ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

گزارشی از همایش «آسیب شناسی هتک حرمت وکلا در مراجع قضایی»

در . ارسال به اخبار همایش ها و کارگاه های علمی

سایت حقوقی دادآور

در همایش «آسیب شناسی هتک حرمت وکلا در مراجع قضایی» مطرح شد؛

وکلا گزارش کنند، کانون برخورد می کند

یکی از دغدغه های همیشگی وکلا، گلایه آنها از برخورد نامناسب برخی قضات و کارکنان دادگستری با آنهاست. موضوعی که همواره مطرح شده اما ظاهرا چندان نتیجه بخش نبوده است. این بار اما کمیسیون حمایت کانون وکلای دادگستری مرکز دست به کار شد و با برگزاری همایشی با عنوان «آسیب شناسی هتک حرمت وکلا در مراجع قضایی» به بررسی علل و راهکارهای مقابله با این معضل پرداخت.

محمدنبی: کانون اجازه نمی دهد به وکلا توهین شود

در این همایش که روز سه شنبه 94/5/13 برگزار شد، نایب رییس کانون وکلای مرکز به عنوان اولین سخنرانبا اشاره به مصونیت قانونی وکلا گفت: در لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری به موجب ماده 20 هر کس نسبت به وکيل دادگستري در حين انجام وظيفه وکالتي يا به سبب آن توهين نمايد به حبس تأديبي از پانزده روز الي سه ماه‌ محکوم خواهد گرديد. دکتر حسین محمدنبی افزود: به موجب ماده 17 این قانون نیز هيچ وکيلي را نمي‌توان از شغل وکالت معلق يا ممنوع نمود مگر به موجب حکم قطعي دادگاه انتظامي.

نایب رییس کانون مرکز در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه منشور اخلاقی را برای بررسی مجدد به بخش مربوط ارایه کردیم، گفت: در این خصوص، قوانین وکالت اروپا، امریکا و ... باید مورد توجه همه وکلا قرار گیرد.وی با اشاره به اینکه در جلسه با دادستان کل کشور و معاون اول قوه قضاییه موضوع هتک حرمت وکلا را مطرح کردیم، گفت: قاضی حق ندارد به وکیل توهین کند؛ این دو هم سنگ و هم شان هستند. جز آنچه قانون و حقوق می گوید، نباید موضوع دیگری مطرح شود و اگر چنین شود، عدالت قضایی برقرار نمی شود.

وی با اشاره به قوانین حقوق کامن لا و حقوق نوشته اظهار کرد: در اواخر قرن 14 و اوایل قرن 15 در فرانسه به موجب قانون، هیچ وکیلی در ارتباط با کارهای کیفری در لوایحی که به دادگاه می داد، در صورتی که در بیانات او توهین بود، قابل تعقیب نبود اما بعدها قانون اصلاح شد و وکیل خارج از ادب حق بیان مطالب را نیافت.

محمدنبی با اشاره به اینکه گاه وکلا در محاکم مطالب خلافی بیان می کنند، گفت: با چنین وضعیتی نمی توان از رییس دادگاه انتظار چندانی داشت. وی افزود: امیدوارم برای رعایت مصونیت وکلا که به خاطر شغل آنهاست بتوانیم ابتدا خود ما در حفظ آن کوشا باشیم.  نایب رییس کانون گفت: کانون اجازه نمی دهد به وکلا توهین شود محمد نبی همچنین در بخش دیگری از سخنانش گفت: در حقوق انگلیس در مورد شان وکلا و هم سطح بودن با قضات مقرر شده که اگر کسی توهینی کند یا افترا بزند، قابل تعقیب است.

با توجه به مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام قضات و وکلا هم شان هم هستند لذا هتک حرمت وکلا توسط هر ارگانی از مصادیق بارز تخلف و عدم رعایت موازین قانونی محسوب می شود و برای اعتلای عدالت در جامعه همکاری و همراهی و حفظ شان قضات و وکلا باید مد نظر هر دو ارگان و اعضای محترم آنان باشد .

تاکید کشاورز بر ایجادالگوی رفتاری خاصی و اجرای آن توسط کانون های وکلا

رییس اتحادیه سراسری کانون های وکلای ایران نیز در در این همایش گفت: باید اذعان کنیم اخلاق عمومی در سال های اخیر در همه اقشار و صنف ها تنزل پیدا کرده که این موضوع ملموس و غیرقابل انکار است.وی افزود: هم قضات و هم کارکنان دفتری مشمول این مشکل عمومی هستند که محتاج برخورد عمومی است و باید حرکتی برای ارتقای اخلاق عمومی انجام شود.

بهمن کشاورز خاطرنشان کرد: برخوردهای نامناسبی که با وکلا می شود یک بخش آن مربوط به همین اخلاق عمومی و ویژگی های خاص خلقی است که برخی از آنها ممکن است با هرکسی اینچنین برخورد کنند.

کشاورز با بیان اینکه ما توان تغییر اخلاق عمومی را نداریم و این کار نهادهای عمومی و حاکمیتی است، گفت: آنچه در توانماست ایجادالگوی رفتاری خاصی و اجرای آن، صرف نظر از رفتار طرف مقابل است.

رییس اتحادیه سراسری کانون های وکلای ایران با اشاره به اینکه شنیده می شود برخی از وکلا به نحوی رفتار می کنند، سخن می گویند و لباس می پوشند که شایسته نیست، گفت: کانون ها باید این موضوع را مرتفع کنند. وی افزود: وکلا باید چنان رفتار کنند و چنان رفتارشان بی نقص باشد که کسی جرات نکند در مقابل آنها حرکت نامناسبی انجام دهد. اما اگر بازهم رفتار نادرستی انجام دادند باید اعلام کنند زیرا بی فایده نیست و با پیگیری، نتیجه بخش خواهد بود.

این وکیل دادگستری گفت: در این سال ها اگر قضات رفتارهای نامناسب با وکلا داشتند، زمانی که درخواست اخذ پروانه وکالت می کردند، به آنها گفته می شددر دوران قضاوت چه رفتارهایی با وکلا داشته اند و این خود عامل بازدارنده است.

کشاورز در پایان تاکید کرد که حتی یک مورد هتک حرمت را نیز نباید با اغماض برخورد کرد هرچند دیرهنگام به نتیجه برسد.

کمیسیون حمایت وکلا برای صیانت از قانون است

در ادامه محمدرضا سماواتی پور، دبیر کمیسیون حمایت کانون وکلای مرکز با اشاره به اینکه مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام وکیل را هم شان قاضی قرار داده است، گفت: کانون برای صیانت از این مصوبه، کمیسیون حمایت از وکلا را تشکیل داده است. وی افزود: اگر موارد هتک حرمت وکلا به کمیسیون حمایت ارجاع شود یا اینکه کمیسیون به هر نحوی از این موارد مطلع شود، رسیدگی می کند. سماواتی پور خاطرنشان کرد: اگر گزارش ها بیشتر شود، امکان برخورد راحت تر خواهد بود. وی همچنین اظهار کرد که در همایش های بعدی موضوعات مرتبط دیگر با هتک حرمت وکلا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وکلا با لبخند و صورت شاداب وارد دادگاه شوند

در ادامه اصغر کیهان نیا، وکیل بازنشسته و روانشناس در خصوص فنون مذاکره، اصولی را بیان کرد. وی گفت: وکلا باید با لبخند و صورت شاداب وارد دادگاه شوند. پوشیدن لباس مناسب،احترام به کارمندان،حوصله،تواضع، صداقت، ادب، خودداری از پیش داوری نسبت به قضات، پرهیز از پرحرفی، با وقار رفتار کردن و با دقت به حرف قاضی گوش فرادادن از دیگر اصولی بود که وی برای نحوه رفتار وکلا و حفظ حرمت آنها پیشنهاد کرد.

فشار کاری قضات و رفتار نامناسب برخی وکلا عامل پرخاش است

 ادریسیان، قاضی سابق دادگستری دیگر سخنران مراسم با بیان اینکه قضات و وکلا در قانون هم شان هستند، گفت: در دادگاه انتظامی قضات سعی بر این است که به مراجعات رسیدگی شود و در سال های اخیر بین 50 تا 60 مورد تعلیق قاضی داشته ایم. وی افزود: رییس قوه قضاییه نیز تاکید کرده اند که قاضی نباید به خود اجازه برخورد اهانت آمیز و خارج از شان بدهد. ادریسیان اظهار کرد: سخنگوی قوه قضاییه نیز اخیرا از 14 مورد سلب صلاحیت قضات خبر داده است.

این قاضی سابق دادگستری حجم و فشار کاری بالای قضات را یکی از دلایل پرخاش دانست و دلیل دیگر را برخورد و رفتار نادرست و به دور از شان برخی وکلا ارزیابی کرد و گفت: باید قضات و وکلا در کنار هم بنشینند و با برگزاری جلسات متعدد با محوریت دانشگاه، این مشکلانت را مرتفع کنند.

تهیه و تنظیم: احمدرضا اسعدی نژاد

به نقل از سایت کانون وکلای دادگستری مرکز

ارسال به شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط