نحوه رسیدگی شکایات در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی
در هر پرونده قضایی، به تمامی اشخاص ذی سمت و مرتبط آن پرونده رمزی ۵ رقمی با عنوان رمز شخصی تخصیص داده می شود. فقط با داشتن این رمز است که یک شخص میتواند از خلاصه پرونده و روند کار پرونده ( اتفاقات و تصمیمات اخذ شده ) مطلع شود. رمز شخصی را میتوان به دو بدست آورد:
۱- مراجعه حضوری به شعبه رسیدگی کننده به پرونده
۲- ارسال پیامک به شماره ۳۰۰۰۹۶۹۹( در صورتی که شماره همراه شما توسط شعبه در پرونده قید شده باشد)
همچنین به دلایل امنیتی و قضایی، اطلاع رسانی در پروندههای مدنی فقط به خواهان، خوانده و وکلای آنها و در پروندههای کیفری فقط به شاکی، متهم و وکلای آنها انجام میشود.
اطلاع رسانی ( شامل خلاصه پرونده و روند کار ) بر اساس اطلاعاتی است که توسط کارمندان شعبه در سیستم کامپیوتری شعبه ثبت شده است. در صورتی که در ثبت اطلاعات اشتباهی رخ داده باشد، اطلاع رسانی نیز همان را منعکس میکند.
این سامانه الکترونیکی ( که توسط مرکز آمار و فن آوری قوه قضاییه طراحی و ساخته شده است)، فقط در حد اطلاع رسانی به اطلاعات پروندهها دسترسی دارد و به هیچ وجه امکان تغییر در اطلاعات از این طریق وجود ندارد. برای اصلاح و یا تکمیل اطلاعات پرونده بایستی حضورا به شعبه مراجعه شود
و یا از طریق دفاتر خدمات قضایی ( فعلا شهر تهران) اقدام به ارائه لایحه
شود.
وقتی پیام (اطلاع رسانی در این پرونده فقط به اشخاص ذی سمت و نمایندگان قانونی مجاز است) داده می شود که رمز وارد شده مربوط به شخصی باشد که هیچ یک از سمتهای فوق را در پرونده نداشته باشد و یا سمت وی توسط شعبه اشتباه ثبت شده باشد.
ردیف فرعی و نحوه بدست آوردن آن چیست؟
چون ممکن است در رسیدگی به یک پرونده
قضایی، پرونده از یک شعبه به شعبه دیگری ارسال شود، علاوه بر شماره ۱۶ رقمی پرونده،
یک ردیف فرعی نیز تخصیص داده میشود که نشان میدهد این پرونده مربوط به کدام شعبه
است. اولین بار ردیف فرعی یک (۱) به پرونده تخصیص داده میشود و اگر پرونده به شعبه
دیگری ارسال شد، ردیف فرعی دو (۲) تخصیص داده میشود و به همین ترتیب ردیفهای بعدی
( ۳، ۴، ۵ و …) هر جا در اطلاع رسانی، نیاز به ردیف فرعی باشد فقط باید عدد مربوط
به آن ( مثلا ۱) وارد شود. در صفحه اطلاع رسانی، گزینهای با عنوان مشاهده ردیفهای
فرعی در نظر گرفته شده است که تمامی ردیفهای فرعی مربوط به یک شماره پرونده را
نشان میدهد.
رفع اشکال در ارسال و دریافت پیامک از سامانه
در صورتی که از مخابرات قطع ارسال پیامکهای تبلیغاتی درخواست شده باشد، پیامکهای با این شماره نیز بدست شما نمیرسد.
همچنین ممکن است در ارائه شماره توسط افراد ذینفع (خواهان، خوانده، وکلا و….) و یا ثبت آن از طرف کارکنان به اشتباه صورت گرفته باشد.
به نقل از سایت باشگاه خبرنگاران