ورود کاربران

اطلاعات

آشنایی با خدمات موسسه حقوقی

حق ستان دادآور

تماس با وکیل :          66519169

پیامک :         30004650196448

رزومه مدیر موسسه

رزومه مدیر موسسه حقوقی حق ستان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

دانلود نرم افزار رایگان دادآور

پرینت

زلزله کرمانشاه در رأی دادگاه

در . ارسال به آرای منتخب

دکتر عبدالله خدابخشی

زلزله ای مهیب بخشی از پیکره ایران عزیزمان را لرزاند و ایرانیان را به تکاپو واداشت. غم و اندوه بسیار بر مناطق آسیب دیده، مشهود و همراهی و همدردی واجب کفایی شده است؛ یاری رساندن در قالب های مرسوم و البته بسیار حیاتی که می توان به سه دسته تقسیم کرد: مال، جان، قلم و اندیشه؛ یکی خون می دهد، آن دیگری مال و یکی نیز رأی صادر می کند. افسوس که برخی فقط شکوه می دانند! آري در این میان، قلم کمک یار آسیب دیده است و اگر نیت خیر بر آن بار شود، مال و جان را نیز حرکت می دهد. اما به همان صورت، ناامید نمودن دیگران، گناهی نابخشودنی است و باید با قلمی مملو از امید، به شدت و فوراً طرد گردد تا امیدواران را به فکر ناامیدی نیز نکشاند!
شنیده و دیده ایم که بسیاری از قضات شریف در یاری رساندن به مناطق آسیب دیده و مردم دلاور، از تعلقات خاطر گذشته و با مراجعه به محل یا ارسال کمک های مالی و اهدای خون، نشان داده اند که به روح آیه شریفه 162 سوره مبارکه اعراف، «إِنَّ صَلاَتِي وَ نُسُكِي وَ مَحْيَايَ وَ مَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ» آگاهند. برای مثال نیک می دانم که یکی از دوستان، قاضی کرمانشاه و صاحب فضل علمی و دارنده مدرک عالیه علمی، شخصاً با خرید وسایل و انتقال آن به مناطق، به این مهم اقدام کردند. سوال کردم که روستاها را می شناسید؟ آنجا بروید که بیشتر نیازمند هستند! پاسخ داد مانند کف دست می شناسم و از راه های خاکی و بیراهه ها سریعاً وسایل را خواهم رساند و می دانم که رساند. خداوند زحماتش را می بیند.
اما در این میان؛
رأیی دیدم که برایم جالب بود و اندیشیدم که برای تقدیر از این قاضی مبتکر و وقت شناس چه کنم؟ به نظرم رسید کمترین قدرداری، تأیید ابتکار ایشان است؛ به ویژه وقتی شنیدم برخی از این رأی گله کرده و آن را احساسی خوانده اند! بیشتر راغب شدم؛ به همان دلیلی که در ابتدای متن بیان نمودم و اما مضمون رأی:

«در خصوص اتهام آقای .... با توجه به فقدان سابقه کیفری و جوان بودن وی و پیش بینی اصلاح وی در آینده و تعهد نامبرده مبنی بر عدم ارتکاب جرم و جلوگیری از انگ مجرمانه بر فرد و بازگشت به اجتماع در آینده، مجازات حبس وی را به مدت یکسال ... به حالت تعلیق مراقبتی درآورده و با توجه به تعهد نامبرده مبتنی بر انجام دستور دادگاه در طی 48 ساعت از تاریخ ابلاغ رأی و در راستای افزایش احساس نوع دوستی که خود، یک آموزش اخلاقی جهت ارتقا و ترویج روش صحیح زندگی در اجتماع است و کمک به هم وطنان زلزله زده حادثه اخیر در استان کرمانشاه، به تهیه وسایل گرمایشی به مبلغ حداقل پنجاه میلیون ريال و تحویل آن به مراجع ذیربط در اسرع وقت اقدام و رسید آن را تحویل اجرای احکام کیفری نماید تا در صورت عدم ارتکاب جرم عمدی و انجام دستورات دادگاه و رعایت تدابیر قانونی، محکومیت وی بلااثر گردد»(دادنامه شماره 8609976636800358 مورخ 27/8/1396 موضوع پرونده شماره 960216 شعبه دادگاه انقلاب دادگستری شهرستان کوهدشت).

دقایق اجتماعی رای

1- درصدد تحلیل فنی رأی نیستی؛ قاضی می داند چه می کند! او از اهداف حقوق کیفری آگاه است و به بازگشت فرد به جامعه می اندیشد. اندیشه هایی که سالیان دراز در مراکز علمی بحث می شد و اکنون شاهد انعکاس در آرای قضایی هستیم. این یعنی پیشرفت رویه قضایی و صدور آرایی با ابعاد انسان شناسی؛

2- قاضی می داند که پرداخت جریمه نقدی به دولت، با اکراه همراه است و ممکن است آن را پول زور! بدانند، اما همین «دشواری از مال گذشتن» را تبدیل به یک مفهوم اخلاقی می کند و مرتکب را به انجام کاری اخلاقی فرامی خواند. کاری که نوعاً با رغبت همراه است؛

3- مهمتر از همه اینکه قاضی، وظیفه خود را اخلاق وار ایفا می کند و قلمش را به یاد آسیب دیدگان ناشی از زلزله حرکت می دهد. حرکتی زیبا و اقدامی مناسب همراه با وقت شناسی. ایران را می توانیم بسازیم اگر اخلاق سرلوحه همه کارهایمان باشد. حقوق و فقه بدون اخلاق، راه به جایی نخواهند برد و الا می دیدم!

بر گرفته از کانال دكتر عبدالله خدابخشی

ارسال به شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط