ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

نمونه رای (اعتراض ثالث به تاریخ شروع حجر)

در . ارسال به آرای منتخب

اعتراض ثالث به تاریخ شروع حجر

مرجع صدور: شعبه 18 دادگاه تجدید نظر استان تهران

چکیده:
-اعتراض ثالث درخصوص تعیین تاریخ شروع حجر قابلیت استماع و پذیرش را دارد و لازم نیست اعتراض به حکم حجر صادره باشد تا در قالب اعتراض ثالث پذیرفته شود.

مستندات
تاریخ رای نهایی: 1393/10/10 شماره رای نهایی: 9309970221801315
رای بدوی
درخصوص دعوی آقای م.غ. با وکالت آقایان ح.ص. و و.خ. به طرفیت آقایان و خانم ح.، الف.، ع.، م. همگی غ. به خواسته اعتراض ثالث نسبت به دادنامه 1035 مورخ 24/7/1380 در پرونده کلاسه 531/226/80 برابر پرونده متضمن دادنامه معترض‬ عنه شعبه سوم دادسرای اداره سرپرستی تهران درخواست حجر آقای ح.غ. (مورث طرفین این پرونده) را نموده است و نظریه پزشکی قانونی 1/31/20912 مورخ 14/5/1380 که پس از معاینه نامبرده اعلام نموده: درحال حاضر دچار اختلال حواس است و قادر به اداره امور خود نمی‌باشد تاریخ شروع اختلال حواس با توجه به مسیر تدریجی آن به‌طور دقیق معلوم نیست. دادگاه نیز پس از تشکیل جلسه دادرسی حکم حجر وی را صادر و درخصوص تاریخ شروع حجر به علت معلوم نبودن تاریخ شروع آن دادگاه اظهارنظر ننموده است و طبق صدر ماده 70 قانون امور حسبی اثر حجر از تاریخ قطعیت حکم می‌باشد. خواهان معترض ثالث در قالب اعتراض ثالث به دادنامه مذکور نه‌تنها اعتراض به حکم حجر ندارد بلکه خواسته وی تعیین تاریخ شروع حجر از سال 1374 می‌باشد که این موضوع در متن دادخواست و صورت‌جلسات و لوایح مندرج در پرونده منعکس می‌باشد. با عنایت به مواد 417 الی 425 قانون آئین دادرسی مدنی که از قوانین آمره است اعتراض ثالث در صورتی مورد پذیرش واقع می‌گردد که از صدور رأی صادره به حقوق شخص ثالث خللی وارد آورد و درصورتی‌که اعتراض ثالث وارد تشخیص داده شود آن حکم نقض خواهد شد و در مانحن‌فیه خواهان معترض ثالث به حکم حجر صادره مرحوم پدرش نه‌تنها اعتراض ندارد بلکه مدعی استمرار حجر از سال 1374 می‌باشد و به حقوق خواهان دعوی معترض ثالث از صدور حکم حجر خللی وارد نیامده است لذا دعوی به کیفیت مطروحه قابلیت استماع ندارد و دادگاه به استناد ماده 2 قانون آئین دادرسی مدنی قرار عدم استماع دعوی صادر و اعلام می‌نماید. رأی دادگاه ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.
رئیس شعبه 45 دادگاه عمومی حقوقی تهران- موسوی

رای دادگاه تجدید نظر
دادنامه تجدیدنظرخواسته به شماره 9309970229600970 مورخه 29/7/1393 صادره از شعبه 45 دادگاه عمومی حقوقی تهران که بر قرار عدم استماع دعوی تجدیدنظرخواه م.غ. با وکالت ح.ص. به‬ خواسته اعتراض ثالث نسبت به دادنامه شماره 1035 مورخه 24/7/1380 در پرونده 531/226/80 اشعار دارد مخالف قانون و مقررات موضوعه و مدارک ابرازی بوده و اعتراض به شرح لایحه اعتراضیه وارد و مستوجب نقض آن می‌باشد زیرا که اولاً تصرفات و معاملات اشخاص محجور در اموال خود ممنوع بوده بنابراین تعیین تاریخ شروع حجر از این حیث مؤثر در مقام بوده و اشخاصی که ذی‌نفع در این موضوع می‌باشند می‌توانند به‬ عنوان شخص ثالث نسبت به حکم صادره در رابطه با حجر مبادرت به اعتراض ثالث نمایند که در مانحن‌فیه تجدیدنظرخواه با طرح این ادعا که تاریخ شروع محجوریت مورث وی مربوط به سال 1375 و قبل از تفویض وکالتنامه‌های رسمی صورت گرفته بوده دعوی خود را برابر مقررات درخواست نموده و محکمه بنا بر حکم مقرر در ماده 3 از قانون آئین دادرسی مدنی مکلف بوده است که با ورود در ماهیت نفیاً یا اثباتاً در مورد پذیرش یا عدم پذیرش دعوی مطروحه اظهارنظر نماید که دعوی به کیفیت مطروحه قابلیت پذیرش و استماع را دارد ثانیاً قرار عدم استماع دعوی موضوع ماده 2 قانون آئین دادرسی مدنی ناظر به مواردی می‌باشد که دعوی برابر مقررات مطروحه درخواست شده باشد که در دوسیه مطمح نظر آنچه مبنای اعتراض بوده همانا عدم تعیین تاریخ شروع حجر بوده که دارای اثر قانونی بوده و قابلیت اجابت را دارد از اینرو دادگاه با قبول لایحه اعتراضیه و با استناد به قسمت آخر از ماده 353 از قانون مرقوم ضمن نقض دادنامه معترض‬ عنه پرونده را جهت ادامه رسیدگی و اظهارنظر ماهیتی به دادگاه نخستین اعاده می‌نماید. رأی صادره حضوری و قطعی است.
رئیس شعبه 18 دادگاه تجدیدنظر استان تهران- مستشار دادگاه
امانی شلمزاری- کریمی

ارسال به شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط