ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

برگزاری آزمون وکالت مرکز مشاوران حقوقی قوه‌قضاییه غیر قانونی است/ وکیل زیر نظر قوه قضائیه استقلال ندارد

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

رئیس کانون وکلای مرکز گفت: ما از هر امکان قانونی استفاده می‌کنیم، از ظرفیت دولت و مجلس و هر نهاد قانونی دیگر برای جلوگیری از این اقدام غیرقانونی بهره می‌بریم. اولین اقدم ما نوشتن نامه به رئیس قوه قضائیه و درخواست از ایشان برای عدم موافقت با برگزاری چنین آزمونی بود زیرا در آینده بحث الحاق یا ادغام این دو مرکز را داریم.

 

امیر حسین‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در واکنش به خبر برگزاری آزمون مرکز مشاوران و وکلای قوه قضائیه که توسط رییس این مرکز اعلام شد، گفت: برگزاری آزمون منوط به اجازه قانون است. من در نامه‌ای که به رئیس قوه قضائیه نوشته‌ام از ایشان درخواست کردم که جلوی این عمل غیرقانونی را بگیرند و اجازه برگزاری آزمون ندهند.

رییس کانون وکلای مرکز خاطرنشان کرد: هنوز مطمئن نیستیم که رییس قوه قضائیه اجازه برگزاری این آزمون را داده باشد و امیدواریم که ایشان این کار را تایید نکند زیرا رییس قوه قضائیه سعی بر این دارند که قانون مدار باشند و بر همین منوال نباید اجازه دهد که این آزمون برگزار شود.

او یادآور شد: در گذشته با نوشتن نامه‌ای به آیت‌الله آملی لاریجانی کتبا تقاضا کردم که جلوی برگزاری این آزمون را بگیرند و الان از ایشان درخواست می‌کنم با توجه به اینکه اصلاح لایحه وکالت در دست تهیه است و این قصد وجود دارد که کانون مشاوران با کانون وکلا ادغام یا الحاق شود فعلا از برگزاری آزمون منصرف شوند تا بعد از الحاق راجع این مساله تصمیم گیری شود.

این حقوقدان با اشاره به بخشی از مصاحبه رییس مرکز مشاوران حقوقی قوه‌قضاییه مبنی بر اینکه دلیل تاسیس کانون مشاوران، خودداری کانون وکلا برای جذب وکیل و کمبود وکیل در کشور بود، گفت: در سال ۷۶ که قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت به تصویب رسید تعیین ظرفیت به عهده هیاتی متشکل از دو نماینده از قوه‌قضائیه و یک نماینده از کانون وکلا گذاشته شد در واقع اکثریت با قوه قضاییه بود و هر چه آن‌ها مشخص می‌کردند تصویب می‌شد.

او افزود: در این ۲دوره که من رییس کانون بودم مسئولان قضایی با افزایش ظرفیت به شدت مخالفت می‌کردند و این کار آن‌ها با گفته‌های امروز رئیس مرکز مشاوران در تضاد است. رئیس کل دادگستری استان تهران شدیدا با افزایش ظرفیت برای جذب کارآموز وکالت مخالفت می‌کردند و هرسال که قصد تعیین ظرفیت داشتیم، پیشنهاد جذب افراد بسیار کمتر از ما را ارایه می‌دادند. بطور مثال همین امسال ما درخواست جذب ۱۵۰۰ نفر کارآموز داشتیم که با هزار دردسر و چانه‌زنی نمایندگان قوه قضائیه با ۱۱۰۰ نفر موافقت کردند.

حسین آبادی بیان داشت: اینکه می‌گویند کمبود وکیل داریم و مرکز مشاوران باید برای جبران این کمبود وکیل جذب کند توجیه مناسبی برای برگزاری غیرقانونی آزمون مرکز مشاوران نیست زیرا می‌تواند به کانون‌ها تکلیف کنند که فلان میزان وکیل جذب کنند که مشکل حل شود چرا با جذب وکیل توسط کانون وکلا مخالفت می‌کنند اما خودشان مبادرت به جذب وکیل می‌کنند. این توجیه مناسبی برای برگزاری آزمون نیست.

او بیان داشت: سال ۷۸ که مرکز مشاوران تشکیل شد دو سال از عمر قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت گذشته بود. قوه قضائیه مرکز مشاوران را به دلایلی به جز جبران کمبود وکیل تاسیس کرد زیرا به راحتی با اجازه به کانون‌های وکلا برای جذب بیشتر وکیل می‌توانست این مشکل را حل کند.

رئیس کانون وکلای مرکز با اشاره به اصل استقلال وکلا گفت: اینکه وکیل دولتی تربیت کنیم عدالت قضایی را به خطر می‌اندازد. وکیل اگر زیر نظر قوه قضائیه باشد استقلال ندارد و نمی‌تواند یک دادرسی عادلانه را به وجود بیاورد. وکیلی که در اختیار قوه قضائیه است احساس استقلال نمی‌کند و این امر نکو و پسندیده‌ای نیست.

حسین آبادی با اشاره به اقدامات لازم در برخورد با برگزاری آزمون موضوع ماده ۱۸۷ برنامه سوم گفت: ما از هر امکان قانونی استفاده می‌کنیم، از ظرفیت دولت و مجلس و هر نهاد قانونی دیگر برای جلوگیری از این اقدام غیرقانونی بهره می‌بریم. اولین اقدام ما نوشتن نامه به رئیس قوه قضاییه و درخواست از ایشان برای عدم موافقت با برگزاری چنین آزمونی بود زیرا در آینده بحث الحاق یا ادغام این دو مرکز را داریم.

رییس کانون وکلای مرکز افزود: گفتن اینکه قصد دارند ۲ هزار کارآموز جذب کنند آسان است اما قصد دارند این ا فراد را کجا آموزش دهند؟ در جلسه تعیین ظرفیت برای کانون وکلا رئیس دادگستری استان تهران گفت دادگاه‌های ما محدود است و این میزان کارآموز جایی برای مطالعه پرونده و گذراندن دوره کارآموزی ندارد. چطور است که الان خود قوه قضائیه قصد دارد این میزان کارآموز جذب کند این کار حساب نشده‌ای است.

ارسال به شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط