ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

نظر پزشكي قانوني، رمزگشاي ماجراي اعدام بجنورد

در . ارسال به گفتگوی حقوقی

«اگر كارشناس پزشكي قانوني تاييد كند كه پس از اجراي حكم فرد اعدامي از او سلب حيات شده و او پس از مرگ كامل به دلايل ديگري دوباره زنده شده است ديگر اجراي مجدد حكم منتفي است.» اين را «محمدعلي اسفناني»، سخنگوي كميسيون قضايي و حقوقي مجلس كه سال‌ها در دادگستري استان اصفهان به فعاليت مشغول بوده مي‌گويد.

تحليل شمادرباره محكوم به اعدامي كه زنده شد، چيست. آيا اين فرد كه حالا يك بار مجازات شده بايد بار ديگر مجازات شود؟

ماجرايي كه هفدهم مهرماه در زندان بجنورد اتفاق افتاد و در پي آن فرد محكوم به اعدام پس از اجراي حكمش دوباره زنده شد را بايد به دقت مورد بررسي قرار داد. در اين پرونده با توجه به اينكه حكم صادره از سوي قاضي براي اين فرد اعدام يعني سلب حيات بوده است پس بايد از اين فرد سلب حيات شود يعني مجازات سالب حيات بايد حتما منتهي به فوت محكوم شود. پس اگر پس از اجراي حكم اين فرد ،پزشكي قانوني تاييد كند كه از او سلب حيات شده است و مرگش مورد تاييد قرار گيرد ديگر امكان اعدام وجود ندارد مگر اينكه ثابت شود در جريان اجراي حكم اعدام اين فرد، اتفاقي افتاده كه در واقع سلب حيات صورت نگرفته است اما تصور شده كه از محكوم سلب حيات شده است در اين مورد طبيعتا بايد دوباره حكم اجرا شود چون در واقع حكم در دفعه اول به اجرا درنيامده است.

موردي كه مطرح كرديد در واقع به اين معناست كه همه‌چيز به نظر پزشكي قانوني بستگي دارد. يعني ممكن است زنده شدن محكوم پس از اعدام به نوعي قصور در تشخيص مرگ اين فرد از سوي كارشناسان حاضر در صحنه باشد يا اينكه يك مورد نادر و چيزي شبيه به معجزه اتفاق افتاده باشد.

بله. در اين مورد حكم كلي اين است كه اگر مجازات سالب حيات منتهي به سلب حيات شده باشد و بعد از اعدام اين فرد زنده شده باشد اجراي مجدد مجازات منتفي است كه اين را بايد كارشناس پزشكي قانوني تاييد كند. در غير اين صورت اگر ثابت شود كه اجراي حكم دچار نقصي بوده كه در نهايت به سلب حيات محكوم منجر نشده خب طبيعي است كه حكم بايد مجددا اجرا شود.

آيا قاچاق مواد مخدر از نوع شيشه جزو جرايم قابل گذشت است؟

خير .

با توجه به اينكه چهار ماه از زمان اجرا شدن قانون جديد مجازات اسلامي در كشور مي‌گذرد آيا قانونگذار راهكاري براي چنين موارد نادري در قانون در نظر گرفته است؟

خير در قانون جديد مجازات اسلامي ماده يا تبصره خاصي در اين زمينه پيش‌بيني نشده است.

طي سال‌هاي اخير شيشه، منشا وقوع بزرگ‌ترين جرايم جنايي در كشور بوده با توجه به اينكه اين فرد به جرم قاچاق شيشه دستگير، محاكمه و سپس اعدام شده بود آيا براي اين افراد امكان بازگشت و راه توبه‌يي وجود دارد؟ با توجه به اينكه هدف از اجراي حكم اصلاح مجرم است آيا زنده شدن محكوم پس از اعدام مي‌تواند اين هدف را تحقق بخشد؟

قاچاق شيشه از جمله جرايمي است كه قابل گذشت نيستند چون اين يك جرم عمومي است و از مصاديق جرايم شامل توبه نيست. تنها جرمي با توبه قابل بخشش و گذشت است كه صرفا حق‌اللهي باشد اما قاچاق مواد مخدر جرم صرفا حق‌اللهي نيست و در واقع يك نوع جرم تعزيري و حكومتي است بنابراين امكان گذشت و بخشش وجود ندارد.

به نقل از سایت روزنامه اعتماد

 

ارسال به شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط