ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

موجر در صورت اجاره مال‌الاجاره به دیگری توسط مستاجر می‌تواند قرارداد را فسخ کند

در . ارسال به گفتگوی حقوقی

سایت حقوقی دادآور

هادی حسینی وکیل دادگستری در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی و انتظامی خبرگزاری فارس گفت: هر موجودیتی دارای دو جنبه است یکی جنبه ذاتی آن چیز و دیگری جنبه منافع آن چیز؛ جنبه ذات و مالکیت مال در حیطه مالک باقی می‌ماند و منافع آن چیز به مستأجر منتقل می‌شود یعنی در حقیقت مستأجر در هنگام اجاره اتومبیل، منزل یا حتی حیوان مالک منافع مال و اجاره است.

وی تصریح کرد:

بر اساس قانون مالکیت منافع گاهی مالکیت مطلق است یعنی علی‌الاطلاق مالک منافع مورد اجاره برای مدت یک سال یا یک ماه مستأجر است و می‌تواند این منافع را خودش بالمباشره استفاده کند یا آن را به فرد دیگر واگذار کند.

 

حسینی افزود: حال اگر مالک بر عقد اجاره مستأجر را از اجاره دادن منافع مال به غیر منع نکرده باشد و علی‌الاطلاق گفته باشد این منزل به مدت یک سال در اختیار شما باشد و ایشان منافع این مال را به کس دیگری اجاره دهد چون مالک منافع بوده است تنبیه نمی‌شود و نمی‌توانند بگویند انتقال منافع مال غیر داده است یا منافع مال غیر را به دیگری منتقل کرده است.

این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: اما اگر مالک در عقد قرارداد شرط کرده باشد که در مدت اجاره فقط خود فرد از آن استفاده کند اگر منافع مال اجاره به غیر منتقل شود فرد از شرایط ضمنی عقد تخلف کرده است اما وصف کیفری متوجه مستأجر نیست چرا که در مدت زمان اجاره مالک منافع بوده است.‌

وی گفت: اگر مالک مستأجر را از انتقال منافع به غیر منع کرده باشد و مستأجر آن را به دیگری اجاره داده باشد موجر حق فسخ قرارداد را دارد چرا که مستأجر مال را به فردی اجاره داده است در حالی که باید خود بالمباشره از آن استفاده می‌کرد بنابراین موجر می‌تواند ملک را پس بگیرد.

این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: حال اگر فردی منافع ملکی را اجاره نکرده باشد و منافع ملکی را به دیگری منتقل کند در اینجا انتقال منافع مال غیر صورت گرفته است و وصف کیفری دارد چرا که به مال دیگری تخطی شده است.

حسینی تأکید کرد: چنانچه مستأجر پس از انقضای قرارداد منافع ملک را به فرد دیگری منتقل کند این موضوع وصف کیفری پیدا می‌کند چرا که مالکیت منافع با مستأجر نیست و منافع مال غیر را به دیگری منتقل کرده است.

وی افزود: وصف کیفری در قوانین بدین مفهوم است که فردی به علت مسئولیتی که بر عهده وی است مجازات شود. حال در رابطه با اجاره ملک زمانی که فردی ملک را اجاره می‌کند در مدت اجاره مالک منافع ملک می‌شود نه خود ملک.

ارسال به شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط