ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

بررسی برون‌سپاری ماموریت‌های اداره‌کل ثبت شرکت‌ها در دفاتر اسنادرسمی

در . ارسال به اخبار حقوقی داخلی

83-57.jpg
سایت حقوقی دادآور
جلسه کارگروه توسعه صلاحیت دفاتر اسنادرسمی با مسئولان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در کانون برگزار شد.
به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، برون‌سپاری ماموریت‌های اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری در دفاتر اسنادرسمی طی جلسه‌ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
متصدیان دفاتر اسناد رسمی افراد فرهیخته و نخبه هستند که در زمینه برون سپاری موفق خواهند بود
 
بکائیان، معاون امور املاک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با تبریک میلاد امام علی(ع)،‌ با اشاره به این‌که «از زمان حضور دکتر تویسرکانی ریاست فعلی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، رویکرد اصلی ساده سازی،‌ شفاف سازی و بحث سیستم‌های مکانیزه بوده است» گفت: امیدواریم با زحماتی که ریاست سازمان ثبت و مجموعه تحت امر ایشان در بحث خدمات رسانی و سیستم‌های مکانیزه دارند، هرچه زودتر به مرحله‌ای برسیم که حداقل سرگردانی برای مردم وجود داشته باشد.
 
وی ادامه داد: یکی از بخش‌های موردنظر دکتر تویسرکانی بحث برون سپاری امور در سازمان ثبت بوده و توصیه به استفاده از ظرفیت‌های دفاتر اسنادرسمی داشته‌اند. از آنجا که نخستین نهاد در بخش خصوصی و خدمت رسانی به مردم که مقدم بر همه بخش‌هاست دفاتر اسناد رسمی هستند و مدیریت این دفاتر را افرادی فرهیخته و نخبه برعهده دارند، بسیار می‌توان در زمینه برون سپاری امور امیدوار بود چون کمتر مراکزی وجود دارد که به این تعداد از حقوقدانان برجسته از نظر علمی و عملی و کارکردی برخوردار باشد.
می‌توان با استناد به قوانین، برخی امور را در ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری به دفاتر اسنادرسمی برون سپاری کرد
 
انجم شعاع، معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز با تبریک ولادت امام اول شیعیان و روز پدر، بحث برون سپاری امور در سازمان ثبت را یکی از راهبردهای اساسی این سازمان برشمرد و اظهار کرد: در این راستا چه بهتر که این برون سپاری از سوی جامعه سردفتری انجام شود که بیشترین آشنایی را با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور دارند و شایستگی لازم را در انجام بخش‌هایی از خدمات ثبتی دارا هستند.
 
وی به دو مطلب در این راستا اشاره کرد و افزود: برخی وظایف در ادارات کل سازمان وجود دارد که به دلیل مسئولیتی که فقط برعهده سازمان است، قابل واگذاری نیست و اصالتا جزء وظایف ذاتی سازمان ثبت و ادارات کل محسوب می‌شود، اما بخشی از خدمات هم قابل برون سپاری است و دفاتر اسنادرسمی در این راستا می‌توانند در آینده به ادارات کل ثبت یاری رسانند که از جمله آنان می‌توان به بررسی مدارک، مستندات و درخواست‌ها در تشخیص و مطابقت با مقررات و راهنمایی افراد متقاضی اشاره کرد.
 
انجم شعاع، گفت: در برخی موارد برای برون سپاری نیاز به تغییر قوانین و مقررات است اما در این مرحله می‌توان با استناد به قوانین، برخی امور را در ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری به دفاتر اسنادرسمی سپرد. درحقیقت باید هریک از این دو امر به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گیرد و در مسیر خاص خود جریان یابد.
 
وی تاکید کرد: در این راستا می‌توان به دفاتر اسنادرسمی اختیار داد که هرکدام از آن‌ها که مایل به انجام امور هستند متقاضی شوند همانند کاری که در برخی دفاتر برای تصدی گواهی امضای الکترونیک و یا دفاتر خدمات قضایی انجام شد و الزامی در این رابطه وجود ندارد.
 
دفاتر اسنادرسمی با تجربه‌ای که دارند نقش بسیار موثری را در برون سپاری خدمات ثبت شرکت‌ها ایفا خواهند کرد
 
مرتضی ادب، مدیرکل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری هم در این جلسه اظهار کرد: بحث برون سپاری ماموریت‌های اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری به دفاتر اسناد رسمی از سال 1383 تاکنون جریان دارد و با گذشت حدود 10 سال، هنوز در مرحله طرح و بررسی و پیشنهاد طرفین قرار دارد.
 
وی با بیان این‌که «در بحث حوزه ثبت شرکت‌ها در 9 مورد بدون نیاز به تغییر قوانین و مقررات می‌توان ورود پیدا کرد» افزود: در بخش‌هایی که نیاز به تغییر قوانین است، باید آغاز به کار کرد و پیگیر بود اما نکته مهم در این زمینه در حال حاضر این است که بلوغ طرفین در زیرساخت اجرایی و مکانیزه شدن ثبت شرکت‌ها در تمام استان‌ها و استعلام‌ها و زیرساخت‌ها که به مرحله اجرایی و موثر رسیده و همچنین توجه جدی کشور به سمت بهبود فضای کسب و کار شرایط را بهتر از گذشته پیش می‌برد و دفاتر اسنادرسمی با تجربه‌ای که دارند می‌توانند نقش بسیار موثری را ایفا کنند.
 
مدیرکل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری گفت: متقاضیان ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری خواهان دریافت خدمات بهتر هستند و هزینه‌های خاص خود را می‌پردازند. در حال حاضر در تهران بیش از هزار موسسه ثبت نشده وجود دارد که مشغول به فعالیت هستند. در هیچ کشوری افراد به عنوان واسطه در ثبت شرکت‌ها دخیل نیستند و این امر توسط کارگزاران و آژانس‌های معتبر انجام می‌شود که امیدواریم با برون سپاری بخش‌هایی از فعالیت‌ها در ثبت شرکت‌ها به دفاتر اسنادرسمی بهتر از گذشته عمل شود.
 
دفاتر اسنادرسمی آمادگی دارند از صفر تا صد کارهای مربوط به ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری را انجام دهند
 
دشتی اردکانی،‌ رئیس کانون سردفتران و دفتریاران هم در این جلسه با اشاره به این‌که از زمان حضور آدابی،‌ مدیرکل اسبق ثبت تهران پیگیر این مسائل بوده‌ایم،‌ ادامه داد: در بحث قانون تجارت ورود پیدا کرده و نظرات خود را اعلام کردیم اما متاسفانه آن قانون به سرمنزل مقصود نرسید.
 
وی تاکید کرد: دفاتر اسنادرسمی آمادگی دارند از صفر تا صد کارهای مربوط به ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری را انجام دهند چون ظرفیت مغفول مانده این دفاتر بسیار بالاست و به جرات می‌توان گفت که 50 درصد از از این ظرفیت معطل‌اند که می‌توان به خوبی از آن‌ها استفاده کرد.
 
در ادامه این جلسه هریک از اعضای کارگروه توسعه صلاحیت دفاتر اسنادرسمی نیز به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند و مقرر شد در کارگروهی متشکل از نمایندگان کانون سردفتران و دفتریاران و اداره کل ثبت شرکت‌ها، همه موارد اشاره شده به صورت موردی و مصداقی جهت انجام در دفاتر اسنادرسمی مورد بررسی قرار گیرد.
 
همچنین در حاشیه این نشست آقاصفری، نایب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران اظهار کرد که بحث برون سپاری کارهای ثبت و واگذاری قسمتی از امور ثبتی و شبه قضایی به دفاتر اسنادرسمی از زمانی آغاز شد که خرج و دخل دفاتر دچار مشکل شد.
 
وی تاکید کرد: پرداختن به این امور فرعی در دفاتر اسنادرسمی نباید آن چنان پیش برود که دفاتر از کار اصلی خود غافل شوند.
 
آقاصفری از اینکه نهاد قانونگذاری بی توجه به برقراری نظم عمومی و آمایش سرزمینی، به اسناد عادی بها می‌دهد، گفت: این امر می‌تواند عواقب ناخوشایندی داشته باشد که حجم عظیم پرونده دعاوی املاک در محاکم دادگستری از آثار آن است.
 
در این جلسه انجم شعاع، معاون امور اسناد، بکائیان، معاون امور املاک، مقدس، مدیرکل امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، مرتضی ادب، مدیرکل و میرزایی؛ معاون اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری و نمایندگان کانون، دشتی اردکانی، رییس، آقاصفری، نایب رئیس و سعید منشی، عضو هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران و همچنین ایمانی، فریدالدین محمدی، آیت اللهی و مقومی تهرانی؛ از اعضای کارگروه توسعه صلاحیت دفاتر اسنادرسمی حضور داشتند.

ارسال به شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط