ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

ابطال بخشی از آیین‌نامه مدارس استعدادهای درخشان

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

دیوان عدالت اداری بخشی از آیین‌نامه مدارس استعدادهای درخشان را باطل کرد.

به گزارش ایسنا،  در گردش‌کار این پرونده آمده است که شخصی ابطال ماده ۹ و بند ۱ ماده ۱۰ از فصل سوم آیین‌نامه مدارس استعدادهای درخشان ابلاغی طی نامه شماره ۱۲۹/۱۴۰ ـ ۱۰/۲/۱۴۰۱ وزارت آموزش و پرورش را درخواست و اعلام کرده است که:

 

"مطابق مقرره‌های مذکور از آیین‌نامه مورد شکایت حداقل معدل جهت ورود به پایه دهم مدارس استعدادهای درخشان بدون شرکت در آزمون ورودی، ۱۸ تعیین شده است. حال با توجه به اینکه تعمیم این آیین‌نامه به سال قبل یعنی مهر ماه سال ۱۴۰۰ تا خرداد ۱۴۰۱ (۱۴۰۰ ـ ۱۴۰۱) مشمول قاعده کلی عطف به ماسبق نشدن قوانین و آیین‌نامه‌ها می‌شود و مغایر با بخشنامه کلی و اصلی وزارت آموزش و پرورش مصوب جلسه ۶۸۸ ـ ۱۳۸۲/۴/۳ و شماره ابلاغ ۱۲۰/۱۹۴۳ ـ ۱۴/۵/۱۳۸۲ مبنی بر اینکه: «شرایط ورودی برای کلیه مدارس مطابق بند (الف) ماده ۱ داشتن معدل حداقل ۱۴ می‌باشد» است و همچنین مغایر ماده ۹ قانون آیین دادرسی مدنی و قاعده عطف به ماسبق نشدن قوانین موضوع ماده ۴ قانون مدنی است. لذا به منظور رعایت عدالت و کرامت انسانی درخواست ابطال موادی از آیین‌نامه مذکور را دارم. دادنامه شماره ۳۸۰ ـ ۲۷/۴/۱۳۹۶ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری نیز مؤید این امر است."

 

متن مقرره‌های مورد شکایت به شرح زیر است:

 

آیین‌نامه مدارس استعدادهای درخشان:

 

فصل ۳: پذیرش و انتقال دانش‌آموز

 

"..........

 

ماده۹ـ دانش‌آموزان پایه نهم مدارس استعدادهای درخشان که معدل کل خرداد ماه پایه هشتم و نوبت اول پایه نهم آنان حداقل ۱۸ باشد بدون نیاز به شرکت در آزمون ورودی پایه دهم، مجاز به ادامه تحصیل در دبیرستان‌های دوره دوم استعدادهای درخشان خواهند بود. پذیرش قطعی این قبیل دانش‌آموزان منوط به احراز شرایط ماده ۱۶ این آیین‌نامه می‌باشد.

 

ماده۱۰ـ پذیرش دانش‌آمـوز در دبیـرستان‌های دوره دوم استعـدادهای درخشان (صرفاً برای ورود به پایه دهم) برای تکمیل ظرفیت این مدارس، به میزان ۸/۰ درصد جمعیت دانش‌آموزان پایه نهم شهرستان/منطقه/ناحیه محل استقرار مدرسه (و سایر شهرستان‌ها و مناطق تحت پوشش آن)، از طریق برگزاری آزمون ورودی متمرکز کشوری از بین دو گروه دانش‌آموزان زیر انجام می‌شود:

 

 ۱ـ دانش‌آموزان پایه نهم مدارس استعدادهای درخشان که معدل کل خرداد ماه پایه هشتم یا نوبت اول پایه نهم آنان کمتر از ۱۸ باشد.

 

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ۱۴۰۲/۸/۲ با حضور رئیس و معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران شعب دیوان تشکیل شده و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است:

 

نظر به اینکه ترتیب اثر دادن به معدل، فرع بر پذیرش دانش‌آموزان پایه نهم مدارس استعدادهای درخشان در پایه دهم بدون برگزاری آزمون بوده و اساساً معدل متقاضیان زمانی ملاک پذیرش قرار می‎گیرد که برگزاری آزمون مربوطه منتفی باشد و این در حالی است که اصل عدم برگزاری آزمون و متعاقباً امکان ثبت‌نام و ادامه تحصیل دانش‌آموزان پایه نهم مدارس استعدادهای درخشان بدون شرکت در آزمون ورودی دوره متوسطه دوم (ورود به پایه دهم) به موجب رأی شماره ۵۴ مورخ ۵/ ۲/ ۱۴۰۲ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری و با استدلال مقرر در رأی مذکور ابطال شده است، بنابراین ماده ۹ و بند ۱ ماده ۱۰ ذیل فصل سوم با عنوان «پذیرش و انتقال دانش‌آموز» از آیین‌نامه مدارس استعدادهای درخشان مصوب جلسه مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۲۳ هیأت امنای سازمان ملّی پرورش استعدادهای درخشان (موضوع ابلاغیه شماره ۱۲۹/۱۴۰ مورخ ۱۰/ ۲/ ۱۴۰۱ وزیر آموزش و پرورش) مغایر با مفاد رأی شماره ۵۴ مورخ ۵/ ۲/ ۱۴۰۲ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری است و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می‌شود.

 

با اعمال ماده ۱۳ قانون دیوان عدالت اداری و تسری اثر ابطال مقررات مذکور به زمان تصویب آنها موافقت نشد. این رأی براساس ماده ۹۳ قانون دیوان عدالت اداری (اصلاحی مصوب ۱۰/۲/۱۴۰۲ ) در رسیدگی و تصمیم‌گیری مراجع قضایی و اداری معتبر و ملاک عمل است.

 

رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ـ حکمتعلی مظفری

ارسال به شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط