ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

با صدور دستور موقت از سوي شعبه 80 دادگاه عمومي تهران، صداوسيما از پخش آثار «فرهاد مهراد» منع شد

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

در پي طرح دعوي از سوي خانواده مرحوم «فرهاد مهراد» در مجتمع قضايي شهيد صدر تهران به خواسته منع پخش آثار اين خانواده، شعبه 80 دادگاه عمومي حقوقي اين مجتمع دستور موقت مبني بر منع پخش آثار «فرهاد» از كليه كانال‌هاي راديو و تلويزيون صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران را صادر كرد.
به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدصالح نيكبخت وكيل مدافع خانواده "فرهاد مهراد" در نشستي با بيان اينكه دستور موقت دادگاه در اين زمينه مانند همه احكام ديگر لازم‌الاجراست، گفت: دستور موقت دادگاه مبني بر منع پخش آثار مرحوم "فرهاد مهراد" از كليه كانال‌هاي راديو و تلويزيون حدود 10 روز پيش به صداوسيما ابلاغ شده و همه كانال‌هاي سيما و همچنين همه كانال‌هاي راديو از پخش صدا و سيماي "فرهاد" و آهنگ‌هاي او در اين كانال‌ها ممنوع شده‌‌اند.
وي تصريح كرد: اگر صداوسيما احكام قانوني را اجرا نكند همان‌طور كه در قانون مجازات اسلامي هم وجود دارد مي‌توان مديراني كه از اجراي اين دستور مرجع قضايي خودداري كنند را تحت تعقيب كيفري قرار داد ولي پيش از همه چيز به جاي اين اقدامات من متاسف هستم كه بايد بگويم صداوسيما نه تنها قانون را اجرا نمي‌كند بلكه به طور غيرقانوني و بدون اجازه وراث مرحوم "فرهاد"، آثار او را پخش مي‌كنیم.
وكيل مدافع خانواده "فرهاد" با بيان اينكه اين مساله دستبرد به حقوق معنوي و فرهنگي و صنفي هنرمندان است، افزود: صداوسيما از اين موضوع پا را فراتر گذاشته و از اجراي حكم دادگاه هم كه به موجب راي شماره 402 مورخ 91/9/5 حدود 10 روز پيش به آنان ابلاغ شده خودداري كرده است و ما ناگزير شديم كه اين موضوع را به اطلاع مردم شريف ايران به ويژه هواداران صداي "فرهاد" برسانيم و نيز ساير هنرمندان كشور را از ظلمي كه به آنان و "فرهاد" در صداوسيما يا ساير مراكز فرهنگي مي‌رود، مطلع كنيم.
نيكبخت يادآور شد: اين دستور موقت براي همه كانال‌هاي راديو و تلويزيون سازمان صداوسيما لازم‌الاجراست و به طور طبيعي چون مي‌بايستي دفتر حقوقي صداوسيما اين موضوع را به اطلاع مديران همه شبكه‌ها و كانال‌ها مي‌رساند و ظاهرا نرسانيده‌اند، طبق قانون اين حق براي ما وجود دارد كه متخلف را مورد تعقيب قانوني قرار دهيم.
وي تصريح كرد: اگر تاكنون اين كار را انجام نداده‌ايم صرفا به اين جهت است كه بزرگ‌ترين مجازات براي يك تشكيلات فرهنگي و علمي بي‌اعتمادي مردم است.
وكيل مدافع خانواده "فرهاد" گفت: اگر چنين وضعي ادامه پيدا كند ناگزيريم به درخواست خانم پوران گلفام همسر "فرهاد" شكايت كيفري را نيز مطرح كنيم.
نيكبخت با بيان اينكه پيگيري اين موضوع به چهار سال پيش برمي‌گردد، يادآورشد: در اواخر پاييز 87 براي اولين بار طي نامه‌اي از صداوسيما درخواست كردم كه با توجه به قانون حق مولفين و مصنفين ـ كه حدود 50 سال از تصويب آن مي‌گذرد و صداوسيما بايد مروج آن باشد ـ نسبت به انتشار صداي فرهاد و آهنگ‌هاي او با رعايت حق قانوني ورثه اقدام كنند.
وي ادامه داد: متعاقب اين امر طي نامه‌اي كه صداوسيما براي خانم فرهاد فرستاد، درخواست كردند كه ايشان براي مذاكره در اين مورد به صداوسيما مراجعه كنند لذا هر چند اين مكاتبه از طرف اينجانب صورت گرفته بود و بايستي من طرف مذاكره مي‌بودم، صداوسيما نامه را مستقيما براي خانم گلفام فرستاد.
وكيل مدافع خانواده "فرهاد" گفت: ما با ارسال اظهارنامه قانوني از سازمان صداوسيما درخواست كرده بوديم كه بدون هماهنگي با خانم پوران گلفام و همچنين وكيل برادر و خواهر "فرهاد"، هيچ اقدامي به عمل نياورد و صداوسيما آهنگي از او پخش نكنند.
نيكبخت اظهار كرد:‌ به دنبال اين نامه در اواخر زمستان 87 جلسه‌اي در اداره‌كل حقوقي صداوسيما برگزار كرديم و در آن كارشناسان حقوقي اداره با حسن نيت از ما خواستند كه پيشنهادات خود را اعلام كنيم، لذا خانم گلفام و آقاي كاشي‌گر با مشورت و همراهي با كارشناسان مركز موسيقي ايران و دوستاني كه در اين مورد صاحب‌نظر بودند يك پيشنهاد معقول را در اين مورد به اينجانب ارائه كردند و من نيز اين پيشنهاد را طي نامه‌اي به صداوسيما ارسال كردم.
وي افزود: اگر قبلا صداوسيما به نامه‌هاي ما حداقل از طريق مكاتبه يا تلفن به خانم گلفام پاسخ مي‌داد متاسفانه اين بار اصلا جوابي داده نشد و من چون چنين وضعي را پيش‌بيني مي‌كردم همه مكاتبات را از طريق پست سفارشي انجام دادم تا صداوسيما مانند الان كه پخش آهنگ‌هاي فرهاد را انكار مي‌كند، بعدا نگويد مكاتبه‌اي انجام نشده است.
وكيل مدافع خانواده "فرهاد" با بيان اينكه ما مجبور شديم عليه صداوسيما شكايت كنيم، گفت: خانواده فرهاد نظر به مساله مادي ندارند ولي قبل از هر چيز آنچه كه از همه بيشتر اهميت دارد احترام به قانون و حفظ حقوق ديگران است زيرا مطمئنم صداوسيما تنها در مورد فرهاد اين اقدام را نمي‌كند بلكه در مورد همه هنرمندان در رشته‌هاي مختلف ـ چه آنها كه زنده‌اند و چه آنها كه فوت كرده‌اند ـ همين اقدام را مي‌كند و بالاخره كسي بايد در اين زمينه متوسل به قانون شود.
نيكبخت با بيان اينكه به همين جهت هم ما شكايت كرديم و هنوز هم نظر خانواده فرهاد همان نظر قبلي است، ادامه داد: مي‌توان اين موضوع را با مذاكره و جلب نظر كارشناسان مركز موسيقي ايران و رياست محترم اين مركز با تعيين حق و حقوق خانواده فرهاد در مورد پخش آثار او حل و فصل كرد.
وي اظهار كرد:‌ البته خود ما از اينكه مردم ما ممكن است از شنيدن صداي فرهاد محروم شوند ناراحتيم و اميدواريم صداوسيما نه تنها به اين خاطر بلكه در همه موارد با رعايت قانون عمل كند نه اينكه مانند نوار فروشان غيرقانوني و يا كساني كه سي‌دي‌ها را كپي مي‌كنند آثار فرهاد و ساير هنرمندان كشور را بدون حفظ حقوق آنان پخش كنند.
وكيل مدافع خانواده "فرهاد" همچنين گفت كه پس از صدور دستور موقت از سوي شعبه 80 دادگاه عمومي حقوقي مجتمع قضايي شهيد صدر تهران، اين شعبه براي ورود به ماهيت اين پرونده وقت رسيدگي در مهرماه سال جاري تعيين كرده است.
نيكبخت تصريح كرد: سازمان صداوسيما در لايحه‌اي كه به تاريخ 91/4/19 تسليم دادگاه كرده از اصل انكار كرده است كه كانال‌هاي صداوسيما، صدا و آهنگ‌هاي فرهاد را منتشر مي‌كند لذا من در اينجا از همه مردم تقاضا دارم چنانچه لازم باشد و درخواست شد براي اداي شهادت در مورد اينكه چه زمان‌هايي آثار فرهاد از صداوسيما پخش شده و آنها را شنيده‌اند در دادگاه حضور يابند.
وي افزود: خوشبختانه در اين مدت ده‌ها مورد با ذكر روز، ساعت و حتي دقيقه و نام، پخش آثار فرهاد از صداوسيما به ما اطلاع داده شده است و من از اينكه صداوسيما چنين موضوعي را منكر مي‌شود تاسف مي‌خورم.
به گزارش ايسنا، نيكبخت هم‌چنين در مورد صحبت‌هاي مطرح شده پيرامون "موسسه خانه فرهاد" گفت: يكي از شركاي "موسسه خانه فرهاد" اظهاراتي چه عليه خانواده فرهاد و چه عليه من يا آقاي كاشي‌گر مطرح كرده است كه ما در اين مورد سكوت كرديم و نمي‌خواستيم به اين موضوعات پاسخ دهيم ولي براي اطلاع شما به استحضار مي‌رسانيم كه در 22 ارديبهشت 88 مطابق حكمي كه از شعبه 109 دادگاه حقوقي مجتمع قضايي عدالت صادر شد و اتفاقا رياست آن مجتمع تصدي پرونده را به عهده داشتند حكم به انحلال موسسه فرهنگي هنري خانه فرهاد داده شد و ديگر چيزي به نام موسسه فرهنگي هنري خانه فرهاد وجود ندارد.
وي ادامه داد: لذا هر يك از اعضاي آن موسسه ادعايي در اين مورد داشته باشند از پايه بي‌اساس است زيرا چنين موسسه‌اي منحل اعلام شده و حكم دادگاه هم قطعي شده است. لذا هرگونه ادعايي به هر جهت و به هر نامي و با هر انگيزه و داعيه‌اي به نام "موسسه فرهنگي و هنري خانه فرهاد" در مجامع توسط اعضاي سابق موسسه مطرح شود غيرقانوني است و در حال حاضر همه اموال و يادگارهاي فرهاد در موزه سينما و در تشكيلاتي به نام خانه فرهاد ـ بدون اينكه عنوان موسسه فرهنگي و هنري داشته باشد ـ تجميع شده و حفظ مي‌شود.
وكيل مدافع خانواده "فرهاد" اظهار كرد: امسال نيز به علت همزماني سالگرد فوت فرهاد با تشكيل اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها و نزديكي باغ فردوس به محل اجلاس، اين مراسم به روز شنبه چهارم شهريور ماه سال جاري موكول شده است و من از طرف خانواده فرهاد مراتب سپاسگزاري خود را از مسئولين موزه سينما به ويژه استاد ارجمند جناب آقاي عزت‌الله انتظامي اعلام مي‌كنم.

ارسال به شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط