ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

خرمشاهی: به جای وضع قوانین شدید برای حمل سلاح سرد، عوامل جرم را از بین ببریم

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

یک کارشناس مسائل حقوقی معتقد است که به جای وضع قوانین شدید برای حمل واستفاده از سلاح سرد باید عوامل جرم را از بین برد.

عبدالصمد خرمشاهی در گفت وگو با ایسنا در ارزیابی از ماجرای قمه کشی دختر جوانی به نام هلیا، گفت: از دیرباز آمارهایی که به دست آمده نشان می‌دهد که سلاح هایی که باعث قتل افراد شده و از آن استفاده می‌شود، حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد این سلاح ها، سلاح های سرد هستند مثل چاقو، تبر، ساطور، پنجه بوکس و غیره.

وی افزود: سلاح سرد در قانون تعریف شده و سلاح هایی هستند که بدون شعله و حرارت و باروت و غیره هستند و همین مسئله باعث شده از دیرباز در خصوص حمل این گونه سلاح های سرد در مجلس تصمیم گیری های مختلفی شود و قوانین مختلف و مجازات های گوناگونی وضع شود اما متاسفانه علی رغم تصمیمات جدی و مجازات های شدیدی که برای حمل کنندگان این گونه سلاح ها در نظر گرفته شده، این گونه قتل ها همچنان ادامه دارد.

این وکیل دادگستری ادامه داد: در گذشته بانوان و دختران کمتر از این سلاح‌ها در درگیری ها استفاده می کردند ولی حالا می‌بینیم که به دلایل مختلف اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی بعضی از بانوان از این گونه سلاح ها استفاده می کنند که نمونه بارز آن قمه کشی دختر جوانی بنام هلیا بود.

این حقوقدان یادآور شد: از منظر قانونی، در ماده ۴ قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز، وارد کردن یا خروج سلاح و مهمات و مواد تحت کنترل به کشور و نگهداری و حمل آن و افعال مشابه آن جرم انگاری شده است. ‌ همچنین در تبصره یک ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی این مجازات در نظر گرفته شده بود ولی حمل این گونه سلاح ها اگر به منظور درگیری بود جرم بود و بعدها دو تبصره به ماده ۶۱۷ قانون فوق اضافه شد و مجازات حمل اینگونه سلاح ها را مجازات درجه شش تعیین کردند.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: در قانون مجازات اسلامی نیز در خصوص قدرت نمایی با چاقو ۶ ماه تا سه سال حبس تعلق می گرفت و به هرحال می بینیم در طول زمان تصمیمات مختلفی راجع به جرم انگاری یا مجازات افرادی که سلاح سرد استفاده می کنند و با آنها افراد جامعه را تهدید می‌کنند و خطرناک بنظر می‌رسند در نظر گرفته شده اما در عمل می بینیم حمل چاقو خیلی راحت صورت می گیرد وبه لحاظ اینکه جامعه تحمل مدارا را از دست داده و خشونت زیاد در جامعه وجود دارد می بینیم که در بسیاری از موارد به راحتی بعد از یک درگیری مختصر فیزیکی مخصوصا توسط جوانان از سلاح سرد استفاده می شود و آمارها نشان می دهد که کسانی که از چاقو یا از این گونه سلاح‌ها استفاده می کنند، ۲۰ تا ۴۰ ساله هستند و بلافاصله تحت تاثیر قرار می گیرند و با چاقو یا قمه به طرف مقابل ضربه می زنند و مرتکب قتل می شوند و آمار اینگونه قتل‌ها هم آنگونه که نیروی انتظامی اعلام کرده آمار کمی نیست و تقریبا ۵۰ درصد اینگونه قتل ها توسط سلاح سرد صورت می گیرد.

وی تاکید کرد: اگر شدیدترین قوانین را در مورد حمل سلاح‌های سرد وضع کنیم و مجازات‌ها را هم چندین برابر کنیم فکر نمی کنم تغییرات آنچنانی در کاهش این گونه جرایم رخ دهد؛ لذا باید زمینه ایجاد جرایم را از بین برد. از بین بردن مشکلات اقتصادی و فرهنگی و آموزش همگانی به مردم و پیشگیری از جرم از وظایف قوه قضاییه است و قطعا تاثیر مثبت تری را دارد زیرا اگر شدیدترین مجازات‌ها هم در این خصوص اعمال شود باز نمی توانیم بدون از بین بردن علل بوجود آمدن اینگونه جرایم انتظار داشته باشیم، این جرایم کاهش یابد.

وی در پایان یادآور شد: در مجلس بحث بر سر این بود که مثلا حمل ساطور جرم باشد یا خیر؟ حال آنکه ساطور یک ابزار خانگی است لذا چنین معضلاتی را داشتیم که در مجلس مطرح شده و از مطالبات جدی نیروی انتظامی بوده که قوانین شدیدی در این رابطه وضع شود اما در کنار همه اینها و مهمتر از همه مساله فرهنگی و از بین بردن علل و عوامل جرم است و مادامی که این مهم جدی گرفته نشود فکر نمی کنم که وضع قوانین هرچقدر شدید و غلیط باشد، بتواند در کاهش آمار اینگونه جرایم تاثیر جدی داشته باشد.

ارسال به شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط