ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

کتاب «مطالعه تطبيقی جايگاه ریيس جمهور در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ايران» منتشر می شود

در . ارسال به اخبار کتاب

«مطالعه تطبيقی جايگاه ریيس جمهور در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ايران» عنوان اثری از ولی رستمی است که به سفارش محققان معاونت حقوقی ریاست جمهوری به زودی از سوی انتشارات خرسندی منتشر می‌شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دکتر ولی رستمی، دانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران این کتاب را با همکاری دکتر بیژن عباسی، دانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، دکتر مسلم آقایی طوق، استادیار دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری، حسن لطفی و احمد رنجبر تدوین کرده است.  

این نوشتار که با نظارت فاطمه بداغی، باقر انصاری و محسن قاسمی تنظیم شده از  آثار مجموعه‌ای است که به سفارش معاونت حقوقی ریاست جمهوری(معاونت تحقیقات، آموزش و حقوق شهروندی) از سوی انتشارات خرسندی منتشر می‌شود.

مضامین این کتاب در سه بخش با عنوان‌های صلاحيت‌هاي ریيس جمهوري به ‏عنوان ریيس کشور، وظايف و صلاحيت‏هاي ریيس جمهوري به ‏عنوان ریيس دولت و ساير اختيارات ریيس جمهوري در حقوق اساسي تطبيقي تدوین شده‌اند.  

مخاطبان با مطالعه کتاب با مباحثی مانند نصب و عزل وزيران، تعيين سرپرست براي وزارتخانه‌هاي بدون وزير، امضاي قوانين، انعقاد و امضاي پيمان‌هاي بين‏المللي، مسووليت اجراي قانون اساسي، پيشنهاد بازنگري، نصب دادرس قانون اساسي، تعيين و هدايت سياست عمومي كشور، مديريت و نظارت بر تشكيلات اداري كشور، پيشنهاد حل اختلاف ميان دستگاه‏هاي اجرايي توسط ریيس جمهوري، تهيه و تصویب بودجه، نصب و عزل ریيس دولت يا نخست وزير، اختيارات نسبت به قوه قضاييه، نصب مقامات لشکري و اختيارات ریيس كشور در مواقع اضطراري و استثنايي آشنا می‌شوند.
 
همچنان‌که در بخشی از این کتاب آمده است: «ریيس جمهور در اغلب نظام‌هاي سياسي برترين مقام سياسي است و معمولا رياست كشور را بر عهده دارد. رياست كشور عنوان خاصي است كه به برترين مقام سياسي اطلاق مي‌شود و بار معنايي خاصي دارد. ریيس كشور نماد وحدت ملي است و ضامن استمرار نظام سياسي كشور محسوب مي‏شود. به اين مقام برخي وظايف واگذار مي‌شود كه نمايانگر بي‌طرفي چنين مقامي در مقابل قواي سه‌گانه و نقش هدايت‌گرانه وي در نظام سياسي است.» 

انتشارات خرسندی نخستین چاپ کتاب «مطالعه تطبيقی جايگاه ریيس جمهور در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ايران» را با شمارگان هزار نسخه در 229 صفحه در مسیر نشر دارد و به زودی راهی بازار کتاب‌های تخصصی می‌کند.

ارسال به شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط