پرینت

تشریح قانون حمايت از حقوق مصرف كنندگان از زبان یک حقوقدان

در . ارسال به گفتگوی حقوقی

سایت حقوقی دادآور
به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، تمامی افراد بشر به عنوان مصرف‌کننده،
دارای مجموعه حقوقی هستند که عرضه‌کنندگان کالاها و خدمات بایستی آن را رعایت کنند،
امروزه در بسیاری از کشورها، قوانین مشخص و واضحی برای ادای این حق وجود دارد
و خداوند هم در قرآن کریم، فروشندگان را به رعایت عدالت و دقت در وزن کردن اجناس و پرهیز از کم فروشی امر می‌کند و سوره مطففین نیز در مذمت و توبیخ کم فروشان نازل شده است.

"سيدعلي شاه‌صاحبي"حقوقدان و وكيل دادگستري طی گفتگو با  باشگاه خبرنگاران به بررسي حقوق مصرف‌کننده پرداخته، که متن آن به شرح زير است.
** باشگاه خبرنگاران: قانون حمايت از حقوق مصرف كنندگان نسبت به سایر قوانين مشابه چه محاسنی دارد ؟

**
شاه‌صاحبی: از جمله محاسن این قانون پيش بيني انجمن‌هاي حمايت از حقوق مصرف
كنندگان جهت ساماندهي مشاركت مردمي در اجرای سياستها و برنامه   هاي حمايت از حقوق
مصرف    كنندگان، پيش بيني تخلفاتي از جمله عدم ارائه ضمانت نامه، عدم ارائه
خدمات پس از فروش، داشتن نمايندگي رسمي و تباني و تحميل شرايط از سوي
عرضه    كنندگان كالا و خدمات كه این موارد در ساير قوانين پيش بيني نشده است،
پيش بيني جريمه جبران خسارت وارد كننده به مصرف كننده ناشي از مصرف كالاهاي معيوب و
تخلفات مندرج در اين قانون كه در ساير قوانين لحاظ نشده و جمع آوري كالاهاي عرضه شده به منظور تعمير و اصلاح و رفع عيب
كالاهاي فروخته شده يا خدمات عرضه شده .



** باشگاه
خبرنگاران: هدف از پیش بینی این انجمن هاي
حمايت از حقوق مصرف كنندگان چیست ؟

**
شاه‌صاحبی:هدف از پیش بینی و تاسیس این انجمن‌ها تدوين خط مشي‌هاي مربوط به
حمايت از مصرف‌كننده، تهيه پيش‌نويس قوانين و مقررات ذيربط، تحقيق پيرامون كالاهاي
مصرفي ناسالم، نظارت برتشكل‌هاي دولتي و خصوصي مربوط به مصرف‌كنندگان، ارائه رهنمود
به مصرف‌كنندگان در مورد كالاها و خدمات و آموزش آنها و بطور کلی ساماندهي مشاركت
مردمي در اجرای سياست‌ها و برنامههاي حمايت از حقوق مصرفكنندگان است.




** باشگاه
خبرنگاران: بر اساس قانون حمايت از حقوق
مصرف كنندگان، چگونه به تخلفات صنفي افراد رسیدگی می‌شود ؟

**
شاه‌صاحبی:رسيدگي به تخلفات صنفي افراد توسط سازمان تعزيرات حكومتي و براساس
مجازات‌هاي مقرر در قانون نظام صنفي و ساير قوانين انجام خواهد گرفت.




** باشگاه
خبرنگاران: انجمن حمايت از حقوق
مصرف‌كنندگان چه وظایفی را بر عهده دارد ؟

**
شاه‌صاحبی:دريافت، ارجاع، پيگيري دعاوي و شکايات مصرف‌کنندگان به مراجع
ذيربط، مشاوره و ارايه راهنمايي‌هاي لازم به مصرف‌کنندگان، آموزش مصرف‌کنندگان از طريق رسانه‌هاي گروهي، انتشار نشريه و ...،
جلوگيري از تباني و ايجاد مراکز انحصاري که منجر به افزايش قيمت و يا تضييع حقوق
مصرف‌کنندگان می‌شود، انتقال و پیگیری موارد مرتبط با حقوق
مصرف‌کنندگان به انجمن استانی و ملی و سازمان‌های دولتی ذیربط، انتشار اطلاعات مورد
نیاز مصرف کنندگان برای تهیه کالا و خدمات مورد نیا،
انتشار اطلاعات کالا و خدمات مضر برای مصرف کنندگان، سایر وظایفی که طبق قانون
حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و آئین نامه اجرایی قانون مزبور به انجمن محول شده
است.



** باشگاه
خبرنگاران: مصرف‌كنندگان داراي چه حقوق
هستند ؟

** شاه‌صاحبی:
كليه عرضه‌كنندگان كالا و خدمات منفردا و متضامنا از حيث صحت، كميت، كيفيت و
سلامت كالا و خدمات عرضه شده مطابق با ضوابط و شرايط مندرج در قوانين و يا مندرجات
قرارداد مربوطه يا عرف مي‌بايست در مورد هر یک از اشخاص كه كالا يا خدمتي را
خريداري مي‌كنند در معاملات رعايت کنند.



** باشگاه
خبرنگاران: نحوه رسيدگي به شكايات و حمايت
از حقوق مصرف كنندگان به چه طريقي است؟

**
شاه‌صاحبی:دريافت شكايات جهت رسيدگي به تخلفات به سه طريق امكانپذير
است:

الف) انجمن‌هاي حمايت از حقوق مصرف كنندگان:
انجمنهاي حمايت از حقوق مصرفكنندگان مي‌توانند شكايات واصله از افراد حقيقي و حقوقي را بررسي نموده و در صورت عدم توافق طرفين يا جهت رسيدگي قانوني به سازمان تعزيرات حكومتي ارجاع کنند.

ب) سازمان بازرگاني استان‌ها : وزارت بازرگاني مكلف
است از طريق بازرسان سازمانهاي ذي‏ربط خود فعاليت اشخاص موضوع اين قانون را مورد
نظارت و بازرسي قرار داده و در صورت مشاهده و کشف تخلف ، مراتب را به سازمان
تعزيرات حكومتي گزارش کند.

ج) اتحاديه هاي صنفي : اتحاديههاي صنفي موظفند
شكايات اشخاص را از تخلفات واحدهاي صنفي مشمول قانون نظام صنفي بررسي نموده و نسبت
به حل و فصل آن اقدام نمايند. يا براي رسيدگي به سازمان تعزيرات حكومتي ارسال
کنند.