ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

بهمن کشاورز: الزام داشتن وکیل، اشتغال وکلا را حل می کند

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

طرح جامع وکلا در حال حاضر در کمیسیون قضایی مجلس مطرح است و نکات کلیدی، جمع آوری شده تا در طرح مورد توجه قرار گیرد. این موضوع به عنوان طرح یا لایحه دولت ، تقدیم مجلس خواهد شد و امیدواریم با نتیجه بخش شدن آن بتوانیم خلاء های کنونی را رفع کنیم.

 برخی از قوانین روزآمد نیست که با طرح جامع می توانیم کمبودها را برطرف و به نیازهای جامعه کنونی پاسخ دهیم و مشکلات را کم کنیم.

 در مورد جذب کارآموزان بارها گفته شده که مبنای تعیین تعداد کارآموزانی که هر سال جذب می شوند به نیاز وکیل در هر منطقه مربوط است و تعیین این تعداد با کمیسیون موضوع تبصره ماده یک قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت است که از رئیس دادگستری استان و رئیس دادگاه انقلاب محل و رئیس کانون وکلای منطقه تشکیل می‌شود.

 بعضی از کانون‌ها اخیراً اعلام کردند تعداد بازنشستگانی که پروانه وکالت می گیرند و در آمارها هم به حساب نمی‌آیند از تعداد کارآموزان جدید الورود بیشتر است ! . به این ترتیب این بحث که تعداد کارآموز پایین آمده و جذب کم است ناشی از بی توجهی به حقایق موجود است.

در ایران حدود ۴۳۰ دانشکدۀ حقوق وجود دارد و گویا ورودی آنها در سال ۲۵ هزار نفر است . به این ترتیب کانون‌های وکلا اگر پاسخگوی این تعداد باشند و مثلاً سالی ۲۵ هزار پروانه وکالت صادر کنند؛ به زودی تعداد وکلا به نحوی خواهد شد که دیگر کاری برای وکلا وجود نخواهد داشت.

 اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری ایران متشکل از کانون‌های وکلاست که به اختیار خود و برای هماهنگی ، آن را تشکیل داده‌اند و خود کانون‌ها به اتکای قانون لایحه استقلال فعال شدند و هر جا ۶۰ وکیل در استانی حضور داشته باشد، باید کانون تشکیل شود . در حال حاضر ۲۵ کانون داریم و فقط استان‌های کهکیلویه و بویراحمد، سمنان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان باقی مانده‌اند که وابسته به کانون‌های دیگرند، اما شرط تشکیل کانون در همه آنها وجود دارد.

در کانونهای وکلای دادگستری سراسر کشور بیش از ۵۰ هزار وکیل عضویت دارند و فعالیت می کنند و بخش مهمی از خدمات ما به صورت معاضدتی و تسخیری برای کسانی که بضاعت مالی ندارند رایگان داده می شود. استقلال کانون وکلا ، هرچند مانند دوران قبل از سال ۷۶ نیست اما در شرایط کنونی قابل قبول است.

 اگر دخالت وکیل در همه دعاوی و مراحل الزامی شود، شاید بیشتر مشکلات قوه قضاییه حل شود و معضل کم کاری و بیکاری وکلا نیز از بین خواهد رفت. هر چند اگر کانون وکلا، قوه قضاییه و کانون سردفتران همگی دست به دست هم دهند نمی توانند جوابگوی ۲۵ هزار نفر ورودی دانشگاه های حقوق باشند.

درمان قطعی ۷۰ الی ۸۰ درصد از اشکالات و ضعف های دادگستری و قوه قضائیه، الزامی شدن وکالت است که با تحقق آن بسیاری از مشکلات حل خواهد شد و در لایحه جامع هم این مورد توجه قرار گرفته که امیدواریم به همین شکل به طور کامل مورد تصویب قرار بگیرد .

در این صورت تکلیف آن هایی که نمی توانند حق الوکاله بدهند از طریق ادارات معاضدت کانون های وکلا و دفتر تعیین وکیل تسخیری کانون های وکلا مشخص است و در صورت الزامی شدن گرفتن وکیل، هیچ فردی به علت نداشتن بضاعت مالی بی وکیل نخواهند ماند. 10 سال است هزینه معاضدت قضایی کانون های وکلای دادگستری پرداخت نشده است و با مشکلاتی مواجهیم اما با مردم همراهی کرده ایم تا افراد کم درآمد از داشتن حق وکیل بی بهره نباشند.

 امیدواریم به مشکلات کانون های وکلا به عنوان یک موضوع ملی و مهم از سوی مجلس و دولت رسیدگی شود .

▫️خبرگزاری مهر-23شهریور▫️
بر گرفته از کانال بهمن کشاورز

ارسال به شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط