پرسش و پاسخ ها

آیا می دانید که …(۵۰)

آیا می‌دانید قانونگذار در جرایم کیفری و اصولا در محکومیت‌های تعزیری و بازدارنده‏ امکان تعلیق مجازات را قرار داده است؟ در این نوشتار به بررسی شرایط و چگونگی اعمال این تعلیق می‌پردازیم.

 ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی می‌گوید: «در کلیه محکومیت‌های تعزیری و بازدارنده‏ حاکم‏ می‏‌تواند اجرای تمام‏ یا قسمتی‏ از مجازات را با رعایت شرایط زیر از دو تا پنج سال معلق‏ نماید یا قسمتی‏ از مجازات را با رعایت شرایط زیر از دو تا پنج سال معلق‏ نماید.
الف- محکوم علیه‏ سابقه محکومیت قطعی به مجازات‌های زیر نداشته باشد.
۱- محکومیت قطعی به حد.
۲- محکومیت قطعی به قطع یا نقص عضو.
۳- محکومیت قطعی به مجازات حبس به بیش از یک سال در جرایم عمدی.
۴- محکومیت قطعی به جزای نقدی به مبلغ بیش از دو میلیون ریال.

نظریات اداره کل امور حقوقی قوه قضاییه

– نظریه ۵۲۵۸/ ۷- ۲/ ۸/ ۱۳۶۷: تعلیق اجرای حکم از مصادیق تخفیف نیست و دادگاه نمی‏‌تواند به عنوان تخفیف اجرای حکم را معلّق نماید.
– نظریه ۱۹۰۷/ ۷- ۳۱/ ۳/ ۱۳۷۵: استفاده از تخفیف مقرر در ماده ۲۲ و همچنین تعلیق قسمتی از اجرای مجازات در یک جرم با لحاظ مقررات مواد ۲۲ و ۲۵ قانون مجازات اسلامی بلا اشکال است.
– نظریه ۴۲۲۸/ ۷- ۱۰/ ۷/ ۱۳۸۰: در مورد اتباع خارجه که به اتهام عبور غیر مجاز از مرز تحت تعقیب واقع و محکوم می‏‌شوند، تعلیق اجراء مجازات آنان بلااشکال است و تعلیق مانع طرد نیست بلکه با صدور حکم تعلیقی بلافاصله محکوم باید طرد شود و اگر در خلال مدت علیق مجددا بدون مجوز وارد کشور شود، حکم تعلیقی هم درباره‏‌اش اجرا خواهد شد.
– رجوع شود به اصلاحیه ۲۸/ ۵/ ۱۳۸۲ بند «د» ماده واحده قانون تعریف محکومیتهای مؤثر در قوانین جزایی مصوب ۲۶/ ۷/ ۱۳۶۶ مبنی بر افزایش میزان محکومیت به جزای نقدی از «دو میلیون ریال و بالاتر» به مبلغ «بیست میلیون ریال و یا بالاتر در جرایم عمدی».
به نقل از ایسنا

مدیریت

سایت حقوقی دادآور به ارگان یا نهاد دولتی وابستگی ندارد. این سایت به همت مؤسسه حقوقی حق ستان دادآور از سال 1390 شروع به فعالیت کرده است.  سایت حقوقی دادآور، رسالت بحث و بررسی در خصوص مسائل علمی رشته حقوق و نشر اخبار این رشته را به عهده دارد . 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا