ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

چرا محو خشونت علیه زنان مهم‌است؟

در . ارسال به گوناگون

1448459824602_1.jpgامروز 25 نوامبر «روز جهانی محو خشونت علیه زنان» است؛ روزی که سازمان ملل آن را به نام «روز نارنجی» نامگذاری کرده و از همه خواسته که از امروز (25 نوامبر یا 4 آذر) تا 16 روز آینده (10 دسامبر یا 20 آذر) کمپینی نارنجی راه بیندازند. البته جز این، سازمان ملل و بان‌کی مون دبیر کل این سازمان بیست و پنجم هر ماه را روز نارنجی می‌دانند و تلاش می‏‌کنند آگاهی‌بخشی درباره خشونت علیه زنان در صدر اخبار جهان باشد؛ اما حالا چرا اینقدر موضوع خشونت علیه زنان اهمیت دارد؟

خشونت علیه زنان مهم است، چون:

*35 درصد از زنان و دختران جهان یکی از اشکال خشونت، چون خشونت فیزیکی یا جنسی را در زندگی خود تجربه می‏‌کنند. در برخی کشورها سن این تجربه 7 تا 10 سال است.

*حدود 133 میلیون زن و دختر در جهان تجربه ناقص‌سازی جنسی دارند که در آفریقا و بخشی از خاورمیانه این تجربه‎ معمول‎تر است.

* بیش از 700 میلیون زن در قید حیات در کودکی ازدواج کرده‏‌اند. دخترانی که در زمان ازدواج کمتر از 18 سال سن دارند کمتر ممکن است تحصیلات خود را ادامه بدهند و احتمال اینکه مورد خشونت خانگی قرار بگیرند، بیشتر است.

*زنان به واسطه جنسیت خود مورد خشونت قرار می‌گیرند و در بسیاری از درگیری‌ها و جنگ‌ها تجاوز جنسی به مثابه یک تاکتیک جنگی استفاده می‌شود.

* هزینه‏‌ها و نتایج خشونت علیه زنان در نسل‌های بعدی هم می‏‎ماند.

مساله چیست؟

*بر اساس اظهارات سازمان ملل، از هر سه زن در دنیا، یک نفر مورد خشونت قرار می‎گیرد که می‏‌تواند خشونت جسمی یا جنسی باشد؛ موضوعی که می‎تواند قابل پیشگیری باشد، خشونت بیماری غیرقابل علاجی نیست که بی‎دلیل و نشانه باشد و واکسن و درمانی برای آن پیدا نشود، خشونت قابل پیشگیری است، اما درمان و پیشگیری آن باید جامع، چندجانبه و موازی با اقدامات درازمدت باشد که بتواند تاثیر خود را بر جامعه بگذارد. پیشگیری تم اصلی روز جهانی محو خشونت علیه زنان در سال 2015 است و امسال راه‎های پیشگیری از خشونت مورد بحث قرار خواهد.

اینفوگرافی از خشونت علیه زنان

بخشی از طراحی اینفوگرافیک سازمان ملل برای روز نارنجی

سازمان ملل در طرحی اینفوگرافیک تلاش کرده تا مفهوم خشونت علیه زنان را بازنمایی کند و توضیحاتی درباره آن ارائه دهد:

*در این اینفوگراف آورده شده که خشونت ممکن است در خیابان و یا خانه اتفاق بیفتد و می‎تواند فیزیکی، جنسی یا روانی باشد.

*خشونت ممکن است در خانه و از سوی نزدیکان اتفاق بیفتد، خشونت خانگی می‌تواند برای همه، از هر نژادی، هر مذهبی و با هر درآمد و هر سطح از تحصیلات رخ دهد.

* هر زن از سه زن در دنیا مورد خشونت جنسی یا فیزیکی از سوی شریک جنسی خود قرار گرفته‎اند، در سال 2012، یک زن از دو زن کشته شده در جهان از سوی همسر یا خانواده خود به قتل رسیده بودند. از هر 20 مرد، تنها یک مرد تحت چنین شرایطی به قتل رسیده بود.

خشونت جنسی چیست؟

خشونت جنسی هر نوع عمل جنسی یا هر تلاشی برای برقراری ارتباط جنسی بر خلاف میل شخص است. خشونت جنسی همچنین می‎تواند شامل تجاوز توسط یک غریبه یا در جریان جنگ یا برقراری ارتباط جنسی با کودکان باشد.

*در همه کشورها امکان اطلاع‌رسانی درباره تجاوزات جنسی وجود ندارد، حدود یک سوم دختران بزرگسال درباره اینکه مورد سوءاستفاده جنسی قرار گرفته‎اند، اطلاع‌رسانی می‎کنند.

* در اتحادیه اروپا، بین 44 تا 55 درصد زنان از 15 سالگی آزار و اذیت جنسی را تجربه کرده‎اند.

* 4.5 میلیون نفر در جهان قربانی بهره‌برداری جنسی اجباری هستند که 98 درصد آن‎ها را زنان تشکیل می‎دهند.

برنامه‌های سازمان ملل برای روز نارنجی:

* برای روز جهانی محو خشونت علیه زنان، سازمان ملل از همه دولت‌ها، اعضای سازمان ملل، سازمان‎ها و نهادهای مدنی و همه افراد خواسته تا با جمع‌شدن دور هم و راه‌انداختن کمپین و کارزار در جهت کاهش و حذف خشونت علیه زنان گام بردارند. همچنین سازمان ملل در اطلاعیه خود خواسته تا همه با بستن روبان‌ها و نمادهای نارنجی به مکان‌های مختلف، نارنجی‌کردن تابلوها و بیلبوردها، همچنین افزودن رنگ نارنجی به عکس‎های خود در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، جهان را نارنجی و توجه همه را به این موضوع مهم جلب کنند.

*شعار امسال سازمان ملل برای این روز «جهان را نارنجی کنیم؛ به خشونت علیه زنان و دختران پایان دهیم» است و برنامه‏‌های متنوعی برای این کمپین 16 روزه تدارک دیده شده است. از آنجا که امسال بیستمین سالگرد « اعلامیه و کارپایه عمل پکن» -یکی از پیش‌روترین برنامه‌های عمل در حوزه زنان- نیز هست، برنامه‌های «روز جهانی محو خشونت علیه زنان» جدی‎تر پی گرفته شده است.

*سازمان ملل امسال ضمن ارائه پیشنهاداتی برای شکل‌دادن کمپین‎ها و حرکت‏‌های مردمی در این زمینه، از مردم خواسته تا عکس‏‌های خود را از اینکه چگونه جهان را نارنجی می‏‌کنند در شبکه‎های اجتماعی و در توییتر و فیس‌بوک «روز جهانی محو خشونت علیه زنان» همخوان کنند.

*برخی اقدامات امسال سازمان ملل شامل برنامه‎هایی چون برگزاری کنسرت به نفع روز نارنجی در سالن کارنگی نیویورک، نورانی کردن امکانی چون کاخ صلح هلند، آبشار نیاگارا، ساختمان کمیسیون اروپا در بلژیک، سازه باستانی پترا در اردن، ساختمان ریاست‌جمهوری برزیل و غیره به رنگ نارنجی است.

تم‎های ماه:

همچنین ماه‏های سال با عناوین مختلف برای محو خشونت علیه زنان نامگذاری شده است:

نوامبر: «جهان را نارنجی کنیم، خشونت علیه زنان و دختران را پایان دهیم»

اکتبر: «از دسترسی زنان و دختران مورد خشونت قرار گرفته به خدمات مطمئن شویم»

سپتامبر: «اقدام بعدی برای تلاش در زمینه کاهش خشونت علیه زنان و دختران چیست؟»

اگوست: «برای نارنجی‌کردن جهان آماده شویم»

جولای: «آینده‌مان را نارنجی کنیم: جوانان را در پیشگیری و پایان‌دادن به خشونت علیه زنان و دختران درگیر کنیم»

جون: «پول برای ابتکارات و پایان دادن به خشونت علیه زنان و دختران کجاست؟»

می: «از تکنولوژی برای پایان دادن به خشونت علیه زنان و دختران استفاده کنیم»

آوریل: «به خشونت علیه زنان و دختران نه بگوییم»

مارچ: «به کمیپین UN (سازمان ملل) برای اقدام 16 روزه برای پایان دادن به خشونت علیه زنان و دختران بپیوندیم»

فوریه: «مرور 20 ساله «اعلامیه و کارپایه عمل پکن»: چقدر از پایان دادن به خشونت علیه زنان دوریم؟»

ارسال به شبکه های اجتماعی