ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

دفاع از وكلاي مدافع

در . ارسال به گفتگوی حقوقی

سایت حقوقی دادآور

ديد جامعه نسبت به وكلا خوب نيست. درحال حاضر وكيل در اذهان عمومي فردي تلقي مي‌شود كه بيشتر حافظ منافع خود است تا موكلش. اين در حالي است كه افراد زماني به وكيل مراجعه مي‌كنند كه واقعا به فردي نياز دارند كه بتواند با استفاده از قوانين آنها را ياري دهد. اما گاهي شاهديم برخي از وكلا قبل از قبول وكالت با انواع وعده‌هاي خيالي سعي مي‌كنند تا وكالت پرونده‌اي را به عهده بگيرند اما پس از عقد قرارداد يا در محاكم حاضر نمي‌شوند يا زياد پيگير دادگاه‌ها نيستند. نكته مهم اين است كه  بعضا افراد به دليل عدم آگاهي به قوانين و آشنايي وكيل از قوانين به سمت وكيل مي‌روند تا با كمك دانش قانوني وي بتوانند حق از دست رفته خود را بستانند. حال با توجه به تماس‌هاي مكرر مردم با «قانون» مبني بر تخلفات گوناگون وكلا بر آن شديم  تا سوالات‌مان را  مبني بر اينكه چه نهادي بر تخلفات وكلا نظارت دارد وچگونه به اين تخلفات رسيدگي خواهد شد و كانون وكلا چگونه مي‌تواند شأن از دست رفته وكلا را بازگرداند، را با حسين محمد نبي حقوقدان و عضو هيات مديره كانون وكلاي مركز در ميان گذاشتيم كه از نظرتان مي‌گذرد.


به عنوان اولين سوال، مشاهده شده برخي از وكلا هنگام قبول پرونده قول‌هايي به موكل خود مي‌دهند و اعلام مي‌كنند صددرصد راي به نفع آنها صادر خواهد شد. به‌نظرشما اين وعده وكلا خلاف قوانين نيست؟
بزرگ‌ترين مشكل در جامعه عدم شناخت و اطلاع مردم از حدود اختيارات وكلاست. ما معتقديم وكيل حق ندارد به موكل خود بگويد من به نفع شما و به اصطلاح به شرط چاقو صددرصدكار را انجام مي‌دهم . وكيل موظف است در حدود اختيارات خود به موكل قول دهد و موظف است اسناد، مدارك، شواهد و دلايل را به محكمه ارائه دهد و اين قاضي است كه در نهايت راي صادر مي‌كند  در اين ميان وكلا مي‌توانند در روشن شدن دلايل و اسناد يار قاضي بوده و قاضي را با ارائه اين دلايل به واقعيت برسانند.
در صورت بروز تخلف از سوي وكلا چگونه با آنها برخورد مي‌شود؟
ما با وكلاي متخلفي كه شأن وكالت و مقررات را رعايت نكنند برخورد خواهيم كرد. در دادسراي كانون وكلا متجاوز از 60 داديار و 9 شبعه دادگاه  وجود دارد كه به تخلفات  وكلا رسيدگي خواهد شد. وقتي وكيل پرونده‌اي را قبول مي‌كند متعهد مي‌شودكه موكل خود را ياري كند. حال در صورت عدم حضور در دادگاه و عدم پيگيري پرونده توسط وكيل، اين گونه وكلا مورد تعقيب قرار مي‌گيرند و در دادسراي كانون به تخلفات‌شان رسيدگي خواهد شد. البته بايد يادآور شوم اين دادسرا بسيار سخت‌گير است زيرا وكلا به قوانين مسلط هستند وكيلي كه به قوانين آشناست نبايد خودش متخلف باشد.
در حال حاضر جامعه به دلايل مختلف اعتماد كافي به وكلا ندارد شما براي رفع اين مشكل جه تدابيري انديشيده‌ايد؟
در اين زمينه هيات مديره كانون وكلاي مركز سعي كرده با جلسات و سخنراني‌‌هاي متعدد در رسانه‌ها چهره وكيل كه بي‌جهت بد جلوه داده شده است(مانند برخي از سريال‌ها)  را ترميم كند. دربرخي از سريال‌ها چهره وكيل به‌خوبي به جامعه نمايش داده نشده است. ما در تلاشيم اقداماتي در جهت شفاف‌سازي و روشنگري جامعه انجام دهيم تا چهره وكلا در جامعه بهبود يابد و اميدواريم در اين مسير با تواني كه دراعضاي هيات مديره كانون‌وكلاي مركز مشاهده مي‌‌شود بتوانيم هم اعتماد جامعه را جلب كنيم و هم درجهت توسعه و بسط عدالت گام برداريم. همچنين ما درصدد هستيم كه اگر قرار است سناريويي براي ساخت سريالي نوشته شود از حضورحقوقدانان استفاده شود تا وكلا بتوانند مشاوره‌هاي خوبي در اين زمينه به دست‌اندركاران ساخت سريال‌ها بدهند.
حال در مورد درآمد وكلا، در جامعه اين‌طور تعبير مي‌شود كه وكلاي باتجربه درآمد بالايي دارند  اين موضوع تا چه حد صحت دارد ؟
در حال حاضر اكثر وكلا به دليل وضعيت اقتصادي و جامعه درآمد زيادي ندارند. وقتي حضور وكيل در تنظيم بسياري از قراردادها جدي گرفته نمي‌شود و قراردادهاي ميلياردي (حتي با كشورهاي خارجي) بدون حضور حقوقدان تنظيم مي‌شود نتيجه همان است كه بسياري از افراد متضرر مي‌شوند. وقتي شركتي هنگام  قراردادي ميلياردي با كشور خارجي  مطالب مندرج در قرارداد را  بايك وكيل درميان نمي‌گذارد  ممكن است در نهايت به دليل عدم آگاهي، خسارات زيادي متوجه فرد شود. تا وقتي كه افراد جامعه در تمامي امور خود را توانمند مي‌دانند پس ممكن است هزينه‌هاي زيادي را متقبل شوند.
در رسانه‌ها چندي پيش خبري منتشر شده مبني براينكه يكي از وكلا درآمد ميلياردي داشته نظر شما در اين مورد چيست ؟
البته ممكن است برخي از وكلا درآمدهاي فراواني داشته باشند اما در مورد وكيلي كه عنوان شده بود وكيل 32ميلياردي با بررسي‌هاي انجام شده متوجه شديم اين فرد وكيل دادگستري نبوده و مربوط به مركز مشاوران بود. البته  ممكن است برخي از وكلا كه در زمينه خاصي تخصص دارند وكسي به لحاظ تجربه‌كاري بالا و توانمندي‌شان هم‌پاي آنان نباشد و درآمد خوبي داشته باشند. ولي در مجموع اگر كل وكلا را درنظر بگيريم بايد بگويم وكلا درآمد خيلي بالايي ندارند.
با توجه به اينكه در حال‌حاضر يكي از مشكلات وكلاي جوان نبود كار است آيا هيات مديره  كانون وكلاي دادگستري مركز اقدامي درجهت كاريابي براي وكلا انجام داده است؟
در هيات مديره جديد كميسيوني تحت عنوان كميسيون كاريابي براي انجام اين مهم تشكيل شده است. البته اقدامات ديگري نيز از قبيل مسائل رفاهي وكلا در كميسيون رفاه مطرح شده است.درحال حاضر حدود 24 كميسون، مانند كميسيون معاضدت قضايي تسخيري، ورزش و جوانان، كميسيون ماده 55 و كارآموزي كه به اموركارآموزان جوان مي‌پردازد. در مورد اشتغالزايي هم اقدامات خوبي انجام گرفته و به‌دنبال امر الزامي شدن وكالت هستيم. دراغلب كشورهاي جهان همان‌طوركه پزشك خانواده وجود دارد وكيل خانواده هم وجود دارد. در كشورما نيز در اين زمينه بخشنامه‌اي مبني براينكه در محاكم بدون حضور وكيل به پرونده‌ها رسيدگي نشود صادر شده بود كه اين بخشنامه متاسفانه در ديوان عالي كشور رد شد. اين درحالي است كه اگر حضور وكيل در محاكم اجباري شود وكلاي جوان ما  نيزدرآمد بيشتري كسب خواهند كرد.
شما خودتان زماني قاضي بوديد در اين زمينه خاطره‌اي داريد؟
بنده خودم زماني در امر قضاوت بودم از لايحه‌ زيبا و توانايي كه يك وكيل در دفاع از موكل خود انجام مي‌‌داد واقعا لذت مي‌بردم و ممكن بود من قاضي نيز برخي از موارد از ذهنم دور بوده كه وكيل در اين زمينه مي‌تواند روشنگر راه باشد.
هيات مديره كانون وكلاي مركز چه اقداماتي در جهت حمايت از وكلاي خانم‌ انجام داده‌است؟
ما معتقديم اولا وكيل چه زن چه مرد باهم تفاوتي ندارند به همين جهت هردو وكيل پايه يك دادگستري محسوب مي‌شوند وكيل خانم هم مي‌تواند در تمامي موارد وكالت كند و حد ومرزي براي وكلاي خانم و آقا وجود ندارد. شايد در حال حاضر وكلاي خانم‌ بيشتر از وكلاي آقا فعال باشند.
در پايان اقدامات شما در جهت رفع سوءتفاهمات وكلا و دستگاه قضا چه نتايجي داشته است؟
ما در محاكم درصدد رفع سوءتفاهمات هستيم و طي جلسات متعددي كه با رئيس كل دادگستري استان و معاونان داشتيم توانستيم بحث بازديد بدني وكلا چه خانم و آقا در دو مجتمع را منتفي كنيم. ما اميدواريم همياري، همياري و تعامل با سه قوه بتواند باعث توسعه عدالت درجامعه باشد و در اين راستا اعتبار و شأن وكلا بيش از گذشته مورد توجه قرار گيرد.

 

به نقل از سایت روزنامه قانون

ارسال به شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط