گوناگون

ساخت استیکر تلگرام برای کاربران ایرانی ممنوع شد

اعتماد| یک روز پس از آنکه وزیر ارتباطات در تماس با مسوولان مسنجر تلگرام از آنها خواست تا نسبت به استیکر‌های توهین‌آمیز و غیر اخلاقی در ایران اقدام کنند، مسوولان این شبکه در تماس با محمود واعظی اعلام کردند که امکان طراحی استیکر برای این مسنجر را برای کاربران ایرانی از دسترس خارج کرده‌اند.

 

البته این نخستین بار نبود که وزیر ارتباطات برای مسائل و مشکلات مربوط به این پیام رسان محبوب کشور، اقدام به برقراری تماس با مسوولان این سایت کرد. اوایل تیرماه نیز خبری مبنی بر مکاتبه وزیر ارتباطات با مسوولان مسنجر تلگرام منتشر شد و پیگیری‌های رسمی مقامات وزارت ارتباطات باعث شد تا تلگرام در توییتی رسمی خطاب به کاربران ایرانی اعلام کند: «شرکت‌های تامین‌کننده اینترنت در ایران دچار محدودیت ترافیک شده‌اند که این موضوع را پیگیری می‌کنیم تا دلیل قطعی مشخص شود.»

روز گذشته خبری در میان تمام خبرهای حوزه فناوری خودنمایی می‌کرد، آن هم «ممنوعیت استفاده از امکان ساخت استیکر در تلگرام برای کاربران ایرانی» بود. استیکر‌سازی که این روزها تبدیل به یکی از مهم‌ترین سرگرمی‌های عده‌ای از کاربران جهانی این مسنجر شده است و برای اهداف گوناگون از این امکان استفاده می‌کنند، حالا برای تمام کاربران ایرانی که برخی از آنها استفاده صحیحی از این امکان نداشته‌اند، ممنوع شده است.

واعظی، وزیر ارتباطات روز گذشته در همدان اعلام کرد و گفت: «در تماسی که با مسوولان تلگرام داشته‌ایم آنان عنوان کرده‌اند که ما سیستمی برای همه کاربران دنیا طراحی کردیم که استیکر بسازند اما نمی‌دانستیم برخی کاربران ایرانی از این موضوع سوءاستفاده می‌کنند بنابراین امکان استیکر را در ایران مسدود می‌کنیم. ما نیز در پاسخ به مسوولان تلگرام اعلام کرده‌ایم که در صورت عدم تکرار این موضوع، این نهاد نیز ممانعتی از فعالیت تلگرام در ایران ندارد و استفاده از این نرم‌افزار ارتباطی در ایران مسدود نمی‌شود. هر شبکه اجتماعی که در ایران در حال فعالیت است، محدودیتی برای آن نداریم اما اگر آنان بخواهند قوانین ایران را زیر پا نهاده و محتوای غیراخلاقی در آن انتشار یابد، به‌طور قطع تحمل نمی‌کنیم.»

این در حالی است که رویکرد مسوولان در ابتدای فعالیت این دست پیام رسان‌ها در کشور، ممنوعیت و فیلترینگ بود. اما حالا محمود واعظی خبر از عدم وجود ممنوعیت برای فعالیت چنین شبکه‌هایی می‌دهد. روز گذشته خبری در مورد وجود اختلال در این شبکه هم منتشر شد که مسوولان وزارت ارتباطات امکان اعمال فیلترینگ در این شبکه را رد کرده و اعلام کردند این اختلال به دلیل به روز رسانی این شبکه به وجود آمده و هیچ ابلاغی برای فیلتر کردن پیام رسان تلگرام به دست‌شان نرسیده.

تلگرام از کی محبوب شد؟

بعد از آنکه وایبر دوران محبوبیتش را گذراند، کوچ کاربران از وایبر به تلگرام آغاز شد. تلگرام با سرعت بالاتر و امکان انتقال سریعتر صوت و تصویر به زودی جایش را در میان گوشی‌های هوشمند و دل کاربران این محصولات باز کرد. یکی از مواردی که در روزهای ابتدایی فعالیت این پیام رسان بین کاربران مورد توجه قرار گرفت، استیکرهای متنوع و جذاب آن بود. استیکرهایی که به زودی توانستند تبدیل به روشی برای مکالمه و اظهارنظرهای دوستانه در فضاهای شخصی و گروهی این مسنجر شوند. از آنجایی که ایرانی‌ها مردم خلاقی هستند، در طول چندماهی که از فراگیر شدن تلگرام می‌گذرد، میزان قابل توجهی استیکر توسط کاربران در این مسنجر تولید و منتشر شده است. استیکرهای کمپین یک قطره آب از استیکرهای خوبی بود که برای فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف درست از منابع آب بین کاربران تلگرام مورد استقبال قرار گرفته بود، همچنین استیکرهای شخصیت‌های نوستالژیک کارتونی، یا عروسک‌های محبوبی مثل جناب خان که استیکرهایش هم به اندازه شخصیتش در زمان کمی توانست محبوبیت بسیاری پیدا کند. در این بین طراح‌هایی هم بودند که توهین به شخص یا گروه خاصی را جایگزین خلاقیت کردند یا با طراحی استیکر‌های مستهجن زمینه سلب این امکان از تمام کاربران را ایجاد کردند. حالا ایرانی‌ها باید تا اطلاع ثانوی به همان استیکرهایی که داشتند قانع باشند و منتظر خلاقیت و طرح‌های فکاهی و جذاب و جدید نباشند.

تلگرام زمانی که فعالیت خود را آغاز کرد، از آنجا که مهم‌ترین رقیبش یعنی وایبر، با استیکرها و انیمیشن‌های مختلفش مورد استقبال مخاطبان بود، تصمیم گرفت تا از راهی هوشمندانه این رقیب را از میدان به در برد، تلگرام در سایت خود به کاربران اعلام کرد که در صورتی که مایل باشند می‌توانند استیکرهایی را که طراحی کرده‌اند، برای سایت اصلی این پیام رسان ارسال کنند و در صورتی که طراحی‌ها مورد تایید کارشناسان این مسنجر قرار گیرد، تلگرام این استیکرها را از طراحان خریداری می‌کند و به عنوان استیکر رسمی خود به کاربران عرضه می‌کند.

شاید بیست دقیقه تا نیم ساعت زمان بخواهید تا از طریق ربات‌های مختلفی که تلگرام در اختیارتان قرار داده است، استیکرهای جذاب بسازید. کافیست تا عکس یا متن مورد نظرتان را در فوتوشاپ طراحی کنید و برای ربات استیکر ساز ارسال کنید تا چند دقیقه بعد استیکرهای مورد نظرتان را تحویل‌تان دهد. حال اگر طراح باشید و وقت بیشتری برای این طراحی اختصاص دهید، می‌توانید یک کاراکتر جدید خلق کنید و دوستان‌تان را شگفت زده یا خوشحال کنید، اما از آنجا که یک ربات این کار را انجام می‌دهد، در قبال محتوای ارایه شده نمی‌تواند حساس باشد و هر آنچه را که کاربر به او ارایه دهد در قالب استیکر به او ارایه می‌کند.

مدیریت

سایت حقوقی دادآور به ارگان یا نهاد دولتی وابستگی ندارد. این سایت به همت مؤسسه حقوقی حق ستان دادآور از سال 1390 شروع به فعالیت کرده است.  سایت حقوقی دادآور، رسالت بحث و بررسی در خصوص مسائل علمی رشته حقوق و نشر اخبار این رشته را به عهده دارد . 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا