گفتگوی حقوقی

دفاع از وکلای مدافع

سایت حقوقی دادآور

دید جامعه نسبت به وکلا خوب نیست. درحال حاضر وکیل در اذهان عمومی فردی تلقی می‌شود که بیشتر حافظ منافع خود است تا موکلش. این در حالی است که افراد زمانی به وکیل مراجعه می‌کنند که واقعا به فردی نیاز دارند که بتواند با استفاده از قوانین آنها را یاری دهد. اما گاهی شاهدیم برخی از وکلا قبل از قبول وکالت با انواع وعده‌های خیالی سعی می‌کنند تا وکالت پرونده‌ای را به عهده بگیرند اما پس از عقد قرارداد یا در محاکم حاضر نمی‌شوند یا زیاد پیگیر دادگاه‌ها نیستند. نکته مهم این است که  بعضا افراد به دلیل عدم آگاهی به قوانین و آشنایی وکیل از قوانین به سمت وکیل می‌روند تا با کمک دانش قانونی وی بتوانند حق از دست رفته خود را بستانند. حال با توجه به تماس‌های مکرر مردم با «قانون» مبنی بر تخلفات گوناگون وکلا بر آن شدیم  تا سوالات‌مان را  مبنی بر اینکه چه نهادی بر تخلفات وکلا نظارت دارد وچگونه به این تخلفات رسیدگی خواهد شد و کانون وکلا چگونه می‌تواند شأن از دست رفته وکلا را بازگرداند، را با حسین محمد نبی حقوقدان و عضو هیات مدیره کانون وکلای مرکز در میان گذاشتیم که از نظرتان می‌گذرد.


به عنوان اولین سوال، مشاهده شده برخی از وکلا هنگام قبول پرونده قول‌هایی به موکل خود می‌دهند و اعلام می‌کنند صددرصد رای به نفع آنها صادر خواهد شد. به‌نظرشما این وعده وکلا خلاف قوانین نیست؟
بزرگ‌ترین مشکل در جامعه عدم شناخت و اطلاع مردم از حدود اختیارات وکلاست. ما معتقدیم وکیل حق ندارد به موکل خود بگوید من به نفع شما و به اصطلاح به شرط چاقو صددرصدکار را انجام می‌دهم . وکیل موظف است در حدود اختیارات خود به موکل قول دهد و موظف است اسناد، مدارک، شواهد و دلایل را به محکمه ارائه دهد و این قاضی است که در نهایت رای صادر می‌کند  در این میان وکلا می‌توانند در روشن شدن دلایل و اسناد یار قاضی بوده و قاضی را با ارائه این دلایل به واقعیت برسانند.
در صورت بروز تخلف از سوی وکلا چگونه با آنها برخورد می‌شود؟
ما با وکلای متخلفی که شأن وکالت و مقررات را رعایت نکنند برخورد خواهیم کرد. در دادسرای کانون وکلا متجاوز از ۶۰ دادیار و ۹ شبعه دادگاه  وجود دارد که به تخلفات  وکلا رسیدگی خواهد شد. وقتی وکیل پرونده‌ای را قبول می‌کند متعهد می‌شودکه موکل خود را یاری کند. حال در صورت عدم حضور در دادگاه و عدم پیگیری پرونده توسط وکیل، این گونه وکلا مورد تعقیب قرار می‌گیرند و در دادسرای کانون به تخلفات‌شان رسیدگی خواهد شد. البته باید یادآور شوم این دادسرا بسیار سخت‌گیر است زیرا وکلا به قوانین مسلط هستند وکیلی که به قوانین آشناست نباید خودش متخلف باشد.
در حال حاضر جامعه به دلایل مختلف اعتماد کافی به وکلا ندارد شما برای رفع این مشکل جه تدابیری اندیشیده‌اید؟
در این زمینه هیات مدیره کانون وکلای مرکز سعی کرده با جلسات و سخنرانی‌‌های متعدد در رسانه‌ها چهره وکیل که بی‌جهت بد جلوه داده شده است(مانند برخی از سریال‌ها)  را ترمیم کند. دربرخی از سریال‌ها چهره وکیل به‌خوبی به جامعه نمایش داده نشده است. ما در تلاشیم اقداماتی در جهت شفاف‌سازی و روشنگری جامعه انجام دهیم تا چهره وکلا در جامعه بهبود یابد و امیدواریم در این مسیر با توانی که دراعضای هیات مدیره کانون‌وکلای مرکز مشاهده می‌‌شود بتوانیم هم اعتماد جامعه را جلب کنیم و هم درجهت توسعه و بسط عدالت گام برداریم. همچنین ما درصدد هستیم که اگر قرار است سناریویی برای ساخت سریالی نوشته شود از حضورحقوقدانان استفاده شود تا وکلا بتوانند مشاوره‌های خوبی در این زمینه به دست‌اندرکاران ساخت سریال‌ها بدهند.
حال در مورد درآمد وکلا، در جامعه این‌طور تعبیر می‌شود که وکلای باتجربه درآمد بالایی دارند  این موضوع تا چه حد صحت دارد ؟
در حال حاضر اکثر وکلا به دلیل وضعیت اقتصادی و جامعه درآمد زیادی ندارند. وقتی حضور وکیل در تنظیم بسیاری از قراردادها جدی گرفته نمی‌شود و قراردادهای میلیاردی (حتی با کشورهای خارجی) بدون حضور حقوقدان تنظیم می‌شود نتیجه همان است که بسیاری از افراد متضرر می‌شوند. وقتی شرکتی هنگام  قراردادی میلیاردی با کشور خارجی  مطالب مندرج در قرارداد را  بایک وکیل درمیان نمی‌گذارد  ممکن است در نهایت به دلیل عدم آگاهی، خسارات زیادی متوجه فرد شود. تا وقتی که افراد جامعه در تمامی امور خود را توانمند می‌دانند پس ممکن است هزینه‌های زیادی را متقبل شوند.
در رسانه‌ها چندی پیش خبری منتشر شده مبنی براینکه یکی از وکلا درآمد میلیاردی داشته نظر شما در این مورد چیست ؟
البته ممکن است برخی از وکلا درآمدهای فراوانی داشته باشند اما در مورد وکیلی که عنوان شده بود وکیل ۳۲میلیاردی با بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم این فرد وکیل دادگستری نبوده و مربوط به مرکز مشاوران بود. البته  ممکن است برخی از وکلا که در زمینه خاصی تخصص دارند وکسی به لحاظ تجربه‌کاری بالا و توانمندی‌شان هم‌پای آنان نباشد و درآمد خوبی داشته باشند. ولی در مجموع اگر کل وکلا را درنظر بگیریم باید بگویم وکلا درآمد خیلی بالایی ندارند.
با توجه به اینکه در حال‌حاضر یکی از مشکلات وکلای جوان نبود کار است آیا هیات مدیره  کانون وکلای دادگستری مرکز اقدامی درجهت کاریابی برای وکلا انجام داده است؟
در هیات مدیره جدید کمیسیونی تحت عنوان کمیسیون کاریابی برای انجام این مهم تشکیل شده است. البته اقدامات دیگری نیز از قبیل مسائل رفاهی وکلا در کمیسیون رفاه مطرح شده است.درحال حاضر حدود ۲۴ کمیسون، مانند کمیسیون معاضدت قضایی تسخیری، ورزش و جوانان، کمیسیون ماده ۵۵ و کارآموزی که به امورکارآموزان جوان می‌پردازد. در مورد اشتغالزایی هم اقدامات خوبی انجام گرفته و به‌دنبال امر الزامی شدن وکالت هستیم. دراغلب کشورهای جهان همان‌طورکه پزشک خانواده وجود دارد وکیل خانواده هم وجود دارد. در کشورما نیز در این زمینه بخشنامه‌ای مبنی براینکه در محاکم بدون حضور وکیل به پرونده‌ها رسیدگی نشود صادر شده بود که این بخشنامه متاسفانه در دیوان عالی کشور رد شد. این درحالی است که اگر حضور وکیل در محاکم اجباری شود وکلای جوان ما  نیزدرآمد بیشتری کسب خواهند کرد.
شما خودتان زمانی قاضی بودید در این زمینه خاطره‌ای دارید؟
بنده خودم زمانی در امر قضاوت بودم از لایحه‌ زیبا و توانایی که یک وکیل در دفاع از موکل خود انجام می‌‌داد واقعا لذت می‌بردم و ممکن بود من قاضی نیز برخی از موارد از ذهنم دور بوده که وکیل در این زمینه می‌تواند روشنگر راه باشد.
هیات مدیره کانون وکلای مرکز چه اقداماتی در جهت حمایت از وکلای خانم‌ انجام داده‌است؟
ما معتقدیم اولا وکیل چه زن چه مرد باهم تفاوتی ندارند به همین جهت هردو وکیل پایه یک دادگستری محسوب می‌شوند وکیل خانم هم می‌تواند در تمامی موارد وکالت کند و حد ومرزی برای وکلای خانم و آقا وجود ندارد. شاید در حال حاضر وکلای خانم‌ بیشتر از وکلای آقا فعال باشند.
در پایان اقدامات شما در جهت رفع سوءتفاهمات وکلا و دستگاه قضا چه نتایجی داشته است؟
ما در محاکم درصدد رفع سوءتفاهمات هستیم و طی جلسات متعددی که با رئیس کل دادگستری استان و معاونان داشتیم توانستیم بحث بازدید بدنی وکلا چه خانم و آقا در دو مجتمع را منتفی کنیم. ما امیدواریم همیاری، همیاری و تعامل با سه قوه بتواند باعث توسعه عدالت درجامعه باشد و در این راستا اعتبار و شأن وکلا بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

 

به نقل از سایت روزنامه قانون

مدیریت

سایت حقوقی دادآور به ارگان یا نهاد دولتی وابستگی ندارد. این سایت به همت مؤسسه حقوقی حق ستان دادآور از سال 1390 شروع به فعالیت کرده است.  سایت حقوقی دادآور، رسالت بحث و بررسی در خصوص مسائل علمی رشته حقوق و نشر اخبار این رشته را به عهده دارد . 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا