اساتید حقوق

سید حسن امین

سایت حقوقی دادآور

حسن امین در سال ١٣٢٧ خورشیدی در محله‌ی پامنار در شهر تاریخی سبزوار در خاندان امین الشریعه متولد شد. اولین کتابش (دفتر شعرش) را در شانزده سالگی در ١٣۴٣ چاپ کرد. در هفده سالگی در ١٣۴۵ وارد دانشکده حقوق دانشگاه تهران شد. کارشناسی و کارشناسی ارشد را در دانشگاه تهران و دکتری تخصصی حقوق بین الملل را در دانشگاه گلاسکو گذارنید و پس از چهارده سال تدریس در دانشگاه‌های دولتی اسکاتلند به سمت صاحب کرسی (پروفسور) حقوق در دانشگاه گلاسگو کالیدونیا ارتقا یافت. وی هم چنین پس از اخذ پروانه‌ی وکالت از دادگاه‌های عالی اسکاتلند، به سمت مدعی العموم موقت شهر گلاسگو منصوب شد.

پروفسور امین، چهل و پنج جلد کتاب و بیش از دویست مقاله به زبان‌های فارسی و انگلیسی منتشر کرده، و چهار مجله کلک، ایرانمهر، حافظ و پروین را نیز سردبیری کرده است، اما بیشترین مقاله‌های او در طول سال‌های اخیر در ماهنامه حافظ منتشر شده است.

 

 

ماهنامه حافظ

 

ماهنامه حافظ با مدیریت و سردبیری پروفسور سید حسن امین در ١٣٨٢ پا گرفت و با همکاری چهره‌های برجسته‌ی فرهنگ و سیاست، به خدمت فرهنگی پرداخت. دوره سه ساله‌ی حافظ (پنج هزار صفحه در قطع رحلی)،‌ در حقیقت دانشنامه‌یی ارزنده از فرهنگ ایرانی و ادب فارسی ست که آثار پژوهشی و مقالات ادبی، تاریخی، حقوقی و سیاسی نزدیک به یک هزار نفر از اصحاب قلم و اندیشه و شعر و ادب را در بر دارد.

ماهنامه‌ی حافظ پس از سی و چهار ماه انتشار منظم و بی وقفه،‌برابر تصمیم هیات نظارت بر مطبوعات بدون اعلام دلیل، لغو مجوز گردید. بیش از بیت هزار نفر به این لغو امتیاز کتبا اعتراض و از آزادی مطبوعات حمایت کرده‌اند.

فیلم مستند «ایرانی‌ام، ایران زمین را دوست دارم»، با داستان لغو مجوز ماهنامه حافظ شروع می‌شود وسپس به طور مستند، ریشه خانوادگی، تعلقات بومی، اهداف و اندیشه‌های امین را در خصوص ایران و ایرانیان بازتاب می‌دهد

ماهنامه حافظ پس از لغو مجوز، اکنون به وصرت «نشریه داخلی» فقط برای توزیع میان «دوستداران ماهنامه حافظ» چاپ می‌شود

 

 

تالیف و تصنیف

 

پروفسور امین، افزون بر نشر ماهنامه‌ی حافظ، چهل و پنج کتاب، به زبان‌های فارسی و انگلیسی نوشته و منتشر کرده است. مشهورترین تحقیق حقوق ایران، مشهورترین ترجمه‌ی او از انگلیسی به فارسی تاملات نابهنگام نیچه، مشهورترین ترجمه ای از فارسی به انگلیسی خاطرات و تالمات دکتر محمد مصدق و مشهورترین تصحیح او«شواهدالنبوه» جامی است. تعدادی از تالیفات ایمن عبارتند از :

تاریخ حقوق ایران، بازتاب اسطوره‌ای بودا در ایران و اسلام، دایرهالمعارف خواب و رویا، ادبیات معاصر ایران،‌ کارنامه‌ی غنی : تحولات عصر پهلوی و …

 

 

ترجمه‌های امین

 

مشهورترین ترجمه‌های امین از انگلیسی به فارسی یکی از تاملات نابهنگام اثر نیچه فیلسوف معروف آلمانی و مولف «چنین گفت زرتشت» است و دیگری ترجمه‌ی ده‌ها مدخل از دایرهالمعارف معتبر جهان .

معروف‌ترین ترجمه‌ی امین از فارسی به انگلیسی، خاطرات و تالمات نوشته زنده‌یاد دکتر محمد مصدق پیشوای نهضت ملی ایران است.

یکی دیگر ار ترجمه‌های پروفسور امین از فارسی به انگلیسی زین العارفین در فقه و سیاست در عصر صفوی است. امین ترجمه‌های دیگری نیز از عربی به انگلیسی دارد که از جمله بخشی از مشاعر ملاصدرا است.

 

تصحیح و ویراستاری

 

پروفسور امین متون فارسی متعددی را تصحیح و چاپ کرده است از جمله : شواهد النبوه، تالیف عبدالرحمن جامی، کلیات فارسی اشعار حاج ملاهادی سبزواری، زین العارفین تالیف سید محمد بی سید قریش سبزواری و سلامان و ابسال در چهارده روایت.

سلامان و ابسال، یک داستان رمزی فلسفی عاشقانه است که از فرهنگ یونانی به حوزه‌ی تمدنی ایران منتقل شده است. اما اصل آن از اساطیر یونان محو شده.

امین در این کتاب، چهارده روایت متفاوت از داستان سلامان و ابسال را از منابع گوناگون در اختیار خواننده می‌گذارد.

قدیمی ترین روایت سلامان و ابسال که برای نخستین بار در این کتاب ترجمه شده ١٢٠٠ سال به دست یکی از دانش آموختگان جندی شاپور از یونانی به عربی برگردانده شد که این متن را برای نخستین بار امین، فارسی کرده است. وی هم چنین روایت‌هایی متفاوت از سلامان و ابسال را از ابن سینا، ابن طفیل، جامی و دیگران در این کتاب نقل کرده است.

 

دایرهالمعارف‌نگاری

 

پروفسور امین در تدوین و تالیف چندین دایرهالمعارف همکاری و مشارکت داشته است و از جمله برای دایرهالمعارف بزرگ اسلامی، دانشنامه جهان اسلام، دایرهالمعارف تشیع مقاله نوشته و هم چنین یکی از مدیران دانشنامه‌ی ایران است.

امین، هم چنین، کتابی با عنوان چهل گفتار از چهل استاد و نیز کتابی دیگر با عنوان چهل گفتار در ایران شناسی و اسلام شناسی ویراسته است.

این کتاب که به عنوان یادبود زنده یاد استاد سیدعلینقی امین منتشر شده است شامل چهل مقاله به قلم چهل نفر از استادان و پژوهشگران ایرانی در زمینه‌ی تاریخ و ادبیات است.

 

شعر

یکی از ابعاد فرهنگی پروفسور امین، شاعری است و هنر عمده‌ی او در قصیده سرایی‌ست. اولین دفتر شعر او در سال ١٣۴٣ و تازه‌ترین مجموعه شعرش در ١٣٨۵ منتشر شد. ابیات زیر نمونه‌ی شعر اوست:

ایرانی‌ام، ایران زمین را دوست دارم

از مغرب و مشرق، همین را دوست دارم

هر کس بنازد در جهان بر نازنینی

من از جهان این نازنین را دوست دارم

این چهاردیواری مرا خانه است،‌ هر چند

از هند تا دیوار چین را دوست دارم

گوهر فراوان است در خشکی و دریا

اما من این در ثمین را دوست دارم

رباعی زیر نیز اثر اوست :

صبح است و دوباره کار می‌باید کرد

وز کار، جهان، شکار می‌باید کرد

چون کار، به عشق یار می ‌باید کرد

در کار خود ابتکار می ‌باید کرد

به نقل از سایت حسن امین

 

——————————————————————————————————————–

سید حسن امین در ویکی پدیا

 

سید حسن امین (۷ آذر ۱۳۲۷ در سبزوار) حقوق‌دان، تاریخ‌دان، نویسنده، مترجم و حافظ شناس ایرانی است. وی پروفسور بازنشسته دانشگاه گلاسکو در رشته حقوق بین‌الملل و مدیرمسئول ماهنامه حافظ است.

خانواده

سیدحسن امین در یک خانواده اهل علم بدنیا آمده‌است. پدر او سید علینقی امین، نویسنده و مدرس معقول و منقول در مدرسه عالی سپهسالار تهران، پدربزرگش امین‌الشریعه سبزواری از عالمان مشروطه‌خواه عصر قاجار، و همچنین مادرش فاطمه عربشاهی نیز شاعر بوده‌است.

زندگی اولیه در ایران

سید حسن امین در هفتم آذر سال ۱۳۲۷ خورشیدی در محله پامنار در شهر سبزوار به دنیا آمد. وی اولین کتاب خود را در سال ۱۳۴۳ به چاپ رساند. دیپلم ادبی خود را در سال ۱۳۴۵ خورشیدی از دبیرستان دکتر غنی سبزوار دریافت نموده و در مهر ۱۳۴۵ در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در رشته حقوق قضایی به تحصیل پرداخت.

امین در سال ۱۳۴۹ مقطع کارشناسی را به پایان برده و در همین سال به انجام خدمت نظام وظیفه می‌رود، پس از اتمام آن در سال ۱۳۵۱ در مقطع کارشناسی ارشد حقوق خصوصی در دانشگاه تهران پذیرفته شده در سال ۱۳۵۳ آن را به پایان میرساند. او در این مقطع کار قضاوت را نیز انجام می‌داد و در ابتدا نیز کارآموزی خود را گذراند.

عنوان پایان نامه وی «تعاقب ایادی غاصبه در فقه و حقوق مدنی» بود و استاد مشاور وی سید حسین صفایی و استادان راهنمای او نیز ابوالحسن محمدی و ابوالقاسم گرجی بودند. خلاصه پایان‌نامه او این گونه بود که:

اگر مال مغصوب از دست یک غاصب به دست غاصب دیگری برسد و یا اینکه نقل و انتقالی در خصوص آن صورت بگیرد، تمام این دست‌ها و ایادی متناوب به طور جمعی در مقابل صاحب مال اصلی مسئولیت حقوقی دارند.

زندگی در بریتانیا

سید حسن امین در سال ۱۳۵۴ خورشیدی (۱۹۷۵ میلادی) جهت ادامه تحصیل و کسب بیشتر دانش جهانی به کشور انگلستان سفر می‌کند. او با توجه به علاقه خود ترجیح می‌دهد تا در رشته حقوق بین‌الملل در دانشکده حقوق دانشگاه گلاسکو به تحصیل بپردازد.

در مدت تحصیل خود همواره رتبه برتر را در دانشگاه کسب نمودند و چندین مرتبه نیز جوایزی دریافت نمود. امین در مدت تحصیل خود سخنرانی‌های علمی زیادی انجام داده و ارتباط بسیار خوبی با دانشگاه برقرار نموده و پس از اتمام تحصیل خود در سال ۱۹۷۹ میلادی به عنوان استادیار در آنجا به تدریس پرداختند.

عنوان تز دکترای او «رژیم حقوقی فلات قاره در حقوق بین‌الملل عمومی با تکیه مخصوص بر خلیج فارس» بود.

علاقه او به قضاوت باعث گردید تا تحصیل در دانشکده وکلای دادگاه‌های عالی (Faculty of Advocates) را نیز شروع کند.

سید حسن امین در سال ۱۹۷۹ میلادی درجه استادیاری (Lecturer) را کسب نمود. سپس در آزمون استخدامی دانشیاری (Senior Lecturer) شرکت نموده و موفقیت لازم را کسب می‌کند و در سال ۱۹۸۵ به مرحله استادی بدون کرسی (Reader) ارتقاء می‌یابند و سرانجام در اول آوریل سال ۱۹۹۲ صاحب کرسی استاد تمام (پروفسور Professor) در دانشگاه گلاسگو کالیدونیان می‌گردد و در آنجا دانشجویان فراوانی را در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری حقوق تربیت می کند که مشهورترین آنها دکتر حسن روحانی، رییس جمهور منتخب ایران است. او در سال ۱۹۹۷ بازنشسته شد.

پروفسور سید حسن امین در سال ۱۹۹۲ به عنوان دادستان موقت شهر گلاسکو برگزیده می‌شود و حق وکالت در دادگاه‌های عالی اتحادیه اروپا و دادگاه حقوق بشر اروپایی را بدست می‌آورد.

 

بازگشت به ایران

سید حسن امین پس از بازگشت به ایران تمایل داشت تا آموخته‌های خود را در دانشگاه به دانشجویان ایرانی آموزش دهد، اما شرایط لازم فراهم نشد و وی ترجیح داد تا خود موسسه خصوصی دایرهالمعارف ایران‌شناسی را ایجاد کند. وی به کمک دیگر اندیشمندان مجله پژوهشی، ادبی، تاریخی، حقوقی، سیاسی به نام ماهنامه حافظ را هر ماهه به چاپ میرساند و بیش از ۶۰ کتاب نیز منتشر کرده‌است.

 

امین در حال حاضر در تهران به عنوان وکیل پایه یک دادگستری و سردبیری مجله ی حافظ مشغول می باشد.

مدیریت

سایت حقوقی دادآور به ارگان یا نهاد دولتی وابستگی ندارد. این سایت به همت مؤسسه حقوقی حق ستان دادآور از سال 1390 شروع به فعالیت کرده است.  سایت حقوقی دادآور، رسالت بحث و بررسی در خصوص مسائل علمی رشته حقوق و نشر اخبار این رشته را به عهده دارد . 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا