استنتاج بالایی از قوانین و اوضاع و احوال حاکم بر قضیه داشته باشد.
موارد فوق مربوط به مراحل آغازین اقامه دعواست، اما آنچه در جلسات دادرسی حائز اهمیت است همان‌هاست که وکیل باید با تمرین و ممارست و به صورت حرفه‌ای به آنها دست یابد. باید زیرک باشد، بتواند بداهه‌گویی کند، آنچنان استدلال بورزد و محکم سخن براند که مسیر پرونده و اداره جلسه را در دست گیرد. از فن بیان قوی برخوردار باشد و آن را در خود تقویت کند، در عین حال بلاغت و شیوایی و رسایی و احترام را در کلام خود محفوظ دارد. باید از زبانِ دستِ خود به درستی و به نحو مؤثر استفاده کند، گاهی حرکات دست و صورت حتی از زبان نیز تاثیرگذارترند. در نگاه به قاضی، طرف مقابل یا وکیل وی باید جانب احترام را نگه دارد و لبخند را بر لبان خود حفظ کند. با ظاهری مرتب و آراسته در محاکم حاضر شود. مستمعی دقیق و نکته‌دان و سخن‌سنج باشد. بتواند از لابه‌لای سخنان طرف مقابل، آنچه را به نفع موکل است استخراج کند. قدرت به چالش کشیدن او را داشته باشد. باید روانشناسی قوی بوده و دروغ را با مهارت از راست تفکیک کند و به راحتی تحت تاثیر ظاهرفریبی مخاطب قرار نگیرد. «وکیل مدافع علاوه بر امکان اثرگذاری و قدرت انتقال حس و فکر خود به دادگاه، هیات منصفه، تماشاچیان، جامعه و حتی طرف دعوی، لازم است که از فن بلاغت یا آرایش کلام، برخوردار باشد. فن بلاغتِ مبتنی بر دانش و منطق و استدلال، زیبایی نگارش و بیان، تونالیته صدا، استفاده به موقع از حرکت دست و چهره و انتقال حس صمیمی در دفاع» مواردی هستند که برای یک دفاع مؤثر و قوی لازمند. برعکسِ تصور عوام از وکالت، در این حرفه به هیچ وجه با کسی سر ستیزه و جنگ نیست. هدف و نیت، فقط و فقط باید اجرای صحیح عدالت و احقاق حقِ فرد باشد. نیازی نیست لباس رزم بر تن کرده و فنون نبرد و تعرض و هجوم به مخاطب را بیاموزیم. می‌توان جلسات دادرسی را با کمال آرامش و ادب و متانت برگزار کرد. می‌توان به‌جای جنگیدن و به‌کار بردن الفاظ ناشایست و ناروا از الفاظ مؤدبانه و محترمانه که نشانه‌ شخصیت وکیل است استفاده کرد، می‌توان به‌جای برخورد ناصحیح و ترش‌رویی و عصبانیت، به دلایل منطقی، مستدل و محکمه‌پسند روی آورد و جلسه رسیدگی را از میدان جنگ و نبرد، تبدیل به محفلی گرم و دوستانه کرد که طرفین در عین احترام به یکدیگر، از حقوق خود نیز مستدلاٌ دفاع می‌کنند. یک وکیل باید زمان و مکان دفاعیات خود را به درستی بشناسد. بداند «کجا باید فلان مطلب را گفت و کجا نباید گفت، کجا باید فلان مطلب را نوشت و در چه موقعیتی باید از نوشتن آن خودداری کرد». این فنون از پرونده‌ای به پرونده دیگر متفاوت است و بسته به موضوع، در اشکال مختلف بروز و ظهور پیدا می‌کند و نمی‌توان شیوه و قاعده‌ای کلی برای آن تعریف و ترسیم کرد. آنچه مهم است زیرکی و نکته‌سنجی وکیل است که بداند از هر چیزی در کجا و چطور و به چه روشی استفاده کند تا بیشترین و بهترین تاثیر را از خود بر جای گذارد. رعایت توازن بین تمامی این موارد که حتی گاهی با یکدیگر به شدت در تعارض و تناقض اند، کار سهل و ساده‌ای نیست، از این‌رو است که وکالت را به هنر تشبیه کرده و وکیل را نیز هنرمند خطاب کرده‌اند. در این راستا، فن دفاع همان چیزی‌است که از وکیل فردی هنرمند می‌سازد. هنرمندی که گرچه هنرش به‌صورت بصری و فیزیکی مجال ظهور نمی‌یابد ولی تبلور آن را به خوبی می‌توان در جلسات رسیدگی محاکم قضایی مشاهده کرد.

به نقل از سایت روزنامه قانون

مدیریت

سایت حقوقی دادآور به ارگان یا نهاد دولتی وابستگی ندارد. این سایت به همت مؤسسه حقوقی حق ستان دادآور از سال 1390 شروع به فعالیت کرده است.  سایت حقوقی دادآور، رسالت بحث و بررسی در خصوص مسائل علمی رشته حقوق و نشر اخبار این رشته را به عهده دارد . 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا