ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

نمونه رای (ابلاغ در دفتر دادگاه)

در . ارسال به آرای هیئت عمومی دیوان عالی کشور

تاریخ رای نهایی: 1393/11/29
شماره رای نهایی: 9309970907201341


مرجع صدور : شعبه 12 دیوانعالی کشور


چکیده :
ابلاغ در دفتر دادگاه، صرفاً بصورت واقعی و به طرفین دعوا یا وکلای آنان که اختیار دخالت در پرونده را دارند،جایز است.

خلاصه جریان پرونده :
آقای الف. ق. فرزند ق. با وکالت آقای ج.ح. وکیل پایه یک دادگستری نسبت به دادنامه شماره 968 - 26/8/1393 شعبه بیستم دادگاه تجدیدنظر استان فارس که به‌موجب آن دادنامه شماره 720 - 25/4/93 شعبه اول دادگاه عمومی بخش زرقان که حکم بر بی‌حقی تجدیدنظرخواه به خواسته فسخ نکاح به علت تدلیس و باکره نبودن زوجه صادر شده است، به لحاظ اینکه ادله ارائه شده مبین باکره نبودن زوجه می‌باشد و صرف‌نظر از اینکه خیار تدلیس نیز محقق نبوده، بنابراین با توجه به جهات و موارد معنونه در رأی تجدیدنظرخواسته با اصلاح آن به حکم بر بطلان دعوا و رد اعتراض آن را تأیید کرده است؛ فرجام‌خواهی نموده است. در دادخواست فرجامی مشخصات خانم م.ن. قید شده است. دادگاه تجدیدنظر به‌موجب دستور فاقد تاریخ اعلام کرده «با عنایت به اینکه صرفاً کارآموزان وکالت حق دخالت در دعاوی که مرجع فرجام‌خواهی آن دیوان‌عالی‌کشور است ندارند، لذا وکلای پایه 2 منع قانونی جهت وکالت در دعاوی که مرجع فرجام‌خواهی آن دیوان‌عالی‌کشور است در خصوص فرجام‌خواهی از رأی طلاق ندارند» با این وصف دفتر دادگاه نسخه ثانی دادخواست فرجامی و ضمایم را در دفتر دادگاه تجدیدنظر به نامبرده ابلاغ و تحویل داده است که نامبرده به‌موجب لایحه 1093 - 29/10/93 پاسخ فرجام‌خواهی را داده است. سپس پرونده به دیوان‌عالی‌کشور ارسال که به این شعبه ارجاع گردیده است.

هیأت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید. پس از قرائت گزارش آقای اسلامی عضو ممیز و ملاحظه اوراق پرونده در خصوص دادنامه شماره 968 - 26/8/1393 شعبه 20 دادگاه تجدیدنظر استان فارس مشاوره نموده، چنین رأی می‌دهد:


رای دیوان :
نظر به اینکه در مرحله فرجام، وکیل پایه دو قوه قضائیه حسب ماده 25 آیین‌نامه اجرائی ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، حق وکالت ندارد و با صراحت، حدود دخالت وی در محاکم کیفری و محاکم حقوقی با در نظر گرفتن حدّ و نصاب مجاز است، لذا بنا به مراتب فوق و اینکه نحوه ابلاغ نسخه ثانی دادخواست فرجامی و ضمایم به (خانم م.ن.) در دادگاه برخلاف صریح ماده 69 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی است، زیرا ابتدا باید مأمور ابلاغ اوراق را به شخص خوانده و در نشانی اعلام شده ابلاغ نماید، سپس در همان محل اوراق در صورت عدم حضور و در نشانی تعیین شده به بستگان و یا خادمان او که سن و وضعیت ظاهری آنان برای تمیز اهمیت اوراق یاد شده کافی باشد، ابلاغ گردد؛ و ابلاغ در دفتر دادگاه صرفاً به‌صورت واقعی به اشخاص یا وکلای آنان که اختیار دخالت را در پرونده دارند، جایز است؛ بنابراین در کیفیت فعلی، پرونده ناقص است، اعاده می‌گردد. دفتر دادگاه تجدیدنظر استان فارس نسبت به اخذ نسخه ثانی دادخواست فرجامی و ضمایم از وکیل پایه 2 قوه قضائیه اقدام و برابر مقررات به فرجام‌خوانده ابلاغ و در صورت تکمیل آن را اعاده نماید.

مستشاران شعبه 12 دیوان‌عالی‌کشور

حیدری - اسلامی

ارسال به شبکه های اجتماعی