ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

تعیین تاریخ تشکیل کمیسیون پزشکی به عنوان تاریخ از کارافتادگی بیمه‌شده غیرقانونی است

در . ارسال به آرای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری

هیات عمومی دیوان عدالت اداری یک بند از بخشنامه شماره ۶۰۴ فنی سازمان تامین اجتماعی را که بر اساس آن تاریخ تشکیل کمیسیون پزشکی به عنوان تاریخ از کارافتادگی بیمه شده تلقی می‌شد، غیرقانونی دانست و آن را ابطال کرد.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، متن رای شماره 30 هیات عمومی دیوان عدالت اداری در این باره به شرح زیر است:

 

«مطابق ماده ۹۱ قانون تامین اجتماعی کمیسیون‌های پزشکی می‌بایست در خصوص از کارافتادگی بیمه‌شدگان اظهارنظر نمایند و حق تعیین تاریخ از کارافتادگی را ندارند و سازمان تأمین اجتماعی مکلف به برقراری مستمری در صورت دارا بودن شرایط ماده ۷۵ است؛ در نتیجه سازمان تامین اجتماعی و کمیسیون‌های پزشکی نمی‌توانند تاریخ از کارافتادگی را تعیین نمایند. بنابراین بند ۳ بخشنامه شماره ۶۰۴ مورخ ۳۰/ ۲/ ۱۳۶۹ سازمان تامین اجتماعی که تاریخ از کارافتادگی را تاریخ تشکیل کمیسیون پزشکی تعیین کرده خلاف مواد مذکور و خارج از حدود اختیارات است و به استناد بند ۱ ماده ۱۹ و ماده‌های ۲۰ و ۴۲ قانون دیوان عدالت اداری از تاریخ صدور ابطال می‌شود.»

 

همچنین بر اساس گردش کار این پرونده، متن مصوبه مورد اعتراض به شرح زیر است:

 

«طبق تصویب دویست و بیست و نهمین جلسه شورای عالی تامین اجتماعی مورخ ۵/ ۳/ ۱۳۶۹ مقرر گردید سوابق پرداخت حق بیمه جزیی بیمه‌شدگان به بیمه کامل تبدیل شود، لذا در اجرای مصوبه مذکور توجه واحدهای اجرایی را به موارد زیر جلب می‌نماید:

۱. سوابق پرداخت حق بیمه جزیی به سابقه‌ای اطلاق می‌شود که حق بیمه مربوط حسب مقررات قانونی بر اساس نرخ‌های جزیی ۵% ۵/۸% ۹% ۱۱% و ... که به لحاظ استفاده از مستمری‌های بازنشستگی و از کارافتادگی و فوت مؤثر نبوده است پرداخت شده باشد.

۲. سوابق پرداخت حق بیمه متقاضیانی قابل تبدیل می‌باشد که سوابق آنان بر اساس لیست‌های مربوط و یا گزارشات بازرسی محرز شده باشد.

.۳ بیمه‌شدگانی که تاریخ حدوث وقایع سه گانه (بازنشستگی، از کارافتادگی و فوت) آنان قبل از تاریخ تصویب شورای عالی تامین اجتماعی (۵/ ۳/ ۱۳۶۹) می‌باشد از شمول این بخشنامه خارج می‌باشند. بدیهی است تاریخ حدوث وقایع سه‌گانه، تاریخ استحقاق دریافت مستمری می‌باشد که برای بازنشستگی تاریخ تقاضا یا ترک کار هر کدام مؤخر باشد و برای از کارافتادگی تاریخ تشکیل کمیسیون پزشکی (تاریخ تایید از کارافتادگی) و برای بازماندگان تاریخ فوت خواهد بود.»

ارسال به شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط