نظرات مشورتی

آیا کسانی که نوارهای مبتذل ومستهجن را نگهداری یا حمل یا تماشا می کنند مجرم محسوب می‌شوند؟

سؤال:
منظوراز  دارندگان که در ماده۳ قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری  فعالیت غیرمجاز می‌نمایند عنوان شده چه می‌باشد آیا شامل کسانی که نوارهای  مبتذل ومستهجن را نگهداری یا حمل یا تماشا می کنند هم می‌شود یا خیر؟

نظریه اداره حقوقی
بر  اساس رأی وحدت رویه شماره ۶۴۵_ ۲۳/۹/۷۸ هیأت عمومی دیوان‌عالی‌کشور* نظر  به این که بر طبق ماده ۶۴۰ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ که به موجب ماده  729 همان قانون کلیه مقررات مغایر با آن ملغی شده نگهداری، طرح، نقاشی،  نوار سینما و ویدئو و به طور کلی هر چیزی که عفت و اخلاق عمومی را جریحه  دار نماید در صورتی که به منظور تجارت و توزیع باشد جرم محسوب می‌شود.  بنابراین صرف نگهداری وسایل مزبور در صورتی که تعداد آن معدّ برای امر  تجاری و توزیع نباشد از شمول ماده ۶۴۰ قانون مذکور خارج بوده و فاقد جنبه  جزائی است.

*- رأی شماره ۶۴۵-۲۳/۹/۱۳۷۸- «رأی وحدت رویه هیأت عمومی دیوان عالی کشور»

«  نظر به این که بر طبق ماده ۶۴۰ قانون م. ا (تعزیرات مصوب ۱۳۷۵ ) که به  موجب ماده ۷۲۹ همان قانون کلیه مقررات مغایر با آن ملغی شده , نگهداری, طرح  نقاشی , نوار سینما و ویدئو یا به طور کلی هر چیزی که عفت و اخلاق عمومی  را جریحه دار نماید در صورتی که به منظور تجارت و توزیع باشد جرم محسوب  می‌شود بنابراین صرف نگهداری وسایل مزبور در صورتی که تعداد آن معدّ برای  امر تجاری و توزیع نباشد، از شمول ماده ۶۴۰ قانون مذکور خارج بوده و فاقد  جنبه جزائی است .

بنا به  مراتب دادنامه صادره از شعبه چهارم دادگاه تجدید نظر استان مرکزی (اراک)  در حدی که با این نظر مطابقت دارد به نظر اکثریت اعضاء هیأت عمومی دیوان  عالی کشور تأیید می‌شود.

 

این  رأی به استناد ماده ۲۷۰ قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب (در  امور کیفری) برای دادگاهها و شعب دیوان عالی کشور لازم الاتباع است .

به نقل از سایت سازمان قضایی نیروهای مسلح

مدیریت

سایت حقوقی دادآور به ارگان یا نهاد دولتی وابستگی ندارد. این سایت به همت مؤسسه حقوقی حق ستان دادآور از سال 1390 شروع به فعالیت کرده است.  سایت حقوقی دادآور، رسالت بحث و بررسی در خصوص مسائل علمی رشته حقوق و نشر اخبار این رشته را به عهده دارد . 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا