ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

فرمانده نیروی انتظامی: حتی برای 5 هزار تومان رشوه هم فرد رشوه‌‌گیرنده را از نیروی انتظامی اخراج می‌کنیم

در . ارسال به گوناگون

به گزارش خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس، سردار اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی در اولین نشست خبری سال 92 در خصوص آمار نیروی انتظامی در سال 91 و ایام نوروز گفت: سال 91 یکی از امن‌ترین سال‌های تاریخ کشور حداقل در سال‌های تأسیس سازمان نیروی انتظامی است.

سردار احمدی‌مقدم گفت: در سال 91 در جرایم ناامن مانند قتل ده درصد کاهش داشتیم و 87 درصد کشف وقوع قتل را در سال 91 داشتیم که با مقایسه این آمار با آمار سال 81 و نسبت به رشد جمعیت شاهد کاهش وقوع جرم قتل در کشور بوده‌ایم که این آمار در نوروز امسال هم شاهد کاهش 20 درصدی قتل بوده است.

وی افزود: مهمترین عامل قتل در کشور ما نزاع است و 62 درصد از قتل‌ها بدون انگیزه قبلی انجام می‌شود و در حدود 32 درصد از قتل‌ها به واسطه رابطه فامیلی و با دلایل ناموسی انجام می‌شود که اکثراً در مناطق جنوب کشور و به دلیل اختلافات فرهنگی و قومی انجام می‌گیرد.

فرمانده ناجا گفت: در کشور ما ناامنی رو به کاهش است و سطح فرهنگ مردم رو به ارتقاست و امیدواریم روند کاهش جرایم ناامن در کشور همچنان ادامه داشته باشد که در سال 81 میانگین قتل به 3.3 نفر در ازای هر 100 هزار جمعیت بوده و در سال 91 به 2.5 نفر در ازای 100 هزار نفر جمعیت موجود است.

وی در ادامه گفت: در خصوص جرایمی مانند آدم‌ربایی در سال 91 تا 321 فقره صد در صد کشف این جرم را داشتیم که نسبت به سال 1384 که این جرم در اوج خود بوده است 80 درصد کشف داشته‌ایم.

احمدی‌مقدم در ادامه گفت: نزاع و شرارت در سال 91 نسبت به سال 90 شش درصد کاهش داشته و در ایام 22 روزه طرح نوروزی شرارت 23 درصد، آدم‌ربایی 52 درصد با 7 فقره، قتل 20 درصد، تجاوز به عنف 28 درصد کاهش داشته‌ایم.

وی در ادامه گفت: جرایم جنایی و خشن در کل سال و نسبت به کل جرایم صورت گرفته میزان خیلی پایین در حد یک الی دو درصد از جرایم است و عمده جرایم مربوط به جرایم خرد است که عمدتاً جرایم خرد مربوط به مواد مخدر می‌باشد و با همکاری‌های لازم که در سال 91  توسط سازمان ستاد مبارزه با مواد مخدر و همچنین پلیس مبارزه با مواد مخدر انجام شده است امیدواریم با کنترل بیشتر مواد مخدر و امکان درمان معتادان توجه بیشتری نسبت به مواد مخدر و برخورد با معتادین انجام گیرد.

سردار احمدی‌مقدم در ادامه گفت: در سال گذشته در حوزه راهنمایی و رانندگی توفیقات خوبی کسب شده است که از 28 هزار کشته در سال 81، در حدود 18 هزار 873 کشته در سال 91 رسیدیم که با افزایش 4 برابری خودروها از سال 81 تا 91 و کاهش شاخص کشته‌ها از 33 کشته در ازای 10 هزار نفر به 7.3 نفر در ازای 10 هزار نفر شاهد کاهش خیلی خوبی در خصوص آمار تلفات تصادفات رانندگی بودیم.

وی افزود: در سال گذشته در کل به ازای شماره‌گذاری خودروهای جدید و همچنین اسکات خودروهای فرسوده 720 هزار خودرو به ناوگان حمل‌ونقل کشور افزوده شده است و در نوروز 91 طبق آمارهای صحنه تصادف 5 درصد کاهش تلفات و طبق آمار اعلام شده توسط پزشکی قانونی با کاهش 108 کشته‌ای در ایام نوروز در کل شاهد کاهش 9 درصدی تلفات حوادث رانندگی در نوروز 92 که تصادف رانندگی در این ایام 6 درصد افزایش و مجروحین 12.5 درصد افزایش داشته که این نشان‌دهنده کاهش شدت تصادفات و بهبود وضع امداد و نجات است.

وی افزود: مهمترین علت تصادفات مربوط به واژگونی خودروها 37 درصد از تصادفات با عواملی همچون خستگی و خواب آلودگی، عدم کنترل خودرو و امنیت خودروها بوده است که اقدامات جاده‌ای نیز در این مورد حادثه بی‌تأثیر نبوده است.

فرمانده ناجا در خصوص مواد مخدر گفت: 452 تن انواع مواد مخدر در نیروی انتظامی و در مجموع 500 تن مواد مخدر در کل کشور در سال 91 کشف شد و عواملی مانند افزایش مواد مخدر در افغانستان، افزایش نرخ دلار و ریسک انتقال مواد مخدر از مرزهای ایران باعث شده که مواد مخدر نسبت به دو سال گذشته در ایران گرانتر شود برای مثال تریاک از کیلویی 700 هزار تومان به کیلویی 3 میلیون و 600 هزار تومان، هروئین به 14 میلیون تومان و مواد مخدر شیشه به کیلویی 10 میلیون تومان رسیده است.

وی در خصوص اقدامات فرماندهی مرزبانی گفت: علی‌رغم ضعف اقدامات مرزی که در فعالیت‌های مرزبانی قدری تأخیر انداخته بود موفق به انسداد 200 کیلومتر از مرزهای کشور در این ایام شدیم که 200 کیلومتر دیگر از منطقه سراوان که مهمترین نقطه برای قاچاق مواد مخدر و قاچاق انسان است به زودی مسدود خواهد شد.

مرزبانی در سال گذشته 84 کیلومتر جاده دیگر، 40 کیلومتر کانال، 39 کیلومتر خاردار و 79 ساختمان در قالب پاسگاه مرزی راه‌اندازی می‌شود و با افزایش 160 درصدی مسائل دریابانی و 310 دستگاه رادار و  دوربین دید در شب و 100 تن از مواد مخدر با 37 درصد افزایش کشف در مرزبانی رخ داده است.

وی در ادامه گفت: کشف قاچاق سوخت در 2 ماهه آخر سال و همچنین کشف سلاح و مشروبات الکلی 40 درصد و 29 درصد کاهش داشته است.

سردار احمدی مقدم گفت: افزایش امنیت در حوزه کارگری 38 درصد نسبت به سال 90 شاهد کاهش اجتماعات و اغتشاشات اعتصاب کارگری بوده که هیچ اقدام تروریستی در سال 91 گزارش نشده است.

وی در خصوص سفرهای ایرانیان به خارج از کشور گفت: سفرهای ایرانیان به خارج از کشور 5 درصد کاهش داشته و سفر اتباع خارجه به داخل کشور در سال 91، 27 درصد افزایش داشته است.

وی گفت: پلیس فتای نیروی انتظامی در سال 91 از 6 هزار و 500 فقره جرم صورت گرفته در فضای مجازی، 4 هزار فقره جرم را کشف کرده که وقوع 78 درصد جرایم اینترنتی آمار خوبی در خصوص فعالیت این پلیس است.

وی افزود: در چهارشنبه سوری گذشته 37 درصد مصدومان کاهش پیدا کرده است که نشان‌دهنده ارتقای سطح فرهنگی خانواده‌ها در این خصوص است.

وی تاکید کرد که با ارزیابی صورت گرفته در سال 91 توسط معاونت اجتماعی اولویت مردم در زمینه امنیت اجتماعی مربوط به مواردی همچون توزیع مواد مخدر با 60.5 درصد، رسیدگی به تصادفات رانندگی 55.9 درصد، برخورد با بدپوششی و آرایش مربوط به آقایان و خانم‌ها 54.6 درصد، برخورد با آلودگی‌های صوتی 54.3 درصد، سرقت مسلحانه 24 درصد و قتل عمد 22 درصد نشان‌دهنده پایین آمدن جرایم خشن در اولویت‌های امنیت اجتماعی است.

وی افزود: مطالبات مردم از نیروی انتظامی در خصوص خرید و فروش مواد مخدر با 56 درصد، برخورد با سرقت 31 درصد، بدحجابی 28.5 درصد، تصادفات 18 درصد، سرقت مسلحانه و تجاوز به عنف 18 درصد، نزاع و درگیری 16 درصد است که باز نشان‌دهنده پایین آمدن جرایم خشن در احساس امنیت مردم است.

احمدی‌مقدم افزود: از نظر امنیتی احساس امنیت در مردم شرق و غرب پایتخت و استان البرز بیشتر گسترده شده که به دلیل حجم مهاجرت بالا و افزوده شدن شهرهای جدید در این مناطق است که در سال 92 نیروی انتظامی طرح‌های ویژه‌ای را برای احداث امنیت مردم در این مناطق برگزار خواهد شد.

وی در خصوص رضایت مردم از عملکرد ناجا افزود: 17 هزار تماس مؤثر با سامانه 197 نیروی انتظامی برقرار شده که 49.6 درصد از این تماس‌ها در سال گذشته مربوط به تقدیر و تشکر مردم از عملکرد کارکنان نیروی انتظامی است. 2.8 شکایت ثبت شده و در ایام نوروز 6 هزار نفر از طرح‌های ویژه نوروزی به این سامانه اعلام رضایت کرده است.

وی در ادامه گفت: مهمترین تخلفات ثبت‌ شده ناجا مربوط به برخورد نامناسب، وقوع ناامنی، سخت‌گیری غیرضروری و ترافیک سنگین و عدم پاسخگویی واحدهای انتظامی بوده است.

سردار احمدی‌مقدم گفت: در خصوص تخلفات ناجا در سال گذشته 668 نفر به دلایلی همچون ضرب و جرح، رشوه‌گیری، توهین، تهدید و سوءاستفاده از موقعیت شغلی در سال 91 از نیروی انتظامی عدم همکاری شده است که جرایم کارکنان ناجا نسبت به سال‌های گذشته 60 درصد کاهش داشته است ما حتی برای 5 هزار تومان رشوه هم با افراد متخطی برخورد می‌کنیم و حتما فرد رشوه‌ گیرنده را از نیروی انتظامی اخراج خواهد شد.

وی در خصوص تشویق عدم رشوه‌ گیرنده گفت: مبالغ رشوه در پرونده ضبط می‌شود و مأموری که از رشوه گرفتن ممانعت کرده در این خصوص تشویق خواهد شد و این مسئله در نیروی انتظامی در حال ریشه‌کن شدن است.

ارسال به شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط