مقالات حقوقی کاربردی

آشنایی با دادسرای جرایم پزشکی

 تخلفات جزایی و انتظامی پزشکان دو مفهوم متمایز بوده و از جهات عدیده ای با یکدیگر تفاوت دارند؛ خطای انتظامی نقض تکالیفی است که به موجب مقررات صنفی وضع شده است . 

پزشکان به موجب مقررات صنفی مکلف به رعایت مواردی هستند که عدم انجام
آن‌ها موجب مسئولیت انتظامی شده و انجام این اعمال به هیچ وجه منجر به تعقیب جزایی
نخواهد شد.
در حالی که جرم فعل یا ترک فعلی است که قانون گذار برای آن
مجازاتی در نظر گرفته باشد و از طرف شخص مسئول ارتکاب می‌یابد. رسیدگی به تخلفات
پزشکی توسط هیات‌های بدوی انتظامی مانع رسیدگی توسط محاکم قضایی نمی‌شود ، چرا که
ممکن است پزشک اقدام به عملی کند که واجد وصف مجرمانه باشد و چون چنین امری بالتبع
تخلف نیز محسوب می‌شود، محاکم دادگستری و هیات‌های بدوی انتظامی هر کدام می‌توانند
جداگانه به موضوع رسیدگی کنند. دادسرای ناحیه ۱۹ ویژه جرایم پزشکی است به
تخلفات و اعمال مجرمانه پزشکان رسیدگی می‌کند.
 شهروندان برای رسیدگی به مشکلات و پرونده‌های قضایی خود در رابطه قصور و تخلفات پزشکی در هر سطحی می‌توانند به دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم پزشکی مراجعه کنند.

شهر تهران با حدود ۱۰ میلیون جمعیت و ۲۲ منطقه شهرداری و بیش از ۴۰ کلانتری مستقر در مناطق مختلف شهر ۲۳ دادسرای عمومی و تخصصی را در خود جای داده است. بخشی از این تعداد دادسراهای شهر تهران به فعالیتی تخصصی مشغولند اما بخشی دیگر به صورت دادسرای‌های عمومی به فعالیت خود ادامه می‌دهند و در پرونده‌های مختلف قضایی مشکل شهروندان را برطرف می‌کنند. 
 
یکی از این دادسراهای تخصصی دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۱۹تهران ویژه رسیدگی به جرایم پزشکی است که شهروندان برای حل مشکلات مربوط به قصور پزشکان در هر سطحی می‌توانند به آن مراجعه کنند. با توجه به ضرورت‌های پیش آمده و دستورات موکد رئیس وقت قوه‌قضاییه مبنی بر رسیدگی دقیق به جرایم خاص و تخصصی بودن واحدهای قضایی، دادسرای ویژه امور پزشکی ایجاد شد.

این دادسرا علاوه بر جرایم پزشکی به جرایم مربوط به امور دارویی، مواد خوراکی، جرایم ثبت علایم تجاری، جرایم محیط زیست ناشی از نقض قوانین کار، جرایم ناشی از عدم رعایت استاندارد، جرایم ورزشی و شهرداری‌ها نیز رسیدگی می‌کند. صلاحیت پزشکان در امور پزشکی را وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان نظام پزشکی تعیین می‌کنند، اما به گفته سرپرست دادسرای
جرائم پزشکی جرائم و شکایات مربوط به جراحی‌های زیبایی از جمله بیشترین مراجعات
مردم به دادسرای پزشکی است. 
روند رسیدگی به پرونده‌های مطرح شده در این دادسرا اینگونه است که پس از طرح و ارجاع موضوع به کمیسیون‌های پزشکی، پرونده مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورتی که قصور کادر درمانی تشخیص داده شود، مراتب قصور به شعبه رسیدگی ‌کننده ارسال و به دنبال آن پزشک و تیم پزشکی برای ادای توضیحات احضار می‌شوند. در حال حاضر قوانین محکمی برای برخورد با جرایم پزشکی وجود دارد و بر اساس مواد ۶۰ ، ۳۱۹، ۳۲۰، ۶۱۶ و ۵۹ قانون مجازات اسلامی رسیدگی به امور تخلفات و جرائم
پزشکی با جدیت صورت می‌گیرد.
این دادسرا در خیابان شهید مطهری، بعد از قائم مقام فراهانی،  نبش کوچه گلریز،  پلاک ۲۸۴ واقع شده است و مراجعه کنندگان از کل حوزه شهرداری شهر تهران می‌توانند به آن مراجعه کنند.

همچنین تمامی کلانتری‌های تهران بزرگ و آگاهی مرکز ضابطان نظامی و انتظامی حوزه قضایی مربوط به دادسرای رسیدگی به جرائم پزشکی هستند. این دادسرا دارای ۹ بازپرس، ۸ دادیار،۱
دادیار اظهارنظر و ۴۲ نفر کارمند است که در ۹ شعبه بازپرسی و ۹ شعبه دادیاری مشغول
فعالیت تخصصی هستند.

به نقل از سایت باشگاه خبرنگاران

مدیریت

سایت حقوقی دادآور به ارگان یا نهاد دولتی وابستگی ندارد. این سایت به همت مؤسسه حقوقی حق ستان دادآور از سال 1390 شروع به فعالیت کرده است.  سایت حقوقی دادآور، رسالت بحث و بررسی در خصوص مسائل علمی رشته حقوق و نشر اخبار این رشته را به عهده دارد . 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا