ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

پلیس فتا در 56 شهرستان بالای200 هزار نفر راه اندازی می شود

در . ارسال به گوناگون

جانشین معاون هماهنگ کننده نیروی انتظامی گفت: تا پایان سال جاری پلیس فتا در 56 شهرستان بالای200 هزار نفر راه اندازی می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار محمدجواد زاده کمند روز سه شنبه در نشست منطقه آی همکاری های بین المللی مبارزه با جرایم سایبری اظهار داشت: فناوری اطلاعات و ارتباطات جامعه جهانی را به صورت بنیادین دستخوش تغییر و  تحول کرده است و در عرصه آن شیوه و سبک زندگی انسان ها و روابط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و سیاسی تحت تاثیر قرار گرفته است. با ظهور و بروز جرایم سایبر و گسترش ابعاد آن از یک سو و مشخص بودن نتایج مخرب آن از سوی دیگر توجه به سوی این گونه جرایم جلب شد و به مرور با ظهور مواردی چون حملات اینترنتی علی الخصوص حملات سایبری علیه زیرساخت های کشورها اهمیت جرایم سایبر بیش از پیش مشخص و به امنیت ملی کشورها گره خورد.

وی ادامه داد: دامنه جرایم سایبری محدود به مرزهای یک کشور نیست و بحران ناشی از این جرایم کشورهای مختلف را درگیر می کند، امروز جرایم سایبر تبدیل به یکی از معضل های جامعه جهانی شده و با زندگی روزمره مردم نیز گره خورده است ضمن اینکه گستره و میزان ارتکاب جرایم سایبری روز به روز در حال افزایش است به طوری که در  چند سال اخیر با ورود تکنولوژی به زندگی روزمره افراد و ماشینی شدن کارها و خدمات، جرایم سایبری شاهد رشد چند برابری است.

به گفته جانشین معاون هماهنگ کننده نیروی انتظامی  با توجه به فرامرزی بودن و استفاده از تکنولوژی در ارتکاب جرایم این نیاز احساس می شود  که برای مقابله با این جرایم باید با توجه به شیوه ارتکاب جرم توسط مجرمان که سازمان یافته و هماهنگ است باید نیروهای پلیس مسلح و مجهز به تکنولوژی روز باشند. همچنین نیروهای متخصص پلیس تمامی کشورها باید ارتباطات و همکاری خود را برای مقابله با این جرایم تقویت کنند.

وی ادامه داد: همکاری های بین المللی یک عنصر مهم و تعیین کننده در امر پیگیری و مقابله با جرایم سایبری است. به همین دلیل سازمان های  بین  المللی مرتبط با جرایم از جمله اینترپل و دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل باید بیشتر از گذشته به ایفای نقش بپردازند.

زاده کمند با اعلام اینکه برای مقابله و پیگیری جرایم سایبر باید از سامان های متمرکز اطلاعات جرایم سایبری استفاده کرد، تاکید کرد: اگر تبادل اطلاعات در خصوص جرایم سایبری انجام نشود مبارزه کامل با این جرایم  امکان پذیر نیست. باید تمامی کشورها  با محوریت سازمان های بین المللی سامانه های متمرکز اطلاعات جرایم سایبری را به منظور تبادل اطلاعات، پاسخگویی به استعلامات و انجام عملیات های مشترک و تبادل تجربیات راه اندازی کنند.

وی با انتقاد از این که جامعه جهانی در همکاری های بین المللی تا کنون خیلی موفق نبوده است، افزود: این موضوع به دلایلی از جمله نبود ظرفیت های لازم، نبود ابزار قانونی بین المللی، ضعف دانش نیروهای پلیس یا واحدهای پلیس تخصصی فضای سایبر در برخی کشورها با مشکل مواجه است. همچنین برای پیگیری جرایم سایبری باید ظرفیت سازی لازم در سطح بین المللی و پلیس سایبری کشورها انجام شود و سازمان های بین المللی نیز در تجهیز کشورها به دانش و ابزارهای لازم کمک کنند.

جانشین معاون هماهنگ کننده نیروی انتظامی  یکی دیگر از موانع  اصلی در امر همکاری های بین المللی برای مقابله با جرایم سایبری را نبود ابزار  قانونی بین المللی دانست و افزود: با توجه به رشد روزافزون جرایم سایبری در دنیا و فراملی بودن این جرایم نیاز به همکاری فراگیر بین المللی داریم و در این زمینه نیاز به یک معاهده قانونی بین المللی همه جانبه ضروری است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پیدایش جرایم سایبر در کشور تاکید کرد: با پیدایش جرایم سایبر در ایران پلیس از سال 80 تا 88 در پلیس جنایی خود یک دپارتمان با نام دپارتمان مبارزه با جرایم رایانه ای تشکیل داد که به جرایم رایانه ای و مرتبط با فضای سایبر رسیدگی می کرد. با توجه به رشد و توسعه فضای سایبر و به تبع آن رشد و افزایش قارچ گونه جرایم سایبر در این حوزه ها  نیاز به داشتن یک پلیس مخصوص، هوشمند، چابک و تخصصی برای مبارزه با جرایم سایبر در کنار سایر پلیس های تخصصی بسیار احساس می شد.

زاده کمند افزود: در اواخر سال 87 قانون مبارزه با جرایم رایانه ای در ایران تصویب و ابلاغ شد و نیروی انتظامی بر اساس تصویب این قانون و ضرورت با رعایت استانداردهای داخلی و بین المللی از سال 88 اقدام به تشکیل و تاسیس پلیس سایبری کرد. معتقدیم داشتن یک پلیس سایبری قوی و هوشمند نیازمند صرف هزینه های زیاد و سرمایه گذاری است به همین دلیل امروز پلیس فتا در چهار حوزه نیروی انسانی متخصص، تجهیزات تخصصی، آموزش های تخصصی و توسعه و تقویت همکاری های بین المللی سرمایه گذاری کرده است.

وی با اشاره به اهداف کلان پلیس فتا افزود: صیانت از هویت ملی و دینی و ارزش های انسانی جامعه در فضای مجازی، حفظ حریم خصوصی و آزادی های مشروع در تبادل اطلاعات و صیانت از اموال، منافع و اسرار شهروندان و اقتدار پلیس در فضای مجازی جوز اهداف کلان این پلیس است.  خوشبختانه پلیس فتا در عمر کوتاه خود توانسته است پیشرفت های قابل توجهی در داخل و خارج کشور داشته باشد.

جانشین معاون هماهنگ کننده نیروی انتظامی  با اعلام اینکه 74 درصد جرایم سایبری کشور کشف می شود،  گفت: اقدامات پلیس در حوزه تامین امنیت تجارت الکترونیک، حفظ حریم خصوصی، آموزش و پرورش الکترونیک موجب رضایت شهروندان شده است و از طرفی دیگر این اقدامات در بین پلیس های سایبری جهان اقدام کم سابقه ای بوده است.

وی با اشاره به دلایل موفقیت پلیس فتا افزود: بهره مندی از نیروی انسانی متخصص، بهر مندی از آزمایشگاه های تخصصی ویژه، توسعه این پلیس در سراسر کشور از مهمترین دلایل موفقیت این پلیس است.

زاده کمند بیا بیان اینکه 80 درصد از نیروی انسانی پلیس را افراد متخصص حوزه سایبری و مهندس کامپیوتر تشکیل می دهند اظهار داشت: اکنون آزمایشگاه های سایبر فارنزیک و تجهیزات تخصصی برای پیگیری جرایم سایبر استفاده می شود و 8 آزمایشگاه از جمله آزمایشگاه های نرم افزار، سخت افزار، مالتی مدیا، شبکه و تلفن همراه تجهیز شده اند.

وی از تجهیز پلیس 10 استان به آزمایشگاههای سایبر خبر داد و تصریح کرد: توسعه پلیس فتا در سراسر کشور در حال اجرا است و تا کنون 10استان به آزمایشگاه فارنزیک مجهز شده اند در حالی که پلیس فتا تا پایان سال در 56 شهرستان بالای 200 هزار نفر راه اندازی می شود.

ارسال به شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط