ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

تشریح چالش های حقوقی و کیفری جامعه پزشکی در یک همایش ملی

در . ارسال به اخبار همایش ها و کارگاه های علمی

می شود.

 

سایت حقوقی دادآور

دکتر کامران آقاخانی عصر روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار حقوقی قضائی ایرنا، اظهارکرد: اولین همایش ملی چالش های حقوقی و کیفری جامعه پزشکی با محوریت کارشناسی در کمیسیون های پزشکی و با حضور اعضای جامعه پزشکی، تعدادی از اعضای کمیسیون های سازمان های پزشکی قانونی و نظام پزشکی، حقوقدان ها و وکلا پنجشنبه 21 آبان برگزار می شود. به گفته وی، این همایش ملی از سوی انجمن پزشکان قانونی ایران، گروه آموزشی پزشکی قانونی دانشگاه علوم پزشکی ایران و با همکاری مرکز آموزشی- پژوهشی صارم در بیمارستان فوق تخصصی صارم برپا خواهد شد.
** دشواری برای جامعه پزشکی با اعمال مجازات زندان در صورت قصور پزشکی دبیرعلمی نخستین همایش ملی چالش های حقوقی و کیفری جامعه پزشکی افزود: با تغییر در پاره ای از مواد قانون مجازات اسلامی در سال 1392 خورشیدی شرایط قضایی به نحوی تغییر کرد که  در صورت قصور پزشکی منجر به فوت، برای پزشک مجازات زندان درنظر گرفته شد. وی گفت: این امر شرایط دشواری برای جامعه پزشکی پدید آورد که قصد داریم در این همایش به موارد حقوقی و کیفری این مساله در کنار توجه به شرایط جامعه پزشکی بپردازیم. ** صدور آرای متفاوت از کمیسیون های نظام پزشکی و پزشکی قانونی آقاخانی تصریح کرد: با توجه به اینکه در صدور نظر کارشناسی از سوی کمیسیون های سازمان نظام پزشکی و پزشکی قانونی، متاسفانه شاهد صدور آرای متفاوتی هستیم، این امر موجب بروز مشکلاتی در سیر رسیدگی به پرونده های شکایات پزشکی می شود. به گفته وی، سیرتحول قوانین، مقررات، آیین نامه ها، دستورالعمل ها و رویه های قضایی در شکایت های پزشکی  و کارشناسی در کمیسیون های پزشکی به عنوان یکی از محورهای این همایش یک روزه تعیین شده است.
** طلب وثیقه مالی از پزشک توسط دادگاه
رئیس انجمن پزشکی قانونی ایران،یکی از معضلات پزشکان را در ارتباط با بیمه مسئولیت حرفه ای آنان دانست وگفت: با وجود دارا بودن بیمه نامه مسئولیت پزشکی در صورت فوت بیمار، دادگاه از پزشکان وثیقه های مالی طلب می کند. آقاخانی خاطرنشان کرد: مفاهیم و مصادیق مسئولیت مدنی، کیفری و انتظامی در خطاهای پزشکی و نقش بیمه مسئولیت حرفه ای در این میان از محورهای این همایش است. **نقش مهم پزشکان پزشکی قانونی در صدور رای دادگاه
دبیرعلمی همایش ملی چالش های حقوقی و کیفری جامعه پزشکی تصریح کرد: هر چند قضات جرایم پزشکی همگی به قوانین حقوقی اشراف کامل دارند، اما به دلیل ناآشنایی با علم پزشکی در صدور رای نهایی توسط دادگاه به نظریه کارشناسی توجه می شود که این امر نقش بسیار مهم و حساس جلسات کارشناسی در شکایات پزشکی را می رساند. آقاخانی ادامه داد: به همین منظور دراولین همایش ملی چالش های حقوقی و کیفری جامعه پزشکی، پیشنهاد راهکارهای قانونی و اجرایی به مراجع ذیصلاح به منظورکاهش چالش ها، امنیت شغلی- حرفه پزشکی و نظام سلامت با هدف جلوگیری از تشتت آرای کمیسیون های پزشکی ارایه خواهد شد. رئیس انجمن پزشکان قانونی ایران، شرح وظایف سازمان های رسیدگی کننده به تخلفات صنفی و حرفه ای را به عنوان دیگرمحور این همایش برشمرد و گفت: یکی از درخواست های اساسی جامعه پزشکی، تخصصی تر و علمی تر شدن کمیسیون های پزشکی رسیدگی کننده به جرایم پزشکی است که در این همایش به ابعاد و زوایای آن پرداخته می شود.
** پایین بودن هزینه های کارشناسی و تاثیر آن بر کیفیت خدمات
آقاخانی، از دیگر معضلات موجود در این حوزه را پایین بودن هزینه های کارشناسی جرایم پزشکی در دو سازمان نظام پزشکی و پزشکی قانونی عنوان کرد و گفت: این امر در کاهش کیفیت ارایه این خدمات موثر است. وی ادامه داد: از دیگر سو، ناچیز بودن هزینه طرح دعوی در مراجع قضایی و انتظامی، افزایش شکایت از پزشکان را به همراه داشته است. در حالی که  درصورت محرز نشدن قصور پزشک، طرح شکایت متقابل از سوی پزشک فرجامی ندارد که در این همایش به ذکر این مشکل  نیز پرداخته خواهد شد.

ارسال به شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط