ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

معاون حقوقی رییس جمهور: چیزی که اکنون در خصوص سند 2030 گفته می شود در حقیقت تبلیغ علیه دولت است که به هیچ وجه درست نیست

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

ایرنا - معاون حقوقی رئیس جمهوری با بیان اینکه سند 2030 قرارداد نیست که نیاز به تصویب مجلس داشته باشد، گفت: ایران برای برخی مواد این سند تحفظاتی را خواستار شد که در یونسکو ثبت شده است.

حجت الاسلام مجید انصاری در گفت وگو با خبرنگار حقوقی قضائی ایرنا درباره بحث های مطرح شده برخی نامزدها نسبت به سند 2030 و جبهه گرفتن در مقابل این سند، با بیان ارائه توضیحات دقیق تر راجع به این سند در روزهای آینده ، افزود: این قرارداد نیست و آنچه در مجلس باید تصویب شود قراردادها است.
به گفته وی، هر موضوعی که با مضمون قرارداد بین ایران و مجامع بین المللی و دولت دیگر بخواهد منعقد شود باید به تصویب مجلس برسد؛ این در واقع یک برنامه اقدام است که مثل همه برنامه های مشابه و قرار دادهای دیگر با مجامع بین المللی و کشورهای ثالث داریم طبیعتا درمواردی از آنها تحفظ وجود دارد.
انصاری با تعریف تحفظ گفت: تحفظ یعنی اینکه ممکن است ماده یا موادی از یک مجموعه با اعتقادات دینی، موازین شرعی و قانون اساسی ما جور درنیاید و همخوانی نداشته باشد از این رو طبق موازین بین المللی اگر کشور رسما اعلام کرد نسبت به این موارد تحفظ داریم و اجرا نمی کنیم این موضوع ثبت می شود و وقتی ثبت شد آن کشور مجاز است این مواد را عمل نکند.
وی اضافه کرد: این مورد خاص هم وقتی مطرح بود، علی اصغر فانی وزیر وقت آموزش و پرورش رسما آنجا عنوان کرد به مواد خاص برای اجرا تحفظ داریم و در خواست تحفظ او در یونسکو ثبت رسمی گردید و بین اعضا منتشر شد؛ بنابراین پیوست این سند، تحفظ جمهوری اسلامی ایران، چاپ شده است و این موضوع فقط مختص ایران نیست بلکه کشورهای دیگر هم تحفظاتی داشته و آنان هم اعلام کرده اند.
معاون حقوقی رئیس جمهور با بیان اینکه این شرط تحفظ تنها برای این سند نیست ، اظهار کرد: در قراردادهای معاضدت های قضایی یا استرداد مجرمان که با کشورهای دیگر امضا شده است، به دلیل ناسازگاری برخی مقررات قضایی آن کشورها با مقررات قضایی ایران ، در مواد مربوطه اعلان تحفظ کردیم و مجلس هم با تحفظ ، این قراردادها را به تصویب رساند؛ چیزی که اکنون گفته می شود در حقیقت تبلیغ علیه دولت است که به هیچ وجه درست نیست.

* نامه سه وزیر به رهبر معظم انقلاب
انصاری همچنین خبر داد: سه وزیر امور خارجه، علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش راجع به موضوع سند 2030، نامه ای به محضر مقام معظم رهبری فرستاده و هم از هشدار و توجه ایشان تشکر کرده اند چون ایشان همیشه مراقب هستند و مراقبت دارند و هم موارد تحفظات را محضرشان فرستادند.
معاون حقوقی رئیس جمهور اضافه کرد: همانطور که دولت روحانی هم اعلام کرده است تک تک اعضای دولت نسبت به موازین اسلام و قانون اساسی متعهد و پایبند هستند و نسبت به حساسیت های رهبری توجه دارند واین اطمینان را می دهم محال است در این دولت چیزی خارج از چارچوب موازین شرع، قانون اساسی یا منویات مقام معظم رهبری امضا شود.
* ابراز تاسف از برخی تبلیغات نادرست
انصاری با بیان خاطره ای از سفر چند روز گذشته خود به مشهد مقدس، گفت: با کمال تاسف اخیرا در نماز جمعه مشهد شاهد تبلیغ عده ای علیه دولت بودم که می گفتند این دولت سندی امضا کرده که با امضای آن خدای ناکرده مسائل اخلاقی، همجنس بازی و امثال اینها را به رسمیت شناخته است و در مدارس تدریس یا آموزش تعلیمات دینی متوقف خواهد شد.
وی ادامه داد:‌ بدتر از آن، با سوء استفاده از روز میلاد امام زمان(عج) که مشتاقان زیاد آن حضرت در یکی از میادین شهر مشهد و حرم امام رضا (ع) راهپیمایی داشتند، توسط برخی جریانات اوراقی چاپ و بین مردم توزیع شد که در این اوراق تحریک آمیز آمده بود دولت شما رفته این مواد را تصویب کرده است و اینها همان مواردی بود که ما تحفظ کرده بودیم و آنها به دروغ اعلام کردند که اینها قرار است در کشور اجرا شود.
معاون رییس جمهوری با نادرست خواندن چنین برداشتهایی و ابراز تاسف از تبلیغات یادشده اطمینان داد که دولت روحانی به موازین اسلام و قانون اساسی همواره پایبند و متعهد است و حساسیتهای مقام معظم رهبری را نیز سرلوحه کار خود دارد.

ارسال به شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط