ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

تخریب و قلع و قمع ۲۰هزار مترمربع در منطقه حفاظت شده دنا

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد معاون دادستان عمومی و انقلاب یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد از آزادسازی، تخریب و قلع و قمع ۲۰هزار مترمربع در منطقه حفاظت شده دنا خبر داد.

«عبدالحسین تمدن» گفت: منابع طبیعی متعلق به مردم است و قانون‌گذار به منظور حفظ و حمایت از گونه های جانوری و گیاهی موجود در بخشی از منابع طبیعی و این مناطق را به عنوان مناطق حفاظت شده را اعلام کرده است.

وی اظهارکرد: صیانت از این مناطق حفاظت شده را به محیط زیست واگذار کرده است.

معاون دادستان عمومی و انقلاب یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: طبق صراحت قانون واگذاری اراضی در مناطق حفاظت شده ممنوع را به صراحت بیان کرده است.

تمدن با اشاره به اینکه این قلع و قمع در راستای غیرقانونی بودن آن و واگذاری انجام شده است، تصریح کرد: مسئولین وقت بر خلاف نص صریح قانون، اقدام به واگذارای به میزان ۲ هکتار از اراضی ملی واقع در منطقه حفاظت شده دنا را به شخص واگذار کرده اند.

وی ادامه داد: اداره کل محیط زیست استان به عنوان صیانت از مناطق حفاظت شده در سال ۹۸ دادخواستی را به محاکم حقوقی یاسوج تقدیم، که رسیدگی شده و رفع تصرف و اعلام بطلان واگذاری در رأی بدوی بر خلع ید و قلع و قمع بنا و مستحدثات در این ۲ هکتار صادر شده است.

معاون دادستان عمومی و انقلاب یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: رأی صادره در دادگاه تجدیدنظر استان قطعی شده و دادنامه قطعی صادره در محاکم عمومی حقوقی استان اجرایی شده است و ۲ هکتار از اراضی واقع شده در منطقه حفاظت شده دنا به اسم "آب نهر" که در امتداد جاده "یاسوج – اقلید" واقع شده آزادسازی و بنای احداثی تخریب شد.

تمدن با بیان اینکه واگذاری اراضی، احداث بنا و کاشت درخت در منطقه حفاظت شده مطلقاً ممنوع است، عنوان کرد: مقام معظم رهبری در روز درختکاری به این مضمون تأکید کردند با کسانی که محیط زیست را تخریب می کنند برخورد قاطع کنید. وقتی بالاترین مقام رسمی کشور و ریاست معزز قوه قضائیه و دکتر نگین تاجی رئیس کل دادگستری استان و دادستان و همه همکاران قضایی عزم شان برای برخورد با متجاوزان به محیط زیست و منابع طبیعی جزم است. قطعاً با تمام افراد سودجو که به قصد سودجویی به عرصه های ملی تجاوز می کنند با قاطعیت و بر اساس قانون برخورد خواهیم کرد.

وی هرگونه سهل انگاری از سوس مسئولان را مردود و هشدار داد و تصریح کرد: مسئولین که بخصوص حقوق با بیت المال سر و کار دارند موظف به اجرای قانون هستند و اگر مسئولین قانون را رعایت نکنند و به صورت غیرقانونی اقدامی انجام دهند که در اثر این اقدام آنها، خساراتی به اموال عمومی وارد شود تحت عنوان تصرف غیرقانونی در اموال عمومی قابل پیگرد خواهند بود.

معاون دادستان عمومی و انقلاب یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در سال جاری تا کنون یک هزار و ۱۸۵ هکتار در راستای حفاظت از منابع طبیعی و حفاظت از منابع طبیعی و حفظ حقوق بیت المال در عرصه های ملی در سال ۱۳۹۹ و با پیگیری که صورت گرفته و اقدام متولیان، میزان یک هزار و ۱۸۵ هکتار از اراضی ملی رفع تصرف شده و به بیت المال اعاده شده است.

یکی از کارشناسان در این زمینه اظهار می کرد این واگذاری در سال ۷۹ انجام شده که با فوت واگذار شونده اولی که هیچ گونه اقدامی در این عرصه انجام نداده بود، مجدداً در سال ۱۳۹۷ به فرد فعلی واگذار شد.

به گزارش ایسنا به نقل وی افزود: اداره کل محیط زیست استان، در راستای تبصره ۴ ماده ۳۱ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع که واگذاری اراضی در مناطق ۴ گانه شامل مناطق حفاظت شده، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش و آثار ملی طبیعی را ممنوع و قابلیت واگذاری به غیر نیست. اقدام به ارائه دادخواست بر علیه این فرد کرد.

این کارشناس بیان کرد: در تبصره ۵ ماده ۲۳ همین قانون در صورت واگذاری توسط هر یک از ادارات و سازمانهای منابع طبیعی و امور اراضی، این اراضی مسترد می شود و صدور حکم تخریب و قلع و قمع بنا و سایر مستحدثات در راستای حکم ابطال واگذاری که غیرقانونی بوده انجام شده است.

ارسال به شبکه های اجتماعی