ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

طرح مجلس درباره مهریه قابل تقدیر است

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

یک کارشناس مسائل حقوقی از طرح کمیسیون حقوقی در رابطه با اینکه "مهریه بیش از ۵ سکه زندان ندارد"، استقبال کرد و گفت: این طرح خوب و قابل تقدیر است.

کارن روحانی در گفت وگو با ایسنا، درباره طرح کمیسیون حقوقی مجلس مبنی بر اینکه "مهریه بیش از ۵ سکه زندان ندارد"، گفت: اگرچه این طرح خوب و قابل تقدیر است؛ اما اساسا پیش بینی زندان برای کسی که معسر است صحیح نیست؛ چه ۱۰۰ تا یا ۵ سکه؛ کلا زندان قابل قبول نیست.

این کارشناس مسائل حقوقی یادآور شد: با توجه به قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی، کسی که اعسارش در محکمه ثابت شده باشد حبس نمی شود و باید در خصوص مهریه هر نوع حبس را منتفی اعلام و با توجه به اینکه مهریه یک دین محسوب می شود؛ هر زمانی که فرد، مالی به غیر از مستثنیات دین را داشت می‌تواند مورد آن مال مورد بازداشت قرار گیرد و از طریق آن مال، مهریه استیفا شود.

این وکیل دادگستری افزود: در سال‌های اخیر مهریه به عنوان یک عامل تعادل و توازن برای حق طلاقی که در نزد مرد بوده محسوب شده و معمولا چون بانوان برای جدایی باید اثبات عسر و حرج می کردند و در مقابل مردان با توجه به ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی می توانند همسر خود را طلاق دهند؛ به عنوان عامل تعادل محسوب می شد.

وی ادامه داد: مهریه ای که در سنت و شرع مقدس پیش بینی شده به عنوان یک سرمایه نیست و امروز موضوع مهریه از اهداف نخستین وضع آن کاملا دور شده و نه تنها عاملی برای تحکیم نهاد خانواده نیست؛ بلکه موجب سیطره نگاه مادی بر معنویت عشق و علاقه ای است که لازمه استمرار و بقای زندگی مشترک است؛ لذا نگاه نمایندگان به موضوع مهریه که در این طرح تجلی یافته نشان دهنده توجه به ابعاد اجتماعی مهریه و سایه ای است که بر زندگی مشترک می افکند.

روحانی افزود: باید با توجه به شرایط روز زندگی بشری و تحولاتی که در نهاد خانواده رخ داده سعی در حفظ و بقای زندگی مشترک کرد اما این امر از طریق بیم حبس از نپرداختن مهریه محقق نمی شود.

این کارشناس مسائل حقوقی ادامه داد: اگر اختلافی هم وجود دارد علل و ریشه اختلاف را باید پیدا کرد و راه پایان دادن به اختلافات خانوادگی، چه منتج به سازش میان طرفین گردد و چه جدایی، رسیدن به یک راهکار مشترک است و نباید مهریه به عنوان اهرم فشاری در روابط طرفین قرار گیرد و یا عاملی برای ایجاد موازنه در برابر حق طلاق مرد باشد.

وی در پایان گفت: طبق ماده ۱۱ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، هیچ کس را نمی‌توان تنها به این علت که قادر به اجرای یک تعهد قراردادی خود نیست زندانی کرد. ما به این میثاق هم پیوسته ایم و این حقیقت را نیز نباید از نظر دور نگه داشت که حبس نوعی مجازات و واکنشی است در برابر اقدام مجرمانه، اما عدم استطاعت در پرداخت مهریه عمل مجرمانه نیست که در برابر آن مدیون محبوس گردد.

انتهای پیام

ارسال به شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط