ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

کاهش مصادیق قتل عمد و قصاص در قانون جدید مجازات اسلامی

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

خبرگزاری فارس: مدیرکل تدوین لوایح قوه قضائیه گفت‌: بر اساس قانون جدید مجازات اسلامی مصادیق قتل‌های عمدی کاهش پیدا کرده و قصاص با توجه به شرایط ویژه‌ای اجرا می‌شود.

جواد طهماسبی در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی فارس اظهار داشت: به موجب بند (ّب) ماده 206 قانون مجازات اسلامی، اگر کسی مرتکب عملی شود که نوعا کشنده است،‌ هرچند هم که به قصد قتل نباشد قاتل شناخته شده و به قصاص محکوم می شود که همین امر موجب گسترش مصادیق قتل عمد شده است.

وی افزود: در قانون جدید مجازات اسلامی شرایط بیشتری مدنظر قرار گرفته شده تا یک عمل به عنوان قتل عمد به حساب آید، از جمله اینکه بر اساس بند 2 و 3 ماده 291 قانون جدید مجازات اسلامی،‌ هرگاه فردی عملی انجام دهد که منجر به قتل عمد می شود،‌در صورتی که قصد قتل نداشته باشد و از کشنده بودن عمل انجام شده مطلع نباشد، عمل او قتل عمد به به حساب نمی آید.

مدیرکل تدوین لوایح قوه قضائیه گفت: در قانون قبلی مجازات اسلامی بحث آگاهی و توجه ملاک نبود اما در قانون جدید به این موضوع توجه ویژه ای شده که همین امر مصادیق قتل های عمدی و به تبع آن قصاص را کاهش می دهد.

طهماسبی در پایان تأکید کرد‌: اعمالی که از مصداق قتل عمد خارج می شود بدون مجازات نمی‌ماند و فرد خاطی با مجازات‌های همچون پرداخت دیه و یا حبس تا 15 سال رو به رو است.

ارسال به شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط