روش برنامه ریزی متعادل
سایت حقوقی دادآور
در این جا میخواهیم روش نوشتن «برنامه متعادل» را برای شما توضیح دهم. آیا به برنامهریزی و ادامهی آن اعتقاد کامل دارید؟ امیدواریم شما جزء افرادی باشید که با علاقه و اشتیاق درس میخوانند و از میزان مطالعهی خود در هفته آگاه باشید و به سؤالاتی که میپرسیم درست پاسخ دهید و کار خود را با دقت و نظم بیشتری پیش ببرید.
· مرحله اول: به اولین سؤال پاسخ دهید تا به حال به طور متوسط هفتهای چند ساعت درس خواندهاید؟
من در ………. هفته گذشته مجموعاً ………. ساعت مطالعه کردهام در نتیجه هر هفته به طور متوسط ………. ساعت درس خواندهام.
· مرحله دوم: به این سؤالها پاسخ دهید. آیا در هفتهی آتی هم میخواهید به همین مقدار درس بخوانید؟ اگر پاسخ شما منفی است، در هفته آینده چند ساعت درس خواهید خواند؟ قبل از پاسخ دادن، به تذکراتی که میدهم توجه کنید سپس جواب بدهید. اگر فکر میکنید تا به حال کم کاری کردهاید یک باره تصمیم به کارهای خارق العاده نگیرید! لطفاً یک باره سوپرمن و استثنایی نشوید! آهسته آهسته و قدم به قدم پیش بروید. حتماً شنیدهاید که سنگ بزرگ علامت نزدن است. اگر واقعاً به فکر افزایش ساعات مطالعهی خود هستید فعلاً تصمیم بگیرید که در هفته آینده مثلاً ۱۰% (ده درصد) بیشتر از گذشته بخوانید البته تصمیم با خود شماست. شاید شما بخواهید در هفته آینده به میزان هفتههای قبل مطالعه کنید، زیرا شما ممکن است کارمند باشید، یک خانم خانهدار باشید یا این که خدمت سربازی را میگذرانید و یا دانش جو باشید اساساً زمان زیادی برای درس خواندن ندارید شما هم بیش از اندازه به ارادهتان متکی هستید و میتوانید خیلی بیش از ده درصد، ظرفیت کاری خودتان را بالا ببرید به هر حال تصمیم با خود شماست فقط یادتان باشد تصمیمی بگیرید که منطقی و قابل اجرا باشد. لطفاً قسمت نقطه چین را تکمیل کنید!
من با توجه به مجموعهی شرایط و تواناییهای خودم تصمیم دارم در هفته آینده ………. ساعت درس بخوانم.
· مرحله سوم: عددی را که تصمیم گرفتهاید در هفته آینده مطالعه نمایید بر تعداد درسهای خود تقسیم کنید. خارج قسمت را با یک رقم اعشار محاسبه کنید. مثلاً اگر تصمیم گرفتهاید در هفته آینده ۴۰ ساعت درس بخوانید و تعداد درسهای شما ۹ تاست، خارج قسمت ۴/۴ میشود بهتر است آن را گرد کنیم و ۵/۴ در نظر بگیریم تا ادامهی کار سادهتر شود. آیا میدانید این عدد چیست؟ بله جواب شما صحیح است.
این عدد میانگین، ساعات مطالعه هر درس در هفته است. یعنی اگر قرار باشد شما تمام درسها را به یک میزان مطالعه کنید باید هر درس را ۵/۴ ساعت بخوانید. با این عمل تقسیم، شما میانگین ساعات مطالعه هر درس را به دست آوردهاید.
· مرحله چهارم: این قسمت مهمترین و دشوارترین مرحله برای تنظیم برنامهی متعادل است باید از تمام هوش، دقت، فکر و درایت و خلاقیت خود بهره بگیرید و با محاسبهی دقیق تصمیم بگیرید که هر درس را چند ساعت بخوانید خوب دقت کنید: واضح است که هیچ داوطلبی تمام دروس را به طور یکسان مطالعه نمیکند. لازم است بعضی درسها را بیشتر از ساعات میانگین و بعضی درسها را کمتر از ساعات میانگین مطالعه نمایید. برای تشخیص این موضوع به نکات زیر توجه کنید.
در کدام یک از درسها، پایه شما قویتر و در کدام یک ضعیفتر است؟
به نظر شما کدام درس مشکلتر و کدام درس آسانتر است؟
تعداد صفحات کدام دروس بیشتر است؟
به نمرات امتحانی دروس مختلف خود در کارنامهی آزمون و یا نمرات دانشگاهی خود توجه کنید.
علاقهی شما در کدام دروس بیشتر و در کدام دروس کمتر است؟
با توجه به جدول جمع بندی هفتگی تشخیص دهید که طی هفتههای گذشته کدام درسها را بیشتر و کدام درسها را کمتر خواندهاید و علت آن چه بوده است؟
آیا دروسی وجود دارد که آنها را به طور کامل کنار گذاشته باشید؟ چرا این کار را کردهاید؟ آیا این کار درست است و میخواهید آن را ادامه بدهید؟
آیا با توجه به پایه درسیتان لازم است بعضی درسها را بیشتر بخوانید؟ کدام درسها؟
آیا با توجه به موقعیت فصلی و فاصلهای که تا کنکور دارید لازم است بعضی درسها را بیشتر یا کمتر بخوانید؟ کدام درسها؟ و … و سؤالهای دیگری که بعضی از آنها را خودتان هم میتوانید به این فهرست بیفزایید.
از دیدن این همه سؤال وحشت نکنید. سعی کنید به هر سؤال یک جواب سریع بدهید و سپس اسم درسها را روی یک صفحهی کاغذ بنویسید. اکنون با توجه به اولویتهایی که برای خودتان در نظر گرفتهاید. و میزان اهمیت و ضرورتی که مطالعهی هر درس برای شما دارد تصمیم بگیرید که هر درس را در هفتهی آینده چند ساعت باید بخوانید. مثلاً اگر میانگین ساعات مطالعهی شما برای هفتهی آینده ۵/۴ ساعت باشد بعضی دروس را بیشتر خواهید خواند مثلاً پنج ساعت یا شش ساعت، بعضی را در حد همان ۵/۴ ساعت و بعضی را کمتر مطالعه خواهید نمود. مثلاً سه ساعت یا دو ساعت، منتها یادتان باشد ساعات مورد نیاز هر درس را طوری تنظیم کنید که جمع ساعات، مساوی عددی باشد که باید در هفتهی آینده مطالعه نمایید. اگر دیدید جمع این ساعات بیشتر شد، از ساعات مطالعه بعضی دروس کم کنید و اگر کمتر از حد مورد نظر شد به ساعات مطالعه بعضی دروس بیفزایید. در پایان کار بار دیگر اعدادی را که برای هر درس نوشتهاید خوب بررسی کنید مهم این است کهتصمیمی بگیرید که آن را اجرا هم بکنید و تصمیم شما بر روی کاغذ نماند.
· مرحله پنجم: پیشنهاد میکنم که اعدادی را که به عنوان «برنامه متعادل» تنظیم کردهاید با رنگی مشخص به همراه اسم دروس روی یک برگهی کاغذ نوشته و بالای برگه بنویسید برنامهی متعادل و طی روزهای هفته بعد سعی کنید هر درس را در حدی که در برگهی متعادل نوشتهاید مطالعه نمایید.
· مرحله ششم: (نقد، بررسی و تصحیح)
در پایان هفتهی بعد، وقتی جمع ساعات مطالعهی هر درس را محاسبه کردید. این اعداد را با «برنامهی متعادل» مقایسه کنید و علت اختلافها را بررسی کنید. ببیند آیا کم خواندن یا زیادتر خواندن بعضی درسها موجه بوده است؟ هنگام تنظیم برنامهی متعادل به چه نکاتی توجه نکردهاید؟ آیا ارادهی لازم برای اجرای «برنامهی متعادل» را نداشتهاید؟ به هر صورت بار دیگر برنامهی متعادل را با همان روشی که در بالا شرح دادیم برای هفتهی بعد تنظیم نمایید. هر هفته یک «برنامهی متعادل» مخصوص به خود داشته باشید. البته ممکن است طی چند هفته متوالی «برنامهی متعادل» را خیلی تغییر ندهید و گاهی اوقات تغییرات مهمی در این برنامه ایجاد کنید. به هر صورت خوب است در ابتدای کار با مشاورین خود مشورت کنید و از راهنماییهای آنها بهره بگیرید. اما یادتان باشد، اصلیترین نقش را در این روش برنامهریزی خود شما دارید و بهترین مشاور، خود شما هستید. ابتدا باید خودتان در مورد کار خودتان خوب فکر کنید و سپس از نظراتتکمیلی دیگران استفاده کنید.
یک تذکر مهم: شما اگر دانش جو هستید و به دانشگاه میروید، اگر داوطلب کنکور هستید و منظم به کلاس میروید اراده کنید و درسی را که اساتید در هر روز میدهند در همان روز مطالعه کنید. یعنی بیشتر وقت مطالعهی خود (حدود ۸۰%) را صرف دروسی کنید که اساتید هر روز درس میدهند و آنها را در همان روز مطالعهکنید و وقت کمترین را (حدود ۲۰%) را صرف مطالعه و دورهی دروس روز بعد کنید. با همین تصمیم شما میتوانید بدون افزایش ساعات مطالعه راندمان کار خود را به دو برابر افزایش دهید.
به نقل از سایت موسسه ماهان