ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

نمونه رای (طرفها و نحوه دعوی دستور فروش سرقفلی مشاعی)

در . ارسال به آرای منتخب

طرفها و نحوه دعوی دستور فروش سرقفلی مشاعی

مرجع صدور: شعبه 6 دادگاه تجدید نظر استان تهران

چکیده:
تقاضای دستور فروش سرقفلی مشاعی از سوی شریک علیه دیگر شرکای صاحب سرقفلی مسموع نیست و تنها دعوی انتقال اجاره و سرقفلی به طرفیت شرکا و موجر قابل طرح است.

مستندات
تاریخ رای نهایی: 1393/02/02 شماره رای نهایی: 9309970220600085
رای بدوی
در خصوص دادخواست خواهان‌ها بنام‌های ش.پ. و پ.پ. و الف.پ. و س.پ. به‌طرفیت خواندگان بنام‌های م.پ. و م.پ. به خواسته صدور حکم بر محکومیت خواندگان به فروش سرقفلی مشاع ملک به پلاک‌های ثبتی 1517 و 1516 و 641 و 639 و 642 و 643 الی 647 فروعات از 200 اصلی بخش 12 تهران با احتساب خسارت دادرسی علی‌الحساب مقوم به مبلغ 000/000/51 ریال دادگاه با بررسی اوراق و محتویات پرونده و ملاحظه مفاد دادخواست تقدیمی و گواهی حصر وراثت صادره دال بر احراز ذینفع بودن و اظهارات و لوایح طرفین و وکلای آن‌ها و صلح‌نامه و قرارداد دال بر مالکیت خواهان منضم پرونده و پاسخ استعلام از ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) دال بر احراز مالکیت سرقفلی پلاک مزبور و وکالت‌نامه تنظیمی در دفترخانه اسناد رسمی شماره . . . بم حوزه ثبتی گنگان و سایر اسناد تقدیمی و نظر به اینکه بر اساس پاسخ استعلام از ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و اسناد ابرازی از سوی خواهان مالکیت دو دانگ از سرقفلی بنام ش.پ. محرز بوده و از سوی وکیل خواندگان خدشه‌ای بر آن وارد ننموده و در خصوص چهار دانگ سرقفلی پلاک مزبور با توجه به فوت مرحوم ع.پ. متعلق به فرزندان آن مرحوم بر اساس گواهی انحصار وراثت منضم پرونده بوده و اینکه سرقفلی پلاک مزبور قابلیت تقسیم ندارد و وکیل خواهان به این امر اشاره داشته و از سوی وکیل خواندگان در خصوص دستور فروش دفاع خاص و مؤثری معمول نداشته و ادعای وی در خصوص ایرادات اعلام داشته به لحاظ بلادلیل بودن مردود بوده زیرا با توجه به مالکیت سرقفلی لزومی بر طرح دعوی به‌طرفیت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) نبوده زیرا مالکیت سرقفلی بر اساس پاسخ استعلام آن ستاد بنام خواهان و مورث بوده و از سوی ستاد اجرایی مروم معترض به فروش آن نبوده و در خصوص تقویم خواسته‌ یا فروش سرقفلی ممکن نبوده به لحاظ عدم اتکا به موازین قانونی ادعای وی مردود بوده فلذا دادگاه با عنایت به‌مراتب معنونه و احراز مالکیت مشاعی طرفین نسبت به سرقفلی پلاک مزبور و اینکه سرقفلی مزبور غیرقابل تقسیم بوده و قابلیت افراز را ندارد و ایضاء دفاعیه وکیل خواندگان به لحاظ بلادلیل بودن و مردود بودن آن دادگاه مستنداً به مواد 1 و 4 و 5 قانون افراز و فروش املاک مشاع و مواد 1 و 8 و 9 و 10 آیین‌نامه قانون افراز و فروش املاک مشاع ضمن پذیرش دعوی خواهان حکم بر فروش سرقفلی مشاع پلاک ثبتی فوق‌الذکر را صادر و اعلام می‌نماید با قید اینکه دایره اجرای احکام مدنی مکلف است نسبت به فروش سرقفلی پلاک مزبور بر اساس مقررات قانون اجرای احکام مدنی مربوط به فروش اموال غیرمنقول اقدام و وجوه حاصله از فروش ملک غیرقابل افراز پس از کسر هزینه عملیات اجرایی بین شرکا به نسبت سهام و حصه تقسیم و تسهیم نماید رأی صادره و ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظر در محاکم تجدیدنظر استان تهران می‌باشد . رئیس شعبه 5 دادگاه عمومی حقوقی شهرری ـ نوروزیان

رای دادگاه تجدید نظر
تجدیدنظرخواهی آقای م.الف. با وکالت خانم ش.ک. به‌طرفیت خانم‌ها ش.پ. و پ. و س. و م. و الف. شهرت همگی پ. نسبت به دادنامه شماره 672 مورخ 25/8/92 صادره از شعبه پنجم دادگاه عمومی حقوقی شهرری مبنی بر صدور حکم به فروش سرقفلی مشاع پلاک‌های ثبتی 1517 و 1516 و 641 و 639 و 642 الی 647 فروعات از 200 اصلی و تقسیم حاصل فروش بین شرکا به نسبت سهام مشاع وارد می‌باشد زیرا حق سرقفلی از حقوق تبعی است که به‌تبع مالکیت ذیحق بر منافع ملک ایجاد گردیده و انتقال آن نیز به نحو مستقل از انتقال منافع ممکن نمی‌باشد لذا دعوی فروش و انتقال سرقفلی به‌تنهایی قابلیت استماع نداشته از طرفی دعوی تقسیم حق سرقفلی در عالم واقع قابل تحقق نیست و چنین دعوایی قابلیت استماع ندارد به‌علاوه دعوی فروش حق سرقفلی می‌بایست در کنار دعوی تجویز انتقال منافع مورد اجاره به‌طرفیت موجر نیز طرح گردد بنا به‌مراتب یادشده دادگاه ضمن پذیرش تجدیدنظرخواهی به استناد بند ه ماده 348 و صدر ماده 358 قانون آیین دادرسی مدنی دادنامه تجدیدنظر خواسته را نقض نموده و به جهات مذکور در فوق قرار ردّ دعوی نخستین خواهان‌ها به خواسته تقسیم و فروش سرقفلی مشاع ملک صادر و اعلام می‌شود این رأی قطعی است.
رئیس شعبه 6 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه
فارسیجانی ـ اقتصادی

ارسال به شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط