ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

مطالبات پنجگانه مردم از قضات در نگاه رییس کل دادگستری استان تهران

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

رییس کل دادگستری استان تهران از مجمتع قضایی قدس بازدید کرد و در جمع قضات و کارمندان این مجتمع، به بیان مطالبات پنجگانه مردم از دستگاه قضایی پرداخت و قضات را به رعایت این موارد توصیه کرد.

 

به گزارش ایسنا، سیدعلیرضا آوایی رییس کل دادگستری استان تهران در ابتدای این نشست از زحمات همکاران قضایی و اداری تشکر و به برخی از اهم مطالبات مردم از قضات اشاره کرد. به گفته‌ی آوایی این موارد از آموزه‌های دینی، تجارب، جلسات عمومی و مذاکراتی که به مناسبت‌های مختلف در آن اقشار مردم به طرح دغدغه‌های خود می‌پردازند، حاصل شده است.

 

رییس کل دادگستری استان تهران در ادامه این مطالبات را به شرح ذیل برشمرد:

 

1- احساس امنیت قضایی:

اینکه مردم بدانند بی‌دلیل حریم منزل‌شان شکسته نمی‌شود، بی‌جهت احضار نمی‌شوند، بدون وجود موجبات قانونی، پرونده قضایی برای آنان تشکیل نمی‌شود و می‌توانند با احساس امنیت و آرامش و بدون وجود اضطرابی از این جهات در سایه دین و نظام دینی زندگی کنند. به میزانی که در اثر عملکرد ما این احساس آسیب ببیند باورهای مردم آسیب خواهد دید و افسرده و عصبی خواهند شد.

2- احساس امنیت اجتماعی:

جامعه از تشکیلات قضایی و سایر مسوولان ذی‌ربط متوقع است تا امنیتی مطلوب ایجاد کنند و مردم در پناه آن امنیت به عبادت، زندگی و تفریح خود بپردازند. لذا وظیفه داریم در برخورد با اشرار و متجاوزین به این امنیت، از تمامی ظرفیت‌های قانونی با قاطعیت، انصاف و حکمت استفاده کرده و آرامش فکری قابل قبولی برای مردمان خوب‌مان که همیشه مدیون بزرگواری آنان هستیم ایجاد کنیم. افراط و تفریط در این امر به یک اندازه مضر به حال جامعه و کشور است.

3- داشتن یک خلق خوب، قابل قبول و متناسب با جایگاه قضات:

باور کنید مردم با هیچ توجیهی بداخلاقی، تندخویی و پرخاشگری و عدم رعایت موازین اخلاقی را از ما نمی‌پذیرند و از جامعه قضات بیش از دیگران متوقع ادب، متانت، وقار و کظم غیظ هستند و الحمدالله غالب همکاران قضایی و اداری متوجه بوده و مودب به این آداب می‌باشند.

4- صدور آراء، مستند، عادلانه و اقناع آور:

این مهم از بدیهی‌ترین توقعات مردم از ماست، چون سرنوشت مردم با این تصمیمات جابجا می‌شود و یاس‌شان تبدیل به امید و یا امیدشان تبدیل به یاس و گاهی اوقات اعتقادات‌شان تبدیل به بی‌اعتقادی و برعکس می‌شود. ممکن است خود ما خیلی توجه نکنیم و امور برایمان عادی شده باشد که اتفاقا این آفت شغل ماست و باید تا آخرین روز خدمت‌مان و تا همیشه حقوق مردم برای‌مان مهم جلوه کند و اگر چنین باشیم سرافراز دو عالم هستیم.

5- بدون اغراق و تعارف عرض می‌کنم مردم انتظار دارند قضات را انسان‌های بزرگ، دلسوز، باوقار، عالم و منبع الطبع دیده و روی انسانیت، صداقت، حق‌طلبی و بی‌طرفی آنان حساب باز کنند و اگر در مواردی مواجه با امر غیرمنتظره‌ای شدند غالبا شکه می‌شوند چون نمی‌دانند از دست ما به کجا پناه ببرند، زیرا از دست متخلفین با هزار امید به ما پناه آورده‌اند لذا در جهت رشد فضایل و کمالات اخلاقی و معنوی خود باید تلاش مستمر داشته باشیم تا هم خودمان رشد کنیم و هم این جایگاه شریف را اعتلا بخشیم و غفلت از این مهم به قاضی و قضاوت و همچنین حق و عدالت آسیب‌های جدی وارد خواهد ساخت، در غیر این صورت ممکن است خوش عاقبت نباشیم.

 

در ابتدای این نشست، پورقاسمی سرپرست مجتمع قضایی قدس گزارشی از اقدامات انجام شده و مشکلات پیش‌رو را خطاب به حاضرین مطرح کرد و آنگاه تعدادی از قضات نیز به طرح نقطه نظرات خود پرداختند و رییس کل دادگستری استان تهران نیز در جهت برخی از مشکلات مطرح شده در حد مقدورات قول مساعد داد.

پس از نشست مذکور، آوایی و هیات همراه از بخش‌های مختلف مجتمع قضایی قدس بازدید کرده و از نزدیک با همکاران قضایی و اداری و همچنین تعدادی از مراجعین به گفت‌وگو پرداختند.

هم‌چنین مطابق با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این مراسم، تعدادی از قضات و کارمندان این مجتمع که در باب انجام وظایف محوله و تکریم ارباب رجوع تلاش‌های فراوانی از خود نشان داده‌ بودند از سوی رییس کل دادگستری استان تهران با اهداء لوح تقدیر و هدایایی مورد تشویق قرار گرفتند.

ارسال به شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط