ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

حق دفاع لازمه دادرسی عادلانه است/اجباری شدن وکالت خواست دیرینه وکلاست

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

ایرنا- رئیس کانون وکلای دادگستری مرکزبا بیان اینکه اساس، پایه ومایه حقوق، حق است، گفت: حق دفاع از مواردی است که اگر در داوری وجود نداشته باشد، حتما دادرسی ناقص است و دفاع ملازمه مستقیم با حق دارد.

به گزارش خبرنگاراجتماعی ایرنا، امیر حسین آبادی در شصت و چهارمین مراسم جشن استقلال کانون وکلا و روز وکیل که با حضور رئیس جمهور برگزارشد، افزود: حق دفاع حقی شخصی، صنفی و گروهی نیست بلکه حق اجتماعی است ضمن اینکه دفاع اصولا حق طبیعی است و حق طبیعی به صرف انسان بودن به همه افراد تعلق دارد؛ بنابراین حق دفاع حق ذاتی است.
وی با تاکید براینکه فرشته عدالت دو بال دارد و با یک بال امکان پروازنیست، ادامه داد: قضاوت از آن حکومت و دفاع از آن شهروندان است و صرف داشتن حق دفاع، بدون آن که استقلال داشته باشد، بی ثمر است.
حسین آبادی تاکیدکرد: استقلال حق دفاع و تضمین حق، سبب اجرای درست قوانین می شود و در جوامعی که تضمین حق دفاع دارند، کمتر قانون شکنی اتفاق می افتد.
وی اضافه کرد: وکلا به عنوان وسیله ای برای دفاع و مردم و شهروندان به عنوان موضوع این حق، جبهه واحد دارند و اگر وکلا درخواست استقلال دارند، از زبان شهروندان، ملت و موکلین است.
رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: نهاد دیرپای وکالت صدمات و لطمات زیادی دیده وبا مسائل غیرقانونی، هجمه های زیادی به کانون وکلا شده است.
وی درباره فعالیت موسسات حقوقی ادامه داد: جای تاسف دارد که موسسات حقوقی بدون رویه و ضابطه، بدون در نظر گرفتن صلاحیت اشخاص، ثبت شده و فعالیت می کنند و مشکلاتی ایجاد شده که سخنگوی قوه قضائیه نیز نسبت به این موضوع اعتراض دارد و این موسسات را موجب فساد می داند.

درجذب دانشجوی حقوق احتیاط شود
حسین آبادی درباره آزمون وکالت نیز گفت: متاسفانه جذب و پذیرش دانشجوی حقوق و افزایش دانشکده های حقوق باعث شده تا فارغ التحصیلان این رشته بیش ازحد نیاز وجود داشته باشند و همه انتظاردارند که کانون وکلا زمینه اشتغال آنان را فراهم کند که در این راستا کمپینی راه اندازی شده مبنی برحذف آزمون وکالت و این درحالیست که تعیین سهمیه آزمون و ظرفیت آزمون به موجب قانون است و مستند قانونی دارد.
وی اظهارکرد: وکیل بیکار زیاد است و پیشنهاد می کنیم در جذب دانشجوی حقوق احتیاط شود و جذب کمتری صورت گیرد.

اجباری شدن وکالت در دعاوی جدی گرفته شود
حسین آبادی راه حل را در اجباری شدن وکالت در دعاوی دانست و افزود: اگر وکالت در دعاوی اجباری شود، بیکاری وکلا کم می شود و فارغ التحصیلان، بهترجذب می شوند و از سوی دیگر نیز بار دادگستری، کاهش یافته و حضور وکیل در دعاوی باعث می شود تا رویه قضائی ترقی پیدا کند و موجب رشد آراء معتبر قضائی می شود.
رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز با تاکید بر اجباری شدن وکالت دردعاوی گفت:مسئله اجباری شدن وکالت در دعاوی جدی گرفته شود چراکه خواست دیرینه وکلا است و در قانون نزدیک به 40 سال قبل در سال 1356 اجباری شدن وکالت در دعاوی را به تدریج مطرح کرد اما این موضوع همچنان عملی نشده است.
حسین آبادی درباره لایحه جامع وکالت نیزافزود:لایحه جامع وکالت دغدغه ای برای وکلا بود که با بررسی های کمیسیون قضائی مجلس، ضرورت به تصویب لایحه جدید ندیدند و قرار شد تا اصلاحاتی در لایحه استقلال وکلا که 64 سال پیش تهیه شده است، تامین شود و در این اصلاحات نیز مقرر شده است که گروهی از نمایندگان سه قوه به همراه کانون وکلا این اصلاحات را انجام دهند و البته در لایحه استقلال وکلا قوه قضائیه نظارت کافی دارد.
وی یاد آور شد که رئیس جمهور با صراحت اعلام کردند که نظر دولت بر استقلال کانون وکلا است.

** دادرسی عادلانه حق همه شهروندان است
رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز درباره امنیت قضائی اظهارکرد: در اصل 34 قانون اساسی حقوق ملت آمده است و دادرسی عادلانه حق همه شهروندان است و در این راستا قاضی و وکیل باید مستقل باشند و مادامی که استقلال درحق دفاع نباشد، هرگز نمی توانیم بگوییم دادرسی عادلانه انجام شده است.
وی اضافه کرد: درسند چشم انداز بیست ساله برامنیت قضائی تاکید شده و تا حدودی در قانون هم به این موضوع پرداخته شده است ضمن اینکه مصوبه مجلس تشخیص مصلحت نظام نیز در سال 70 تامین شاغلان قضا را در مقام دفاع به وکیل داده است اما در عمل متاسفانه این تامین برای برخی از همکاران ما رعایت نشده و همکارانی داریم که در زندان هستند.
رئیس کانون وکلای دادگستری مرکزاظهارکرد: کانون همه سعی و تلاش خود را برای آزادی مشروط برخی از همکاران خود داشته و با مقامات قضائی مکاتباتی را انجام که تاکنون بی نتیجه بوده است و از رئیس جمهور می خواهیم به عنوان مجری قانون اساسی اگر به این نتیجه رسیدید که حقوق اساسی این افراد رعایت نشده است، اقدامی در این زمینه برای رها 

یی آنان صورت گیرد.
حسین آبادی ادامه داد: دو حقوقدان در طول تاریخ در راس قوه مجریه قرار داشتند؛ دکترمصدق ملی شدن صنعت نفت و امضای لایحه استقلال وکلا را در کارنامه خود دارد وحسن روحانی رئیس دولت تدبیر و امید، مسئله برجام را در کارنامه خود دارد که امیدواریم در کنار برجام، فرجام چنین باشد که سبب چرخش چرخ زندگی مردم شود و تضمین استقلال وکالت با لطف و همت ایشان ادامه یابد.
رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز با بیان اینکه علی رغم نامهربانی هایی که به کانون وکلا می شود، وکلا در انجام وظایف خود هیچ کوتاهی نخواهد داشت، افزود: از رئیس جمهور درخواست داریم تا روز هفتم اسفند ماه در تقویم رسمی کشور با عنوان روز وکیل به ثبت برسد.
کانون وکلای دادگستری به عنوان قدیمی ترین سازمان مردم نهاد ایرانی است که به موجب لایحه استقلال کانون وکلا در سال 1331 به عنوان نهادی با شخصیت حقوقی و مستقل به وجود آمده است.
برگزاری آزمون وکالت، صدور پروانه وکالت برای افراد واجد شرایط، اداره امور راجع به وکالت دادگستری و نظارت بر اعمال وکلا، رسیدگی به تخلفات و تعقیب انتظامی وکلا توسط دادسرا و دادگاه انتظامی وکلا، معاضدت قضایی و فراهم آوردن شرایط پیشرفت علمی و عملی وکلا از جمله وظایف کانون های وکلای دادگستری است.

ارسال به شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط